Úvodní článek, který jsme věnovali fotografování stromů, nabídl inspiraci pro výběr času focení aneb "kdy". Každá denní i roční doba má své kouzlo, ale teprve neobvyklá denní doba, neobvyklé či nestálé počasí, mohou dodat vaší fotografii punc originality. Více v článku Stromy v hledáčku fotoaparátu: kdy fotit?

Tentokrát se podíváme na (foto)ztvárnění stromů z jiné stránky a sice "jak".
Jak dostat do hledáčku a na snímač mnohokrát fotografovaný strom a docílit, aby vypadal jinak (a lépe) než na tisícovce předchozích snímků.

Foťte z neobvyklých úhlů

Bývá zvykem stromy většinou fotografovat z boku. Zkuste místo toho namířit aparát třeba vzhůru, ideálně s nasazeným širokoúhlým objektivem. Takové zimní snímky z bučin či březových hájů, s korunami stromů a modrou oblohou nad nimi, nikdy nezklamou. Nebo naopak objektiv skloňte dolů k zemi. Starší borovice a habry kolem turistických stezek často mívají zajímavou spleť obnažených a ošlapaných kořenů.

Foťte stromy ve všech fázích života

Zajímavá a fotogenická bývají i torza stromů, duté pařezy či odumřelé doupné stromy. Padlé kmeny obrostlé mechem a plodnicemi hub. Anebo stromy na samém počátku života. Maličké semenáčky smrků se svěží zelení první štětičky jehličí. Dvoulisté semenáčky buků. Stromy, které teprve čekají na vyklíčení. Mou finančně vůbec nejúspěšnější jednotlivou fotografií je snímek jasanového semínka na sněhu. Zaujalo mne, pořídil jsem několik obrázků, přidal do fotogalerie... O několik let později mi tahle fotografie, vyžádaná pro billboardy, zaplatila makroobjektiv.

Foťte neobvyklým způsobem

Například s nasazeným velmi silným neutrálním šedým filtrem a ze stativu. Výborným motivem je solitérní strom na kopci a nebe s výrazněji ohraničenými bílými obláčky, které svižně putují oblohou. Zkuste najít stanoviště, ze kterého uvidíte mráčky buď zdánlivě vycházet zpoza stromu, nebo za ním mizet. A pokud docílíte expozice v řádu půl minuty a více, získáte efektní vějíř z oblačných pásů. Obvykle to znamená používat filtr ND2000x (-11 EV) nebo dokonce ND32000x (-15 EV). A zaostřit a poté vypnout automatické ostření je třeba před nasazením filtru, přes jeho extrémně tmavé sklo se autofokus opravdu nechytá.

Foťte detail

Strom nemusí být na snímku nutně celý. Vyberte si zajímavý, nejlépe charakteristický detail. Květ, list, plod... Oddělte jej nízkým clonovým číslem od rozostřeného pozadí (tady budou ve výhodě majitelé zrcadlovek či bezzrcátek s alespoň APS-C čipem, ve větší výhodě majitelé fullframe aparátů). A zkuste si trochu pohrát s pozadím: Střídání tmavých a světlých ploch, tmavě orámovaná skvrna slunečního světla za hlavním motivem, mozaika světlých kroužků oblohy, prosvítající mezerami v olistění koruny...

Foťte stromy, ale všímejte si i jejich okolí

Začasté strom doplňuje stavbu, terénní tvar nebo nějaký předěl. Vlny Moravského Toskánska by byly o dost chudší bez stromů uprostřed polí. Mnohde strom pamatuje i dávné časy a stojí tu jako jejich mlčenlivý svědek. Cesty Jistebnické vrchoviny lemují pospolu stromy i kamenné tarasy dávných stavitelů. Křížky či kapličky chránívá dvojice stromů, nejčastěji lip. Kaplička poblíž Čekanic na Blatensku je výjimkou, klene se nad ní koruna památného buku. Asi nejhezčí je v květnu, v mladé a svěží zeleni. Anebo na podzim, kdy se listí přebarví do zlatavé mědi, za které září běloba stěn kapličky. Hráze třeboňských rybníků zpevňují staleté duby. Některé z nich možná ještě pamatují geniálního rožmberského regenta, vychvalovaného i nenáviděného.

Jak ve fotografii zachytit vztah stromu a jeho okolí? Na to vám zaručený recept nedám. Snad jen... zkuste se na chvíli v klidu posadit, zamyslet - a teprve potom řešit tu clonu, čas, ISO a ohnisko...

Přeji dobré světlo a krásné (nejen) stromové snímky.