Vyrábíme papírové brikety


Čím a jak lisovat papírové brikety

Receptář 1/2002, str. 6

K lisování papírových briket potřebujeme speciální lis. Toto poměrně jednoduché zařízení je určeno k výrobě briket z odpadového papíru (noviny, časopisy, balící papír apod.). S vylisovanými briketami lze topit ve všech topidlech, určených pro tuhá paliva. Postup při výrobě briket je tak jednoduchý, že ho zvládne každý.
Postup: Odpadový papír nejprve natrháme na kousky a ty namočíme do nádoby s vodou. U novinového papíru stačí máčet tři hodiny, u časopisů, magazínů a tvrdšího papíru je třeba namáčet poněkud déle, maximálně však 24 hodin. Před vlastní výrobou briket papírovou hmotu dobře promícháme. Do směsi můžeme dle potřeby přimíchat rovněž jiné hořlavé materiály, například piliny.

Lis pak otevřeme a připravenou papírovou hmotou naplníme zásobník až po okraj. Potom přiměřenou silou stlačíme rukojeť a vytlačíme přebytečnou vodu. Po otevření lisu doplníme papírovou hmotu a postup zopakujeme. Po vytlačení vody lis otevřeme, vyjmeme zásobník a briketu vyklopíme na předem připravenou podložku.

Hotové brikety necháme sušit. V zájmu rychlejšího sušení je třeba brikety obracet nebo ukládat do stojánku (ve výrobní verzi má typové označení T 565), který si můžeme vyrobit nebo k lisu dokoupit. Délka sušení je závislá na teplotě. V letních měsících trvá zhruba 14 dnů.

Výhřevnost brikety: Cca 4100 kcal; doba hoření je 1 až 1,5 hod., zbytkový popel = 2 až 5 % původní hmotnosti. Popel lze využít při kompostování. Lis na papírové brikety mám vyzkoušený a jsem s ním spokojen. 

Od té doby, co papírové brikety lisuji, neřeším doma problémy, kam s novinovým a odpadovým papírem. Jak známo, výkupní ceny papíru jsou ve sběrnách nízké. Lisovat papírové brikety a využívat je k vytápění se rozhodně vyplatí.lis na brikety  

Jan Gajdacz, Třinec

Papírové brikety

Receptář 8/2002, str. 9

Na stránkách Receptáře sleduji náměty, jak lze využít novinového papíru k výrobě briket. Podle mého nápadu není k výrobě briket z novin zapotřebí žádného speciálního lisu, neboť s úspěchem můžeme použít starý pákový kráječ na bramborové hranolky (výrobcem je Mechanika Praha).

Postup

Starý novinový papír, namočený dva dny ve vodě a natrhaný na kousky zpracujeme následovně: rukama vymodelujeme malé hrudky, předem z nich vymačkáme vodu a pak je vložíme do kráječe. Před lisováním z kráječe vyjmeme umělohmotnou vložku (slouží k přitlačování brambor) a na konec lisu vložíme čtvereček z pevné silonové síťky. Zmáčknutím páky z hrudky vytlačíme zbylou vodu.

V případě nutnosti můžeme hrudku otočit a postup opakovat. Vzniklé malé hrudky pak usušíme na topení.

Eva Marešová, Roudnice nad Labem

Vylepšení lisu na brikety

Receptář 10/2002, str. 9

V družstvu Mechanika jsem si zakoupil ruční lis na tvoření briket z namočených novin a časopisů. Po vytvoření několika briket se však u lisu zkroutil přítlačný vršek (jak u nás v podobných případech říkáme: byla to „hrachovina“). Vedoucí reklamace pravil, že o tomto nedostatku ví, ale vedení firmy s tím prý nehodlá nic dělat.

Proto jsem si poradil sám: Boční strany přítlačného vršku jsem zesílil přivařením páskoviny a na spodní část jsem přivařil tyčku se závitem. Pomocí přítlačné destičky a matice s držáky utahuji spodní a vrchní část lisu k sobě, čímž vznikají brikety jedna jako druhá.

Prozradím vám ještě jeden fígl. Časopisy při lisování špatně drží, proto předtím obložím vnitřek lisu namočenými novinami tak, aby přečnívaly přes bok formy a teprve pak přidám rozmočené časopisy, které jakoby do přečnívajících novin zabalím. Není-li výrobce sto vylepšit svůj tovar, musí si člověk poradit sám. 

Josef Harvalík, Volary

Forma na brikety

Receptář 4/2003, str. 7

Mám vlastní způsob zpracování briket k topení: Nejdříve papír natrhám, pak jej namočím. Nechám jej pořádně nasát vodou a pak jej válečkem utloukám.

Vezmu si okapovou rouru o Ø 10 cm a uříznu z ní část tak, jak chci mít dlouhé brikety. Vznikne vlastně forma. Do ní navrtám nepravidelné otvory o Ø 5 mm a zevnitř je začistím. Namočený papír jednou rukou ukládám do formy a druhou jej utloukám tloučkem na brambory. Briketu potom vyklepnu a usuším.

Josef Bartoník, Hošťálková u Vsetína

Vyrábíme brikety

Receptář 12/2003, str. 41

Recept na brikety v Receptáři již jednou byl, mně se ale nezamlouval, proto jsem si vymyslel svůj vlastní. Ingredience: uhelný mour, piliny a noviny; nesmí se však použít lesklý papír a tvrdé kartony.

Postup ve třech krocích 

1. fáze - papír nastřiháme na 1 cm široké a asi 10 cm dlouhé nudličky, a to v množství, které zaplní asi desetilitrové vědro; nasypeme do třicetilitrové nádoby, zalijeme 15 litry vody a necháme máčet asi 12 hodin. Potom rozmočený papír rozmělníme na kaši. Používám k tomu elektrickou vrtačku a metlu, na které se opékaly špekáčky.

2. fáze – papírovou kaši smícháme buď s dvěma vědry pilin, nebo s vědrem pilin a vědrem mouru; směs necháme asi 2 hodiny stát, aby piliny řádně nasákly. Hmotu musíme dobře promíchat, protože jinak by brikety nedržely pohromadě.

3. fáze – směs vyždímáme a dáme usušit. Nemám lis, proto se spoléhám na vlastní ruce a řeknu vám, že to není nic lehkého. Vyždímanou vodu použijeme na další máčení.

Jindřich Slabý, Nižbor

Vyrábíme brikety

Receptář 3/2005, str. 59

V loňském Receptáři byl dotaz na domáckou výrobu briket. Posílám návod.

Nejdříve si z PET láhví vyrobíme formy. Na jednu formu budeme potřebovat dvě PET láhve (1-2,5 l) o stejném průměru a výšce. Vršky obou láhví odřízneme pod místem zaoblení tak, aby byl zachován jejich stejný průměr. První láhvi odřízneme dno a rozstřihneme ji podélně, u druhé láhve rozžhaveným hřebíkem propálíme do dna několik otvorů.

Ze stránky novin nebo jiného kusu papíru zhotovíme obal pro briketu. Stránku novin přeložíme na polovinu, stočíme na průměr lahví, vložíme do podélně proříznutého korpusu z první láhve, zasuneme do láhve s děrovaným dnem a vyformujeme dno obalu. Na opačném konci zhotovíme manžetu, stačí, když okraje papírového obalu přesadíme přes okraje láhví.

Do těchto forem pak pěchujeme papír, namočený 24 hodin ve vodě. Můžeme přidávat i dřevitou drť (piliny, klacíky, slámu, dřevité stonky rostlin a podobně).

Objem dřevité drtě může tvořit až tři čtvrtiny obsahu, smočený papír drť v briketě vyváže. K pěchování použijeme silnější klacek, polínko nebo si zhotovíme jednoduchý ládovač.

Po upěchování necháme briketu ve formě stát asi dva dny až jeden týden. Přebytečná voda obsažená ve smočeném papíru odteče a vypaří se.

Po vyndání z formy briketu uzavřeme založením manžety papírového obalu. Pokud náhodou obal protrhneme, obalíme briketu dalším papírem, konce založíme a přelepíme kouskem lepící pásky.

jednoduchý lis na papírové briketySpalováním přiměřeného počtu vlhkých briket se z nich při správné teplotě voda vypařuje, pára se rozkládá na kyslík a vodík. Tím zvýšíme výhřevnost kamen a uspoříme topivo. Ostatní vlhké brikety uložíme na vhodné místo, kde se budou dále vysoušet.

Legenda k obrázku

  1. Odřízneme vršek a dno první láhve, válec příčně rozstříhneme
  2. Od druhé láhve odřízneme vršek
    a do dna vypálíme otvory
  3. Na druhé láhvi zhotovíme papírovou vložku (korpus) a vložíme do válce
    z první láhve
  4. Zhotovíme manžetu a upravíme dno na papírové vložce
  5. Válec s papírovou vložkou vložíme do láhve s děrovaným dnem
  6. Forma je připravená k plnění
    a pěchování
  7. Prostý lis s pěchovadlem zhotovíme
    z latěk
  8. Ruční dřevěné pěchovadlo 

Otakar Hykl, Čelákovice

Dřevěné brikety jinak

Receptář 11/2005, str. 52

Při přípravě dřeva na zimu mi vždycky zbývá dost pilin. Celý rok si šetřím papírové sáčky od mouky nebo od cukru, piliny navlhčím a do sáčků je řádně upěchuji. Sáčky potom přikládám do rozhořených krbových kamen jako brikety. A dobře hoří i čerstvě vyrobené, čili vlhké.

Jan Pavlíček, Chotěboř

domácí lis na briketyLis na papírové brikety

Receptář 9/2006, str. 68

Teta mě upozornila, že se v Receptáři na každý den 1/2002  píše o lisu na brikety.

Řekla: „Jirko, ty jsi kutil, zhotov něco takového.“ Byla to však reklama. A navíc si pak v tomtéž roce v říjnovém Receptáři na tento lis jeden čtenář stěžoval, psal, že se kroutí a že tudíž nabízí nápad k zesílení.

To jen na úvod, aby bylo jasné, proč jsem vymyslel jiný způsob lisování briket.

Papír stříháme pákovými nůžkami na plech, protože tak můžeme rozstříhat více časopisů najednou (1). Stříhaný papír padá přímo do nádoby, kde se namáčí.

Pákové nůžky jsou přichyceny jedním šroubem a po nastříhání papíru je lze odejmout. Namočený papír je připraven k lisování.

Z nádoby kohoutkem vypustíme přebytečnou vodu do kbelíku (2), hmotou naplníme nádobku na brikety a lisujeme tlačením páky dolů. V horní poloze drží páku zarážka, kterou je nutné zvednout.

Po vylisování brikety nádobku otočíme dnem vzhůru (3) a briketu vytlačíme na mřížku, odkud pak brikety přemísťujeme do bedýnky nebo do jiného přípravku na sušení mimo lis.

Pojízdný lis se dá lehce přemístit, protože má oj a kolečka (4).

Z čeho je lis vyrobený?

  • lis na briketyNádoba je z vyřazeného bojleru rozříznutého na polovinu.
  • Spodek s kolečky je z vyřazeného kočárku.
  • Horní část z jeklu 30x15, ve kterém je zhotovená drážka pro jekl 15x15.
  • V rámečku, který se posouvá v drážce, je v horní části kulatina o průměru 10 mm a na ni ložisko, aby se v jeklu 30x15 volně otáčela. Tím se zmenší tření v drážce.
  • Nádobka na brikety je zhotovena z bubnu z vyřazené pračky a horní část zahnutá na rámeček z kulatiny o průměru 6 mm. Nádobka má dvojité dno, které vytlačuje briketu.

Teta je s lisem spokojená a stříhá, lisuje a odkládá brikety na vozíček vsedě, protože chodí o francouzské.

Jiří Schulmeister, Horní Sukolom

 

Komentáře k článku

Povinné položky jsou označeny *.
Jméno* 
E-mail 
Předmět*
Příspěvek*
 
 
Kontrolní kód*
Opište kontrolní kód
Captcha Zobrazit jiný kód
reagovat[Čenda, 20. 5. 2012, 08:05]

k tematu

http://www.youtube.com/watch?v=R5XieFsmqcw&feature=g-upl

reagovat[, 15. 1. 2012, 17:32]

Brikety z papíru

Vážení výrobci papírových briket,nevěřím tomu co čtu,jsem v důchodu,ale vyrábět takovým náročným způsobem brikety z papíru,by mě ani ve snu nenapadlo,vím,že časopisy velmi špatně hoří,ale stačí je srolovat ,zatočit a zlomit v půlce jak rohlíky a hned přiložit,ušetřenou vodu a hlavně spoustu času využít rozumějším způsobem.Zdravím MFJ

reagovat[, 2. 12. 2011, 16:29]

vykresy lisu

Poskytnu vykresy a fotografie , zdokumentovanou vyrobu lisu. Veskere info a otazky piste na email: oznameni.oznameni@seznam.cz

snekovy li
snekovy li
setrvacnikovy lis
setrvacnikovy lis
hydraulicky lis
hydraulicky lis
reagovat[, 12. 12. 2010, 21:42]

Lis na piliny

Dobrý den,k vaší diskuzi.Papír a jeho využití.Papír se opravdu spalovat nesmí.Obsahuje tis ke kterému se mnohdy používají těžké kovy.Tak při práci dodržujte základní hygienické předpisy. Ale jsem pro - pánové a případně dámy,náš stát který je prolezlí korupcí a úplatným aparátem Vám mnohdy lže. A škodí běžnému člověku.To bylo žvejků o zelené nergii a teď ? Brikety z papíru ano - a ve velkém, klidně zapojte i míchačku na beton.Opravdu to jde.A keci o tom já se mají šetřit naše lesy.? V lesním hospodářství jsem pracoval ! To co se zpracovává na papír je odpad - vlastně palivové dřevo.Nejkvalitnější dřevo se zpracovává na úplně něco jiného,třeba zápalky,dýhy a pod.Ne na papír.V dnešní době je o právě papír který končí na skládkách. A kdyby Vás někoho - chytrého, zajímalo to co víme - Víme jak z uranu dostat energii ale studenou fúzí - tzn. bez odpadu.S daleko větší účinností. Byla informována i naše ministryně ENERGETIKY - Drábová,ticho po pěšině.Víte proč? Konec - krach ekonomiky - Teplárny a Atomové elektrárny,vodní nádrže,benzínky,plynárny. Všechno to zbourat nejde !! A tak Vám držím palce. topte a vymýšlejte.U Tobruku za druhé světové války se říkalo,nemáte auto ? A máte kliku k motoru ? Dojděte k Čechoslovákům - oni Vám udělají ostatní. Ben - Klatovy

reagovat[, 10. 2. 2010, 00:41]

Názor na vytápění papírem

Přestože mi problematika vytápění, energetiky, šetření i ochrany přírody není cizí, přiznávám se, že otázky kolem spalování papíru a papírových briket přijímám spíše s rozpaky.
Na jedné straně je pravdou současný ekonomický přínos papírenského průmyslu, který již zdaleka není tak neekologický jako byl v minulosti. Energeticky je plně soběstačný, využívá převážně obnovitelné suroviny a s odpadem si ví rady. Každý lesník potvrdí, že papírenské dřevo se nemalou částí podílí na příjmech, které umožňí zpětně investovat do udržitelného rozvoje a ochrany lesů. Papír zřejmě má i nadále perspektivu jako informační médium a ještě větší, dnes nedoceněný význam jako ekologický obalový materiál, určitě ekologičtější než polyetylénová fólie (zamyslel se už někdo nad dnešním způsobem balení superekologických dřevěných briket, přímo vybízejícím k pálení plastu? Nebyl by i tady papír lepším obalem?). Pro použitý papír ale zřejmě není v současnosti jiné ekonomicky rozumné využití než jeho spalování a při jiném druhu likvidace by možná škodil podstatně více.
Druhou otázkou ovšem je, jak a v čem papír spalovat. Nejsem si jist, zda současné kotle na tuhá paliva jsou k tomu právě nejvhodnější, zda dokážou spálit větší množství neupraveného papíru nebo i papírových briket bez významnější emise škodlivin. Názory o ekologické nezávadnosti papíru mohou snad platit pouze pro klasický „dřevák“ potištěný nanejvýš cyklostylem, ne však pro většinu současných reklamních tiskovin, zjevně upravených některým plastem (určitě i PVC!). Jejich spalování je daleko kolem komína cítit možná jinak, ale o to výrazněji a nepříjemněji než třeba i hnědé uhlí. V emisích zřetelně poznávám i chlorovodík, který jistě nepůsobí příznivě ani na kotel a kouřovod . Také nevěřím, že by briketování, zejména domácí, mohlo mít na tyto skutečnosti nějaký větší význam, nehledě na jeho pracnost a energetickou náročnost.
Chtěl bych proto zdůraznit, že jde o složitý problém, který nesnese pohled jen z jedné strany a je dobře, že byla k němu tato diskuse rozvinuta. Aby ale měla nějaký reálný význam, mělo by se do ní zapojit více profesionálních odborníků ze všech souvisejících oborů, tedy kromě oborů vytápění a životního prostředí také ekonomové, lesní hospodáři a o vlastnostech papíru by měli své slovo vznést také představitelé papírenského a polygrafického průmyslu. A pokud se sami do diskuse nezapojí, bylo by asi vhodné, aby je redakce sama kontaktovala.
Pokud jste dočetli až sem, děkuji za trpělivost a těším se na ohlasy.

reagovat[, 18. 1. 2010, 00:19]

Výroba papírových briket

Natrhané letáky a jiný papír v sudu s vodou občas proženu mixem na vrtačce.
V sobotu část odeberu, přidám piliny, protočím mixem a v plátěném pytli nechám do neděle odkapat.
Z kaše pak balím hrudky velké asi jako tenisák do plátna.
Vytvořené balíčky mačkám mezi dvěma prkny 15x15cm ve svěráku.
Placičky dosušuji nad kotlem na polici u stropu. (je tam nejtepleji)

reagovat[, 7. 1. 2010, 13:56]

Brikety.

Dost som toho vyskušal. Momentálne som dostal pod stromček kupený lis na brikety z obchodu "Kinekus"-v Trenčíne. Zopár som ich vyrobil aj spálil.Bol som spokojny,až na na použitý material z ktorého bol tento výrobok zhotovený. Na rekreačnú pracu to stačí.Teraz idem robiť niečo podobné,ale aspoň z 4 mm platne. rozmýšlam,že tam dám 6 ton.panenku.

reagovat[janik, 18. 12. 2009, 19:34]

?

je to myslené vážně? postrádám smysl tohoto zařízení

reagovat[Franta, 4. 12. 2009, 10:01]

spalování vlhkých briket

Vážený pane Hykle,

pokud pomineme vaše rozkládání páry na kyslík a vodík (proč tedy již dávno nemáme ekologická auta na vodu???) tak spalováním těchto Vašich vlhkých briket si akorát tak velmi rychle zadehtujete kouřovody a komín, což není pro ekonomiku provozu kotle/kamen ideální, o bezpečnosti nemluvě. Zkuste si někdy přečíst nějakou solidní odbornou publikaci o kamnech/kotlech, kde Vám všechny procesy při spalování pěkně vysvětlí a vyvedou Vás z Vašich bludů.

reagovat[, 19. 5. 2009, 00:25]

Mám velké množství hoblin - ne uplně suchých. Máte někdo zkušenost, jestli je lze lepit pomocí vylouhovaného papíru? Dalo by se vařením směsi vody a pilin získat lignin na lepení pilin?

reagovat[, 3. 3. 2009, 13:55]

Poznatek,jak se vodní pára rozklada na vodík a kyslík ,v kotli na tuhá paliva ,je na Nobelovou cenu.

reagovat[, 1. 2. 2009, 15:52]

Jestlize pan Otakar Hykl stepi v kamnech paru na vodik a kyslik, tak ja si jdu stepit atom na kovadlinu. Prosim proberte se a neplacejte zhovadilosti 1. kategorie. Trochu erudice do toho nadseni.... Vetsi blbosti jsem necetl od skolnich let.

reagovat[, 1. 2. 2009, 15:50]

Jestlize pan Otakar Hykl stepi v kamnech paru na vodik a kyslik, tak ja si jdu stepit atom na kovadlinu. Prosim proberte se a neplacejte zhovadilosti 1. kategorie. Trochu erudice do toho nadseni....

reagovat[, 26. 12. 2008, 14:34]

lis prodávají v Mechanice za necelých 500 Kč

reagovat[kubajs, 25. 12. 2008, 12:42]

je k mání na AUKRO.cz okolo 600,-

reagovat[, 30. 7. 2008, 15:24]

U zásilk. služby MAGNET byl nabídnut lis na brikety z papíru. měl jsem zájem,ale je vyprodaný. odmítli mi dát adresu výrobce.prosím nevíte o nějakem výrobci nebo dodavateli. Děkuji za odpověd

reagovat[, 1. 6. 2008, 23:35]

To snad nemyslíte vážně, že v kamnech rozkládáte vodu na vodík a kyslík.

reagovat[, 21. 3. 2008, 12:19]

Já si po pokusech s 2l pet lahví udělal lis z odpadové trubky (šedá=vnitřní=levnější) z obi. Průměr 75mm, výška asi 30cm. Do ní jsem Z VENKU udělal hřebíkem po celém obvodě a po celé délce díry a dole flexou udělal zářezy na další odtok vody. Do tohoto "lisu" dávám volně řezanku ze skartovačky s příčným řezem (kousky papíru 0,5 x 1 cm) namočené min. 2h ve vodě. Až je trubka naložená až po vršek, lisuju to pístem. Zatím jsem si s tím nehrál víc, protože jsem papírové brikety nezkoušel pálit a nevím, jak hoří, tak jako píst jsem použil jednu sklenici s džemem, přesně tam sedla. Musím upozornit, že po stlačení má briketa asi 1/3 původního objemu. Další věc je, že nelze vyrobit dlouhou úzkou briketu, protože jednak se rozpadá, a jednak postupným lisováním v trubce nedochází ke spojení vrstev. Trubku je nutno naložit zcela volně a pak lisovat celé. Zkoušel jsem ještě do té trubky z 2l pet lahve (je širší) dát vnitřní ruličku z toaletního papíru, tak aby uprostřed brikety vznikla díra. Tu ruličku jsem zmáčkl, aby díra měla jen tak 1cm. Záměr se podařil. Všechny brikety (všech asi 5, co jsem zatím vyrobil) jsem sušil na topení na tácku a později přímo. Briketa s dírou byla suchá asi nejdříve, tj. asi 2 dny. Ostatní asi 3 dny. Uvidíme, jak budou brikety hořet a pokud budou hořet nějak rozumně, udělám si trubku stejného provedení, ale 100mm, práce půjde rychleji a briketa bude pevnější. Udělám si na to list na stolek. Dole budou dírky. Teď to lisuju jen tak ručně ve vaně a je malý problém, že po stlačení a uvolnění briketa trochu nasává vodu zpět. Proto ty dirky dole ve stole. Vzhledem k tomu, že mám přístup k takovéhle krásné drti, je výroba brikety ve srovnání s těžbou dřeva jen minimálně pracná. POZOR: rozhodně nesrovnávám výhřevnost, jak jsem řekl, ještě jsem ji neviděl hořet, nyní nemám možnost ji dát kamkoliv do kotle či na ohniště!

reagovat[Tomáš Folk, 2. 3. 2008, 16:33]

Nezlobte se, ale takovéhle hromadné pálení papíru považuji za barbarství - k výrobě papíru je potřeba dřevo, lesy... Jsem pro recyklaci papíru, i když z toho člověk nemusí mít zisk. Kromě toho jsem slyšel, že pálit novinový papír je zakázané (asi myšleno ve velkém množství?), jen nevím, kde si to ověřit.

reagovat[, 6. 2. 2010, 18:49]

RE: pálení papíru

No já bych jen chtěla říct,že pálení papíru je z enomického i ekologického přínosné.Papíru je nadbytek a končí na skládkách.Před mnoha lety bylo pálení potištěného papíru ekologicky nevhodné,neboť v tisku bylo něco jako olvo.Dnes se tato technologie již nepožívá a papír je z tohoto hlediska nezávadný.

reagovat[Hasky, 14. 10. 2011, 01:57]

RE: pálení papíru

Co vím když se dělal průzkum pro kompostování papíru tak vyšlo najevo že nebarevný papír je nezávadný, barevný obsahuje těžké kovy. Podrobnější informace nemám, ale určitě by se dalo informovat na místech kde se zabývají kompostováním odpadů.

reagovat[Petr Ambrož, 26. 1. 2010, 05:09]

RE:

Pane Folk, čímpak topíte?
Řekl bych že jste dosti bohatý a neřešíte peníze a nebo máte el. topeni. Pokud máte kotel na pevná paliva tak nevím proč se staráte o lesy. O dřevě asi vůbec nemusím mluvit a uhlí si myslíte že vzniklo jak? Že ho někdo vypěstoval?

reagovat[, 30. 8. 2010, 12:44]

RE:   pane folk

Vážený pane musíte vzít taky v potaz ,že když jse topenáři zaměří na papír tak tim zase budou potřebovat měně dřeva tudíž menší těžba(sice o málo ale přece).takže jse to stejně vykompenzuje.

reagovat[, 4. 2. 2010, 13:12]

souhlas

To je borec jenom s tebou souhlasím tyto skutky už jsou dávno přežitky.
Papíru je plný svět a nelze ho jinak likvidovat než pálením a mýslím, že je to dobrý a hlavně levný způsob jak vtápět svůj dům:)

reagovat[Tereza, 30. 8. 2010, 20:05]

RE: souhlas

Souhlasim!tyhle bludy o setreni lesu je hezky od nekoho, kdo do kamen haze to co z lesu pochazi a pak ma hubu plnou kecu, ze se musi setrit drevem!to povezte vsem tem firmam a velkym obchodakum, ktere rozesilaji tisice a tisice zbytecnych letaku, ktere stejne skonci na skladce nebo ve spalovne(pochybuju, ze pouzivaji bezdrevny papir...)!je lepsi to spalit doma a jeste to poslouzi k vytapeni!!!!radsi budu delat brikety z papiru nez kupovat drahe drevo!setrim les,spalovne praci a skladce misto!zdravim a cest:-)

Nové číslo

Receptář 5
Předplaťte si Receptář

Časopis právě připravuje