9. 6. 2009

Jak zkrotit plevel

Ach, ten plevel! S jakou drzostí se dokážou bršlice-kozí noha, žabinec-ptačinec, pampelišky, sedmikrásky a další objevit tam, kde je člověk nechce. V souboji s nimi je nejlepším spojencem důslednost.

Dlouhé věky si člověk v boji s plevely musel ohýbat záda a vystačit si s motyčkou, hlinitými prsty a vlastní trpělivostí. Plevelné rostliny odedávna patří kvůli své rozmnožovací vitalitě a vynalézavostí k obávaným protivníkům pěstitele. Jediná pampeliška mívá až 5000 semen, pcháč přes 30 000 a merlík bílý na 100 000!

Semena řady plevelů vyklíčí i po letech, roznáší je vítr, voda, ptáci, mnohé bez úhony projdou i zažívacím ústrojím domácích zvířat a s hnojem zaplevelí záhony, bezpečně dozrají v nedbale založeném kompostu, brilantně si je namnožíme sekačkou, rotačními kultivátory, rýči.

pampeliška (smetanka lékařská)

Mnohé plevele se skvěle množí vegetativně. Třeba svlačec má takřka nezničitelné kořenové výběžky. Popenec břečťanolistý, pryskyřník plazivý či mochna husí zase disponují plazivými, lehce kořenícími nadzemními lodyhami. Zkrotit plevele není nijak jednoduché a vyžaduje to celý komplex opatření.

Mechanické překážky

  • Pokud to lze, zamezte roznášení semen, ale i dalších částí plevelů.
  • K hnojení organickými hnojivy používejte nezaplevelený statkový hnůj, a naopak nepoužívejte zeminu z kompostů, při jejichž tlení neproběhla „horká“ fáze, která by zlikvidovala semena, respektive jejich schopnost vyklíčit
  • Likvidujte plevele včas. Trpělivě vytrhávejte sebemenší plevelné rostliny. Často okopávejte a podřezávejte ( tzv. šintovačkou) klíčící jednoleté plevely. Nepřipusťte, aby plevele vykvetly a vysemenily se.
  • Při rytí důsledně odstraňujte i malé části podzemních oddenků a kořenových výběžků. V záhonech zvlášť zamořených bršlicí či pýrem raději používejte rycí vidle (k vytahování pokud možno nepřetrhaných podzemních orgánů se osvědčuje trojzubá kypřicí motyčka), v současnosti se používá také spalování plevelů plynovými hořáky.
  • Mechem zamořené plochy trávníků vyhrabujte železnými nebo ještě lépe speciálními vertikutačními hráběmi, které zároveň vyhrabávají, prořezávají a provzdušňují trávník.
  • Zamezte růstu plevelů pokrýváním – mulčováním – záhonů dostatečně silnou vrstvou drcené borové kůry, keramickými oblázky či mramorovou drtí. Kolem stromů a keřů lze použít i vrstvu posekané trávy.
  • Velmi účinná je výsadba sazenic do záhonů pokrytých černou netkanou textilií, která propouští vláhu i hnojivé roztoky, ale nedovolí plevelům vyklíčit.
  • Meziřádky pokrývejte neúplně rozloženým organickým materiálem (již po 3 až 4 měsících) z plastových kompostérů
plevel

Chemické prostředky

Pampeliška je milovaná i nenáviděná. V dokonalém anglickém trávníku dělá neplechu, louky však rozzáří jako slunce... Je také rostlinou léčivou, všestranně užitečnou. 

Účinné látky – herbicidy – dokážou zničit plevelné rostliny několika způsoby. Tzv. totální herbicidy pronikají rostlinou až do kořenů. Kontaktní herbicidy působící na všechny zelené nadzemní části a „spálí“ je. Jiné herbicidy působí selektivně – na dvouděložné plevele (odolné i v trávnících) či naopak na plevele jednoděložné (lipnicovité i odolné - pýr) či na jedno- i dvouděložné plevele.

Při práci s herbicidy se přesně seznamte s dávkováním.

  • Důležité je zasáhnout plevelné rostliny v určitém stádiu jejich vývoje.
  • K postřiku je dobré použít speciální aplikátory, které umožní rozstřikování jen těsně u země (nesmí být zasažena plodina).
  • Na jednotlivé odolné plevelné rostlina je možné použít speciální herbicidní tužky, štětečky či pásy.
  • Meziřadí lze dobře ošetřovat knotovými smyky, nebo provláčet hadrem namočeným v herbicidním roztoku a pupevněným k tyči (koštěti).

Ekologických a zdravotních problémů spojených s používáním herbicidů se nemuísme obávat, pokud však přesně dodržíme dávkování a ochranné lhůty! Herbicidy by se měly v půdě rozložit bez následků, přesto je vhodné s nimi neplýtvat, při troše šikovnosti stačí často dávkování menší, čímž šetříme zahradu i peněženku.

 

Pro Receptář Bohumír Muchka.

Vložte nový komentář jako nepřihlášený uživatel nebo se přihlaste.
Povinné položky jsou označeny *

Napište číslicí výsledek příkladu: sedmplusdevět = 

Pokud jste již registrováni na iReceptáři, přihlaste se svým uživatelským jménem a heslem.
Povinné položky jsou označeny *

Diskuse

vložit dotaz »

plevel

(), 21. 8. 2013, 21:03

Ahoj mám zasetou pšenici a nevim jak se zbavit plevele mezi řádky ?? díky za odpověd:)

Přemnožené pampelišky

(), 21. 10. 2012, 10:49

Prosím poraďte mi, jak se zbavit pampelišek a heřmánku bez použití herbicidů, když je jich na zahradě o ploše 1000 m2 snad desetitisíce. Koupila jsem si náčiní na vytahování pampelišek od fi Fiskars, ale v jílovité půdě je jeho funkčnost při vytahování tak 50% a kořeny jsou v lepším případě přetržené v délce 13 cm. Navíc i když to tak nevypadá, je to dost fyzicky náročné - jsem ve věku, kdy už se svoji silou nakládám opatrněji. Děkuji.

Plevel

(), 3. 8. 2011, 22:13

Prosím poraďte mi jak se mám zbavit plevele rostoucího mezi dlažbou.

RE: Plevel

(Lída), 4. 9. 2012, 09:01

Prodávají na to speciální náčiní, koupila jsem asi za dvě stě, ale je to výborné, plochý dlouhý hák s ostřím dole i nahoře, člověk projede po jedné straně spár, druhé a je to, v úzké stačí jen jednou, plevel i s kořeny je venku.

Gladiator, Roundup

(), 20. 5. 2011, 21:17

Mohu použít uvedené herbicidy v okolí keřů rybízu aniž budou postřikem zasaženy listy těchto keřů, ale pouze listy plevelů v okolí?

RE: Gladiator, Roundup

(Lída), 4. 9. 2012, 09:02

V žádném případě bych nestříkala, ani s krytem, stačí trochu větru a neštěstí je hotové. POd keři leda štětečkem pěkně na každý lístek. Já osobně bych to raději vyplela ručně a pak položila mulčovací textilii, na ni třeba štěpku aby to vpadalo, a je od plevele pokoj bez chemie.

RE: Gladiator, Roundup

(), 27. 8. 2013, 01:47

Palec nahoru!

Postřik Kaput

(), 7. 8. 2010, 14:56

Dobrý den,
dovoluji si Vás zdvořile požádat o sdělení,jak dlouho působí v půdě postřik Kaput.
Na podzim 2009 jsem postřkal listy svlačce přípravkem Kaput.Přesné množství postřiku nedokáži uvést.
Problém:
Sadba brambor na postříkané ploše vyrostla velni nízká a brzy zežloutla. Hlízy narostly velmi malé.
Prosím o zprávu:
1.zda působení Kaputu může pokračovat i na jaře 2011.
2.jak mohu likvidovat působení Kaputu
Se srdečným pozdravem
Jiří Skyva

prales

(), 2. 8. 2010, 19:37

Dobrý den. Koupila jsem dům, jehož součástí je větší zahrada, která nebyla několik let obdělávána, tudíž je více řádně zaplevelena. Několikrát jsme plevel posekli, ale dále si nevíme rady. Není v našich silách všech zrýt, proto uvažujeme o nějakém postřiku. Ale rádi bychom příští rok zahradu využívali pro pěstování zeleniny, brambor apod. Existuje "nějaký" postřik, který by tento "prales" zlikvidoval a půdu jsme mohli zorat a další rok by nebránil konzumaci plodin?

Jak se zbavit rašeliníku v zahradě

(), 8. 2. 2010, 12:00

Dobrý den, máme problém s přemnožením rašeliníku v naší zahradě, jelikož puda obsahuje hodně vápníku a je tedy pro tuto rostlinu ideální. Prosila bych o zaslání rad a případný odkaz na internetové stránky zabývající se touto problematikou. Děkuji Mechlová

RE: Jak se zbavit rašeliníku v zahradě

(), 8. 2. 2010, 12:17

Dobrý den, rašeliníku by právě vápenitá půda svědčit neměla, navíc je nepravděpodobné, že by se přemnožil na zahradě - musela by být hodně podmáčená a vlhká... nejedná se spíše o mech? Většina mechů ale také není vápnomilných, naopak se vápnem hubí. Můžete si otestovat pH půdy, abyste zjistila, zda je skutečně vápnitá, zásaditá.

Likvidace přesličky

(Navrc), 28. 9. 2009, 08:45

Dobrý den. Já jako amatér se starám o zahrádku, kde mi soustavně vyrůstá velké množství přesličky polní. Přes mnohé pokusy se mi ji nedaří odstranit. Proto prosím o poskytnutí rady jak na ni. Existuje li nějaký přípravek a kdy ho použít? Zároveň bych však na zahrádce chtěl ještě pěstovat nějakou zeleninu. PROTO DĚKUJI ZA RADU.

RE: Likvidace přesličky

(), 29. 9. 2009, 08:06

Dobrý den, pokud byste přistoupil k pracné, ale nejlevnější a k zahradě nejšetrnější metodě, pravidelné vytrhávání, může být výhodou, že místo plevele u vás zaujímá právě přeslička. Je to totiž rostlina se vzácně vysokým obsahem křemíku a proto je ideální jako základ posilujícího rostlinného hnojiva vhodného pro všechny druhy rostlin včetně zeleniny. Natě přesličky se v sudu jednoduše zalijí vodou a nechají zkvasit, výsledné tekuté hnojivo se dále ředí v poměru 1:10, protože obsahuje opravdu koncentrované živiny.(Přeslička se používá se dokonce i jako léčivá rostlina, ať už vnitřně jako nálev či pro koupele. Působí proti infekcím podporuje hnojení, posiluje kůži a vlasy). Dalším řešením je použití herbicidu (např. Roundup), který stačí aplikovat pouze v malém množství na list (šťětečkem nebo herbicidní tužkou, kterou si můžete připravit i z vypsané fixy) a zahubí celou rostlinu včetně kořenů. Při správném použití by se do okolní půdy dostat neměl, tento navíc patří k "šetrnějším", biologicky dobře odbouratelným. Je třeba ale dát působení čas, rostliny usychají postupně několik dní i týdnů, a pak je teprve odstranit. Rychleji tento přípravek účinkuje na jaře, kdy jsou rostliny aktivnější.

jak zkraslit zahradku v srpnu?

(), 16. 8. 2009, 18:04

Dobry den, jsem uplny amater. Mam moznost zasadit neco na malou zahradku, kde neni temer nic. Byla zarostla, tak jsem ji zryla, odplevelila, ale nevim, co tam nasazet, aby jsem ji jeste na konec leta zkraslila. Potom mam jeste dotaz, jak se zbavit plevelu, ktery vyrusta pred predzahradkou, tam, kde je mezera mezi betonovym zlabem a asfaltem...Poradite mi prosim? Moc dekuji ;-)

RE: jak zkraslit zahradku v srpnu?

(), 19. 8. 2009, 18:30

Dobrý den, Zrytí a odplevelení je nejlepší začátek, a to nejtěžší už tedy máte za sebou. V srpnu bohužel již nelze například vysévat okrasné květiny ani vysazovat sazeničky s tím, aby ještě letos vykvetly. Nicméně podzim je ideální doba k výsadbě skoro veškeré budoucí zeleně – stromů a keřů, růží, většiny dalších trvalek. Sazenice prodávané v kontejnerech lze vysazovat prakticky celoročně, takže můžete i v srpnu, ale je třeba je poté opravdu důkladně zalévat, aby se ujmuly (pokud teplé a suché počasí vystřídá chladnější a deštivé, bylo by to samozřejmě snazší). Pokud do výsadby nechcete investovat příliš peněz, nebudou sazenice stromků ani keřů příliš velké a zahrada proto nebude ihned úplně dokonalá – je třeba počkat, až se rozrostou. Ale třeba půdopokryvné rostliny, které jsou ideální pod stromy i jako částečná náhrada trávníku, se budou rychle rozrůstat a zahradu zkrášlí. Nejlepší termín k založení trávníku bude až na jaře. Na podzim ale můžete vysadit vše ostatní a půdu kolem vysazených dřevin i trvalek pokrýt mulčem – jednak jim to svědčí, a také je mulč mnohem pohlednější, nežli holá zemina. Může to být prodávaná štěpka, nebo štěrk a oblázky. Výběr zahradních rostlin je téměř nekonečný a je těžké napsat jen pár tipů – inspiraci najdete například v článku Zahradní inspiromat I. - plánování zahrady a návazných dílech tohoto seriálu o zakládání zahrady, nebo v článku Štěrkový záhon či rozkvetlá dlažba zpestří zahradu a řadě dalších článků.
Plevel ze spár a podobných míst můžete odstraňovat speciální škrabkou na spáry, výhodné je i „vyrýpávátko“ dlouhých kořenů pampelišek, které má podobu trubičky. Pro místa, kde chcete vyhubit veškerou vegetaci, jsou vhodné i vypalovače plevele – jakési horkovzdušné pistole. Místo můžete také překrýt mulčovací fólií, nebo obyčejným kartonem, přes který se plevel nedostane, a navrch ozdobit třeba oblázky nebo štěrkem. Do otvorů ve folii můžete také vysadit některé polštářovité, nenáročné rostliny, které místo oživí.

zahrádka

(), 22. 6. 2009, 16:14

která je bez plevele snad ani neexistuje.Ale kdo má svoji zahrádku rád,vezme do ruky motyčku a pustí se do práce.Já nepoužívám žádnou chemii,pleju,okopávám a když vidím výsledek tak jsem spokojená i když mě bolí záda.Na podzim pořádně _na rýč- zryji pudu,vyberu veškeré i malé kořínky a na jaře mám docela nezaplevelený záhon.Potom jenom sázím a udržuju pudu bez plevele.Přeji všem zahradkářum radost ze své zahrádky a co nejméně plevele!

RE: zahrádka bez plevele

(), 31. 7. 2009, 15:45

ano, to je sice mému srdíčku nejbližší, nepoužít chemii, také se o to snažím už 5 let, co jsme se přestěhovali na vesnici. Ale co si počít, když sousední zahrádka je léta letoucí nedotčená nohou natož rukou člověka a lebeda, kopřivy, bodláky a jiné bujné plevele jsou vyšší než plot, kořeny podlézají k nám, semena vítr rozfouká...marná snaha, můj boj je vyloženě sysifovský. Navíc totéž je pár metrů od zahrady na menším poli (lebeda je rok od roku vyšší a mohutnější, když vidím jak v palicích zrají semena, zoufám si. Tak co s tím? Vážně, letos jsem po návratu z nemocnice propadla takové beznaději, že jsem se rozhodla pro radikální řešení pomocí herbicidů, jen to stále odkládám, až sklidím jahody....rajčata a okurky....atd. Máte někdo použitelnou radu???

RE: zahrádka bez plevele

(), 4. 9. 2012, 00:14

Skuste pozadat obecny urad, aby pozadoval od majitele vedlejsi zahrady odstraneni plevele (staci skosit 1-2 x za rok), protoze podle zakona 326 / 2004 Sb. o rostlinolekarske peci, je majitel povinen se o svuj pozemek starat. ( Presne zneni zakona a moznosti sankci si muzet vygooglovat.)

(), 7. 5. 2009, 04:36

Prosím o sdělení kde se dá koupit herbicidní tyč ev. tužka, nejlépe v Brně a okolí

(), 4. 5. 2009, 10:15

jak na panpelišku v trávníku .děkuju

RE:

(), 16. 7. 2009, 09:53

Pampelišku je nejlepší vyrýpnout, dostatečně hluboko, aby byl vytažen celý kořen. Jednak z něj neobrazí a také z něj můžete mít užitek. Stačí jej omýt, pokrájet a usušit - čaj z něj je výtečným ozdravným prostředkem, prospěšný pro zdravá játra a žlučník, žaludek, trávení.

(IVANA), 11. 1. 2009, 13:50

Ráda bych věděla jaký postřiky a prostředky se používají v zahradnictví.V místech kde není pokládka č.tex.,mají ostatní plochy takřka dokonale čisté.Poradí někdo název?

(), 5. 1. 2009, 19:48

Paní Pavlíno kaput je listovy totalní herbicid který ničí všechny zasažené rostliny . Ale na nově vysazené rostliny namá žádný vliv. Do budoucna doporucuji brzy z jara hned jak roztale snih posypat plachu za platem CASORANEM-G tento herbicid mužete uplatnit i u stromů a keřů nejdřívě však 3. rokem po výsadbě aby pod nimi nerostl plevel, tráva.

(), 7. 10. 2008, 12:37

Chtěl bych vědět,jestli má někdo zkušenosti s pýrem,já jsem vysel trávník a je pěkný, jenže se mi rozšířil pýr a nevím cos tím.Sekat nepomáhá a potírat,to bych nezvládl,je tomo 100m,prosím o radu,děkuji všem předem.Nejlépe na e-mail:Georg156@seznam.cz

(), 6. 9. 2008, 17:31

Prosím o radu.Za plotem jsem chtěla zničit plevel prostředkem "Kaput" a zasahlo mi to asi 8 tůjí v zahradě.Koupila jsem si nové tůje a chci je místo těch postižených vyměnit.Mohu je do té půdy dát?Nezajdou mi i ty tůje nové?Jak přesně funguje tento prostředek na pevel?Ničí jenom list,nebo kořen?Děkuji za odpověď.Pavlína

(), 15. 8. 2008, 15:56

Prosím stále nemohu najít jak vypadá ambrozie na kterou jsem alergická.Děkuji

(), 12. 8. 2008, 22:52

prosím o informaci,kterým herbocitem můžu ničit plevel mezi tůjemi aniž bych jim ublížil . děkuji

(Pan KDO), 10. 6. 2008, 09:07

Prirodni cestou nelze zalozit kvalitni travnik, vzdycky musite prirodu trochu popohnat nebo zpomalit. Uvedomte si, cteny Jeteli, ze travnik neni totez co louka, kde se vam Jetelum i jetelum dari. Neni divu ze jste proti jednodruhovemu porostu, kdyz vas trava mezi sebe nepusti.

RE: travnik

(), 3. 9. 2012, 23:52

Jste fotbalista, ze potrebujete supertravnik ?

(Jetel), 9. 6. 2008, 16:31

Koukám, že se tu sešli samí ranaři - Roundup a všechno zlikvidovat. Co takhle motyčku do ruky? Na všechno chemie, vy fakt máte přírodu rádi, co? Vy zahrádkáři na baterky.

RE:  ROUNDUP

(), 3. 9. 2012, 23:47

Super! Lepe by to nerekl nikdo, plne souhlasim. A pripojuji par slov na vrub toho vsemi tak milovaneho ROUNDUP-u. Tuto latku vyvynul puvodne Pentagon, jako bojovou latku, ktera poskodila a dale poskozuje statisice lidi ve Vietnamu. Vedecke vyzkumy prof. Dona Hubera z USA potvrdili, ze herbicid ROUNDUP, ktery se masove pouziva v zemedelstvi, uzavira v prislusnych pudach moznost vstrebavani zivin do rostlin a to na cele roky. Tyto herbicidy "vypinaji motor pro vyzivu bunek" a to ma negativni dusledky pro VESKEROU biologickou prirodu. Takze jen tak dal... nicme plevel, rostliny, umrtvujme zivou pudu, zviata, prirodu, nicme sebe! Vsechny ty chemicke jedy jsou priblizne na stejne bazi, ale vyobce to tam nepise, protoze by to kupovali jenom absolutni ignoranti.

(Bruck), 6. 6. 2008, 09:56

Ano, destrukce je 100% nebo na co ses ptal?

(Yake), 27. 5. 2008, 16:57

Jak dlouho ta \"dekontaminace\" trva? Je to 100% ?

(Mr. Nicitel), 27. 5. 2008, 16:41

Na kompletni destrukci vseho ziveho je nejlepsi Roundup. Znici bezpecne vse, vcetne tech nejhorsich plevelu. Pu par dnech je zahrada dekontaminovana a pripravena na \"zmenu\". Doporucuju!

RE: Roundop

(), 27. 8. 2013, 01:42

I na zmenu Vaseho zdravi - pusobi opravdu zakerne - pomalu, abychom na to jen tak hned neprisli, ale spolehnete se, nici bezpecne vse zive ( jste zivi? )......


Co najdete ve zpravodaji?
Podívejte se na ukázku...

RSS | Pro inzerenty | Ochrana osobních údajů | Podmínky použití | Mapa stránek | Průvodce webem | Vyber.cz | facebook | twitter | blog | Odkazy
Portál provozuje Tarsago | © 2014 VIZUS & Tarsago | kontakt | Používáme redakční systém Vizus CMS