Pěstujeme rakytník řešetlákový


Rakytník řešetlákový (Hippophaë rhamnoides) je půvabný a dlouhověký keř, který můžeme díky jeho nenáročnosti snadno pěstovat. Jeho okrasná funkce je však jen příjemným vedlejším efektem - pěstuje se především pro plody tvaru bobulí, přesněji malvičky, které jsou nejen zdravé, ale přímo léčivé.

rakytník řešetlákový

Rakytník je elixír

Oranžové plody rakytníku jsou koncentrátem důležitých vitamínů: C, A, D, F, K a skupiny B, rutinu, flavonoidů. Dále obsahují pektin, silici, třísloviny, organické kyseliny, oleje a minerály a mnoha dalších prospěšných látek.

Zásadní je také obsah alkaloidu hippopheinu, který se v těle přeměňuje na serotonin, hormon důležitý pro celkovou vitalitu, chránící organismus proti depresi i nádorům. 

Díky tomu působí rakytník jako biogenní stimulátor, povzbuzují odolnost proti infekcím i stresu. Příznivě působí i na krevní oběh, působí hojivě na sliznice dýchacího i trávicího ústrojí  i  na klouby. Jsou i dobrou prevencí civilizačních chorob jako je arterioskleróza.

Účinné látky jsou obsaženy i v listech, ale v menším množství.

Pěstování:

  • Rakytník se uplatní i na svazích, které svými hluboko sahajícími a rozvětvenými kořeny zpevní.
    Bude se mu dařit na slunném místě.
  • Prospívá na písčitých i kamenitých půdách, které by měly být zásadité či neutrální.
  • Je velmi odolný a snáší i zasolenou půdu.
  • Pozor na to, že jde o keř dvoudomý, nejlepší je proto vysadit skupinku, kde převažují samičí rostliny, ale zastoupeny jsou i samčí.  
  • Pohlaví je zřejmé až na čtyřletých jedincích. Pupeny samčích rostlin jsou větší a raší hustěji. V zahradnictví díky výběru samčích či samičích odrůd musí znát pohlaví již u mladých sazenic.
  • Zlatočervené plody dozrávají na konci srpna až v říjnu, podle odrůdy. Je třeba je sklízet včas – v přezrálých se snižuje obsah hodnotných látek.

Sazenice bývají v zahradnictvích a školkách běžně k dostání.

 

Použití plodů:

  • Zralé plody šlechtěných odrůd jsou chutné i čerstvé. V tomto stavu jsou i nejúčinnější, zrovna tak jako šťáva z nich vylisovaná.
  • Oblíbené jsou rovněž sirupy, marmelády a likéry – ovšem tepelná úprava některé látky znehodnotí.
  • Plody můžeme též usušit, rozemlít a poté užíváme čajovou lžičku ráno a kolem poledne.
  • Můžeme připravit i tinkturu, kterou užíváme dvakrát až třikrát denně po dvaceti až čtyřiceti kapkách denně.
  • Sušené plody jsou výborné jako čaj.
  • Z listů připravujeme nálev: lžičku nasekaných listů v šálku  zalijeme vřelou vodou, přikryjeme a ponecháme 10 minut luhovat. Popíjíme dvakrát denně.
  • Ozdravné kůry provádíme po dobu čtyř a šesti týdnů.

Recepty paní Hany Valenové ze Zátoňských Dvorů:

Rakytníkový likér

Umeleme 1 kg bobulí rakytníku, smícháme s 1 l vodky (nebo jiné silné lihoviny nebo s čistým lihem ředěným vodou) a necháme v teple stát asi osm dní. Potom svaříme 1 kg cukru s menším množstvím vody, rakytník přecedíme přes plátýnko a smícháme s vychladlým cukrem. Opět přecedíme, slijeme do láhví a necháme tři měsíce uležet. (Na likéru i sirupu se vytvoří vrstva rozemleté slupky, nevypadá to hezky, ale na chuti to nic nemění.)

Rakytníkový sirup

Rozmačkáme nebo umeleme na masovém strojku 3 l omytých plodů rakytníku, zalijeme 2 l vlažné vody, přidáme 2 dkg kyseliny citronové a nechám 24 hodin stát. Potom přecedíme, vymačkáme, na 1 l šťávy přidáme 1 kg krystalového cukru a na kraji plotny bez vaření rozpustíme. Můžeme přidat Petol. Ještě teplé plníme do láhví.

 

Pro Receptář Jana Bucharová.

Komentáře k článku

Povinné položky jsou označeny *.
Jméno* 
E-mail 
Předmět*
Příspěvek*
 
 
Kontrolní kód*
Opište kontrolní kód
Captcha Zobrazit jiný kód
reagovat[, 22. 5. 2012, 18:38]

rakytník řešetákový

Mám již 3 roky vysazeny 2 ks rakytníku řešetákového - samec a samice, samec je mohutnější, má velké pupeny. Zatím mne neplodí.Mám je na slunném místě s propustnou hlínou, zalévám je, nové výhodny již rostou ze země. Co mám dělat, aby plodil?

reagovat[, 27. 11. 2011, 20:20]

Sadba Rakytníku

Dobrý den,chtěl bych se zeptat,kolik na jednoho samce rakytníku se může vysadit samiček? Děkuji

reagovat[, 4. 1. 2012, 09:24]

RE: Sadba Rakytníku

5

reagovat[, 24. 10. 2011, 18:59]

rakytník

jak nejlépe sklízet?

reagovat[, 18. 9. 2011, 19:46]

pěstování rakytníku

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, za jak dlouho po vysazení rakytník plodí? Děkuji za odpověď.

reagovat[, 7. 12. 2011, 07:05]

RE: pěstování rakytníku

Já jsem před cca 5ti lety zasadila do trojúhelníku, aby to trošku vypadalo jednoho samce a dvě samice. Pokud zasadíte více, tak v budoucnu si s plody nebudete vědět rady. Já jsem např. loni i letos naplnila mrazáky skleničkami ihned po sklizni zamrazeným rakytníkem a přesto, že jsem hodně sklidila, tak v současné době jsou oba stromky - samice přeplněné rakytníkem. Takže pokud nebudete z toho dělat nějaké oleje apod. třeba na kšeft, tak ty dvě samice bohatě, ale bohatě stačí. Jarka

reagovat[, 17. 2. 2012, 11:14]

RE: pěstování rakytníku

Vážená paní Jarko.
Chci Vás požádat,jelikož zřejmě máte hodně plodů jak už na zahradě,tak i plody zamrazené v mrazáku,zda-li by nešlo zaslat plody, samozřejmě na mé náklady jak za výrobek, tak i za poštovné. Mám velmi nemocnou tetu a čtu samé skvělé reakce na rakytník a na farmaceutické firmy zase reakce nic moc. Výrobek prý není tak kvalitní. Velmi Vám děkuji za jakoukoliv odpověď. Vavrečková

reagovat[, 5. 9. 2011, 13:46]

Rakytník

Dobrý den
včera jsem v Turnově objevil mohutný a trnitý oranžový keř, o kterém se domnívám, že to je rakytník řešetlákový. Mám pravdu? Fotku větvičky přikládám a prosím o odpověď, za kterou předem děkuji.
Milan Sudek

reagovat[, 24. 10. 2011, 19:04]

RE: Rakytník

V okolí Turnova je hodně vysazených keřů rakytnílu. Třeba u tak zv. Písečáku v příšovicích. Tam by jste ho stoprocentně poznal.

reagovat[kubicek78, 5. 9. 2011, 23:36]

RE: Rakytník

Dobry den, bohuzel. nejedna se o rakytnik, ale nejaky kultivar jerabu.

reagovat[, 16. 9. 2011, 14:09]

RE: Rakytník

Plně souhlasím, jedná se pravděpodobně o jeřáb nikoliv o rakytník:-(

reagovat[, 6. 9. 2011, 14:48]

RE: Rakytník

Děkuji za odpověď. Ten keř je ale trnitý, u jeřábu jsem ale nikdy trny nezaznamenal!
Milan Sudek

reagovat[, 28. 2. 2012, 11:44]

RE: Rakytník

Máte pravdu, Jeřáb ptačí má zoubkované listy a nemá trny. Ale existuje Jeřáb jedlý, který údajně nemá zoubkované listy , nebo jen do poloviny listu. Jeřáb jedlý jsem zatím ještě na svých toulkách nenašel, našel jsem Jeřáby do poloviny listu zoubkované, ale chuť byla stejně trpká jako u ptačího, takže nevím. Obrázek vypadá jako Jeřáb, ale Jeřáb jedlý jsem zatím neviděl. Pokud někdo má doma Jeřáb jedlý, tak mi může zaslat fotogrfii, rád bych se podíval. předem Děkuji. Zdeněk

reagovat[, 12. 9. 2011, 08:49]

RE: Rakytník

Dobrý den, nebude to ani rakytník (i když plody jsou opravdu podobné, jen kulatější), ani jeřáb, ale hlohyně šarlatová, oblíbený okrasný keř.

reagovat[, 21. 8. 2011, 11:46]

rakytník - kvetení

Dobrý den,
prosím o radu. Již 3 roky mám na zahradě rakytník, ale ještě nekvetl. Napadá Vás něco, co bych mohla změnit, resp. vytvořit mu ideální podmínky?
Díky

reagovat[, 7. 12. 2011, 06:57]

RE: rakytník - kvetení

Před cca 5ti lety jsem zasadila do trojúhelníku samce a dvě samice. Plodů mám tolik, že je nestačím sklízet. Přímo po sklizni dávám na mrazák do skleniček. Zůstáva jako čerstvý. Stromky v současné době jsou obalené. Pokud vám i nadále nepokvete, tak je něco špatně. Nuď ještě krátká doba od výsadby a nebo je nutná kontrola, zda máte opravdu samce i samici. Mě se skladba l plus 2 velmi osvědčila.

reagovat[, 11. 9. 2011, 16:55]

RE: rakytník - kvetení

Mějte strpení. Příští rok už by mohl. A je důležité mít minimálně dva - samčí a samičí. Jinak se úrody nedočkáte ani za 10 let

reagovat[Michaela, 13. 8. 2011, 17:50]

pohlaví rakytníku

Dobrý den,
měla jsem dvě rostlinky, jednu jsem omylem posekala a nevím které "pohlaví" mi zůstalo. Letos, asi po 4 letech na keři vyrostlo pár bobulek. Znamená to, že mám samičí?
Děkuji

reagovat[, 2. 2. 2011, 15:55]

Vynikající rakytník

Zdravím,
co se řešetláku týče je to mnohonásobně užitečná rostlina,kterou poté co jsme se s ní seznámili ,zužitkujeme na keři doslova vše.Bobule nastříháme i s větvičkami dáme do mražáku a po zmrznutí jakýmkoliv způsobem se snažíme bobule sundat ,třeba vidličkou.Je to strašná práce ale opravdu to stojí za to.Potom rozmražené bobule propasírujem přes hrubé síto nebo něco podobného.To co z toho dostanem se smichá s cukrem a dříve jsme to dali do vaniček od másla a dali do mražáku.Konzumuje se to jako dřeň,denně 1 naškrábaná lžička dřěně,Dřeň samotná obsahuje rakytníkový olej,který je patrný na povrchu zmrzlé ale vláčné hmoty.V současné době rakytníkovou hmotu nemrazíme ale zavařujeme jako marmeládu,je to praktičtější.To co nám zbylo v sítku,propláchneme přiměřeným množstvím teplé vody,/ ať se vypláchne olej /dosladíme cukrem a použijem jako limonádu k okamžité spotřebě,pevnou hmotu ze sitka dáme na plech a vysušíme ,potom lehce rozdrobíme případné hrudky a dáme do sklenic s uzávěrem.Používáme jako přísadu do jakéhokoliv čaje,nebo na samotný řešetlákový čaj který není potřeba ani dosladit nebo dochutit.Sušené listy lze použít také na čaj se stejným výsledkem jako sušina z bobul.Spolehlivě staví a pomáhá při žaludečních potížích.Stejným způsobem lze použít mladé výhonky keře.Proto si nedělejte moc starostí s "čistotou"dřeně,vše z keře je jedlé.V období chřipek užíváme 2-3 1/2 lžičky marmelády denně,mám-li rýmu tak trvá neuvěřítelné tři dny!Opravdu super.

reagovat[, 8. 1. 2011, 22:00]

Rakytník

Prosím o sdělení, zda si lze rakytník splést s jinou rostlinou, popř. jedovatou, nebo nejedlou.
Děkuji

reagovat[Veronika, 30. 7. 2011, 11:07]

RE: Rakytník

Naneštěstí se toto stát může, lze však je rozlišit podle bobulí. Bobule nejedlé odrůdy po přejití mrazem zbělají. Bobule pravého rakytníku řešetlákového i po přejití mrazem zůstávají sytě oranžové.

reagovat[, 13. 12. 2010, 11:54]

rakytník

Dobrýden, slyšel jsem o rakytníkovém oleji. Rád bych se dozvěděl, jak se dělá. Jaký olej použít a postup. Takébych chtěl vědět na co všechno se dá ještě použít vylisovaná hmota z bobulí po výrobě sirupu.moc děkuji. S.V.
Já dělám sirup, že rozemelu bobule, vylysuji šťávu a zbytek ještě vylouhuji v převařené vodě tak jeden až dva dny. Vše plním hned do lahví a uchovávám v mrazáku. Vylouhovaný produkt jde na spotřebu první. Zajímavé je že koncentrát nikdy úplně nezmrzne. Limonádu ze sirupu si pak každý osladí sám.

reagovat[, 22. 6. 2011, 21:10]

RE: rakytník

Dobrý den, nevím, zda Vám již někdo poradil. Napiši Vám, jak postupujeme my. Rakytníkové bobule vylisujeme na ručním dřevěném lisu (lze i jinak). Šťávu máme v ledničce v láhvi , vydrží bez změny až do spotřebování. Užíváme ji po 1 lžičce denně. Hmotu, která z lisování zůstane, usuším v sušičce na ovoce. Usušenou dám do velké pětilitrové sklenice a zaleji ji některým olejem lisovaným za studena, který lze kdekoli koupit, jsou různé druhy. Třeba lopuchový nebo jiný. Sklenici nechám ve tmě, v pokoji, třeba ve skříni. Tak nechám směs louhovat alespoň měsíc. Sleju a znovu dám čistý olej. Lze opakovat až 3x, pak vylisovat v plátně. Olej je krásně oranžový, manžel jej konzumuje po lžičkách jen tak, já ne. Olej přidávám do polévek přímo na talíř. Od té doby, kdy rakytník užíváme, jsme neměli chřipku, kterou manžel měl každý rok. Je to všelék.

reagovat[, 12. 11. 2010, 10:33]

Rakytník řešetákový

Prosím o sdělení, na kterých rostlinách rostou plody: na samčích či samičích. Děkuji

reagovat[, 12. 11. 2010, 10:42]

RE: Rakytník řešetákový

Dobrý den, plody rostou na samičích rostlinách.

reagovat[, 6. 11. 2010, 16:28]

rakytník řešetlákový

Prosím o sdělení ,kdy se má sázet rakytník, v které roční době. Děkuji A. Kunstová

reagovat[Lída Kocourková, 6. 11. 2010, 21:44]

RE: rakytník řešetlákový

Právě teď! Ještě to stihnete, nejlíp do půli listopadu, ale když nebude moc mrznout, tak i do konce měsíce. Pro opadavé listnáče, jako je právě rakytník, je vhodná doba právě pozdní podzim. (Hlavně když jde o prostokořenné sazenice. Pravda, že ty zapěstované v kontejneru můžete vysazovat skoro kdykoli, ale podzimem ani u nich určitě nic nezkazíte). Vysadit si rakytník je každopádně dobrý nápad, krásný, užitkový, zdravý, co víc si od rostliny přát....tak ať Vám přináší užizek i potěšení!

reagovat[, 11. 10. 2010, 00:44]

RE: rakytník

recepty najdete v článku Rakytník řešetlákový utajejená vitamínová bomba . Prosím může mi někdo poslat sazenice moc by jsem ho chtěla (poštovné uhradím) moc děkuji

reagovat[, 10. 10. 2010, 11:09]

prosím poradit o rakytníku

Mám velikou prosbu.Na chatě mám Rakytník a ráda bych ho zpracovala,ale nikde nemohu sehnat recepty na zpracování.Vím,že by se neměl prý zpracovat tepelně.Děkuji za jakoukoli radu,nebo recept.

reagovat[, 3. 6. 2011, 16:46]

RE: prosím poradit o rakytníku

O rakytníku vyšla kniha kde najdete vše o tomto keři. Je i na internetu:
http://www.rakytnik.com/rakytnik.html Radek

reagovat[, 1. 10. 2010, 15:14]

JE MOŽNÉ PĚSTOVAT V BYTĚ RAKYTNÍK?

Dobrý den,prosím, můžete mně poradit, jestli je Rakytník možné pěstovat v bytě v květináči? Popř.jak o něj v bytě pečovat?
Prosím, můžete mně poradit nejlépe na email? Moc děkuji za odpověď :-) Jana

reagovat[, 26. 8. 2010, 20:42]

Poraďte prosím-nejlépe na e-mail

Poradíte mi prosím, jak rakytník stříhat, aby z něj nebylo nevzhledné obrovské roští? Stromek, nebo keřík? Záleží na tom? Radši bych tvar stromku...
Moc děkuji Světlana

reagovat[, 10. 9. 2010, 09:21]

RE: Poraďte prosím-nejlépe na e-mail

Tohle by mě také zajímalo, moc moc děkuju za jakoukoliv radu. Monika

reagovat[, 26. 3. 2010, 16:26]

Co s plody rakytníku

Poznámka pro ty, které tohle téma zajímá: V časopise Receptář byl dotaz, co s plody rakytníku. Přišlo velmi mnoho dopisů a některé z odpovědí budou otištěny v květnové Receptáři, který vychází vždy na začátku měsíce.

reagovat[Vopršál, 26. 3. 2010, 17:21]

RE: Co s plody rakytníku

Ono i v tomhle článku je plno zajímavých nápadů na použití plodů rakytníku. Já si rozhodně vybral i bez časopisu

reagovat[, 26. 3. 2010, 08:56]

Stříhání rakytníku

Prosím poraďte, jak stříhat rakytník. Děkuji

reagovat[, 27. 3. 2010, 10:15]

RE: Stříhání rakytníku

Dobrý den, rakytník kvůli plodnosti nepotřebuje žádnou výraznou prořezávku. Pravidelně je vhodné odstraňovat pouze suché nebo poškozené větve. Víceleté keře však můžete řezem podle přání mírně tvarovat, a to v době před rašením. Tvarovací řez může být hlubší - pokud se provádí jednou za více let, nebo každoroční či obroční, kdy se odebírají pouze cca 10 cm dlouhé konce větviček.

reagovat[, 29. 1. 2010, 11:20]

rakytník

Ráda bych získala radu ohledně přesazení staršího keře rakytníku. Jedná se o rostlinu,která bude odstraněna kvůli nové zástavbě.Na chatě mám 3 rostiny již několik let, ale moc neprospívají(chutnají lesní zvěři) a tak bych se pokusila přidat další a zachránit ho. Jen nevím, zda je to možné.

reagovat[, 23. 7. 2010, 14:28]

RE: rakytník

vážená pí Věrko,moc vás prosím neposlala by jste mi asi 3 kusy větví tohoto keře,samozřejmě poštovné uhradím,je prý moc zdraví a tady ve Varech jej nemohu sehnat děkuji můj email je alliblack@seznam.cz

reagovat[, 29. 1. 2010, 14:53]

RE: rakytník

Pokud je keř odsouzený k zániku, rozhodně to stojí za pokus. Záleží na jeho stáří, mohutnosti kořenů... Čím větší kořenový bal se Vám podaří vykopat, tím větší šanci k ujmutí bude rakytník mít. Před přesazením také zastřihněte nadzemní část, aby ji poškozený kořenový systém mohl uživit, nežli se zregeneruje. Zpočátku bude také ze stejného důvodu potřebovat důkladnou zálivku (ale v propustné půdě, aby kořeny neuhnívaly).

reagovat[Jana Martinková, 27. 4. 2009, 12:05]

Dobrý den pane Pondělíčku, rakytník je na živiny nenáročný, takže v nedostatku hnojení by problém být neměl. Ani sucho mu nevadí, pro kvalitní plody je dobré jej jen občas (jednou za týden či za dva) důkladně zalít. Některé odrůdy však plné síly a dospělosti a tedy i plodnosti dosahují až v pěti letech. Nedostatek plodů je také často způsoben špatným opylením - ať už kvůli nevhodnému uspořádání, nebo právě mladosti samčího keře. Důkladné opylení samiččích keřů zajistíte, pokud odříznete větvičku ze samčího keře a umístíte ji přímo do koruny samiččí - právě nyní je pro to vhodná doba. Pokud bude větev v lahvi s vodou, patrně i zakoření a máte další samčí sazenici.

reagovat[, 12. 3. 2009, 15:20]

Mám už zhruba 3-4roky Rakytník a vždy jsou na něm tak 3,5 plodů co dělám špatně je třeba je nějak prostříhávat nebo hnojit, měl také rád něco zdravého z Rakytníku,poraďte.Pondělíček

reagovat[, 29. 11. 2008, 07:50]

Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, kde se nechá rakytník sehnat, jak starý je asi vhodný koupit na vysazení, kdy sázet, kolik přibližně je jeho cena a ještě malinko objasnit jeho odrůdy. Znamená to, že když budu mít jenom samičí, že mi nebude plodit? :-) Jsem úplný začátečník zahrádkář. Díky moc za odpověď.

reagovat[, 7. 9. 2008, 21:36]

Zdravím všechny pěstitele rakytníku! Prosím o zkušenost, jak rychle se rakytník rozrůstá z kořenů. Četla jsem , že je nutné počítat s větší plochou, ale ... Je prosím množení agresivní, či nikoliv? Také jsem četla, že raději sucho než vlhko pro rostlinu. Mám v úmyslu osázet břeh potoka. Je to dobrý nápad? děkuji za radu

reagovat[, 23. 7. 2008, 20:19]

Chcem sa spýtať,či rodí aj samčia rastlina pretože na kúpenom "samcovi" -3 ročnom mi rastú asi 4 plody

reagovat[, 16. 7. 2008, 21:17]

Jak pěstovat?Moc se rozrůstá až k sousedům.Co s ním?Začínám.Děkuji

reagovat[, 7. 12. 2011, 09:56]

RE:

Rakytník se časem velmi rozroste, takže se nedoporučuje sázet blízko plotu.

reagovat[, 10. 3. 2008, 14:44]

Prosím,nemáte i recept na olej z rakytníku?Děkuji

reagovat[, 3. 3. 2008, 18:10]

nemáte náhodou recept jak se dělá olej z rakytníku?zasílám vám email kupkova40@seznam.cz moc děkuji,chci udělat radost tchýni

reagovat[, 14. 1. 2008, 13:54]

Výborně,děkuji,tohle jsem potřebovala.Už jsem o rakytníku hodně četla a letos si ho chci také pořídit.Ale nevěděla jse,jak plody zpracovat.Četla jsem,že se mohou jíst syrové,zamrazit i nasušit.Děkuji a zdravím.Jsem na mé pěstování sama zvědavá.Pokud znáte ještě další zužitkování,ráda je přivítám.

reagovat[, 10. 10. 2010, 11:04]

RE: prosím poradte mi

Dobrý den,žádám Vás o radu.Mám na chatě spoustu Rakytníku,chci ho obrat,ale nikde nemohu nalést žádný recept.Prosím,nemůže mi někdo poradit,jak ho zpracovat?Vím,že se nemá zpracovávat tepelně.Děkuji za jakoukoli radu.

Autor

Jana Bucharová
Jana Bucharová

Časopis

Receptář 1
Předplaťte si Receptář

Časopis právě připravuje