Pěstujeme rakytník řešetlákový
14. 10. 2015

Pěstujeme rakytník řešetlákový

Existuje keř, který je krásný na pohled, odolný a nenáročný, a jeho plody nejen chutné, ale i léčivé. Bájný rakytník se dožívá až sta let a k dlouhověkosti může pomoci i nám.

Rakytník řešetlákový (Hippophaë rhamnoides) je půvabný a dlouhověký keř, který můžeme díky jeho nenáročnosti snadno pěstovat. Jeho okrasná funkce je však jen příjemným vedlejším efektem - pěstuje se především pro plody tvaru bobulí, přesněji malvičky, které jsou nejen zdravé, ale přímo léčivé.

Rakytník je elixír

Oranžové plody rakytníku jsou koncentrátem důležitých vitamínů: C, A, D, F, K a skupiny B, rutinu, flavonoidů. Dále obsahují pektin, silici, třísloviny, organické kyseliny, oleje a minerály a mnoha dalších prospěšných látek.

Zásadní je také obsah alkaloidu hippopheinu, který se v těle přeměňuje na serotonin, hormon důležitý pro celkovou vitalitu, chránící organismus proti depresi i nádorům. 

Rakytník řešetlákový (Hippophaë rhamnoides)

Díky tomu působí rakytník jako biogenní stimulátor, povzbuzují odolnost proti infekcím i stresu. Příznivě působí i na krevní oběh, působí hojivě na sliznice dýchacího i trávicího ústrojí  i  na klouby. Jsou i dobrou prevencí civilizačních chorob jako je arterioskleróza.

Účinné látky jsou obsaženy i v listech, ale v menším množství.

Pěstování:

  • i

    Rakytník se uplatní i na svazích, které svými hluboko sahajícími a rozvětvenými kořeny zpevní.

    Bude se mu dařit na slunném místě.
  • Prospívá na písčitých i kamenitých půdách, které by měly být zásadité či neutrální.
  • Je velmi odolný a snáší i zasolenou půdu.
  • Pozor na to, že jde o keř dvoudomý, nejlepší je proto vysadit skupinku, kde převažují samičí rostliny, ale zastoupeny jsou i samčí.  
  • Pohlaví je zřejmé až na čtyřletých jedincích. Pupeny samčích rostlin jsou větší a raší hustěji. V zahradnictví díky výběru samčích či samičích odrůd musí znát pohlaví již u mladých sazenic.
  • Zlatočervené plody dozrávají na konci srpna až v říjnu, podle odrůdy. Je třeba je sklízet včas – v přezrálých se snižuje obsah hodnotných látek.

Sazenice bývají v zahradnictvích a školkách běžně k dostání.

Rakytník řešetlákový (Hippophaë rhamnoides) 

Použití plodů:

  • Zralé plody šlechtěných odrůd jsou chutné i čerstvé. V tomto stavu jsou i nejúčinnější, zrovna tak jako šťáva z nich vylisovaná.
  • Oblíbené jsou rovněž sirupy, marmelády a likéry – ovšem tepelná úprava některé látky znehodnotí.
  • Plody můžeme též usušit, rozemlít a poté užíváme čajovou lžičku ráno a kolem poledne.
  • Můžeme připravit i tinkturu, kterou užíváme dvakrát až třikrát denně po dvaceti až čtyřiceti kapkách denně.
  • Sušené plody jsou výborné jako čaj.
  • Z listů připravujeme nálev: lžičku nasekaných listů v šálku  zalijeme vřelou vodou, přikryjeme a ponecháme 10 minut luhovat. Popíjíme dvakrát denně.
  • Ozdravné kůry provádíme po dobu čtyř a šesti týdnů.

Recepty paní Hany Valenové ze Zátoňských Dvorů:

Rakytníkový likér

Umeleme 1 kg bobulí rakytníku, smícháme s 1 l vodky (nebo jiné silné lihoviny nebo s čistým lihem ředěným vodou) a necháme v teple stát asi osm dní. Potom svaříme 1 kg cukru s menším množstvím vody, rakytník přecedíme přes plátýnko a smícháme s vychladlým cukrem. Opět přecedíme, slijeme do láhví a necháme tři měsíce uležet. (Na likéru i sirupu se vytvoří vrstva rozemleté slupky, nevypadá to hezky, ale na chuti to nic nemění.)

Rakytník řešetlákový (Hippophaë rhamnoides)

Rakytníkový sirup

Rozmačkáme nebo umeleme na masovém strojku 3 l omytých plodů rakytníku, zalijeme 2 l vlažné vody, přidáme 2 dkg kyseliny citronové a nechám 24 hodin stát. Potom přecedíme, vymačkáme, na 1 l šťávy přidáme 1 kg krystalového cukru a na kraji plotny bez vaření rozpustíme. Můžeme přidat Petol. Ještě teplé plníme do láhví.

 

Pro Receptář Jana Bucharová.

Vložte nový komentář jako nepřihlášený uživatel nebo se přihlaste.
Povinné položky jsou označeny *

Napište číslicí výsledek příkladu: sedmmínusčtyři = 

Pokud jste již registrováni na iReceptáři, přihlaste se svým uživatelským jménem a heslem.
Povinné položky jsou označeny *

Diskuse

vložit dotaz »

Je toto rakytnik?

(VWPsQNuD4_HC1Z4Vj7aPZYTw), 22. 9. 2016, 17:01

Dobry den, prosim toto je rakytnik? Myslim ze ne, ale vsichni mi tvrdi,ze ano. Je to keř a je trnity, tmave zelene leskle listy. Dekuji.... chtela jsem sklidit a delat marmeladu.

RE: Je toto rakytnik?

(VWPsQNuD4_HC1Z4Vj7aPZYTw), 22. 9. 2016, 23:21

Dobry den, prosim toto je rakytnik? Myslim ze ne, ale vsichni mi tvrdi,ze ano. Je to keř a je trnity, tmave zelene leskle listy. Dekuji.... chtela jsem sklidit a delat marmeladu

Dotaz jsem jiz vkladala, ale nejsou tu fotky co jsem pridala.

rakytník a jeho pěstování

(VWPsQNuvWgm.CYTuVVSsQNu), 21. 9. 2016, 18:54

Dobrý den. Koupil jsem zahrádku kde je již 3-4 rokem vysazený rakytník. Letos na něm nebyly žádné plody, loni jen málo. Nevím jestli mám správně zasazeno a který je samec a který samice. Jestli je zastříhávat, kdy a o kolik. Děkuji za radu a přikládám foto. na fotce má ten největší vlevo nejvíce pupenců.

rakytník-přesazování

(VWPsQNuB47PaQTZa98m~eYSx47bO), 19. 9. 2016, 16:21

Letos mi rakytník po prve rodil,chtěla bych vědět jestli ho můžu přesadit na jiné místo

Rakytník - sadba

(VWPsQNuDW_vC2Zl6Kvm.h74Vl), 4. 7. 2016, 21:26

Já sadil rakytníky od konce března až do půli listopadu, vždy se ujaly, byly ale vždy v malinkém květináčku. Pod ně jsem dal 2 hrsti koňského hnoje granulovaného. Rakytník moc nemusí dusík, sám si jej v kořenech vytvoří.

Rakytník - začátek plození

(VWPsQNuDW_vC2Zl6Kvm.h74Vl), 4. 7. 2016, 21:18

Záleží na druhu, koupené před 8 lety plodily, 4 rokem, některé i 5 rokem. V loni koupené 2 leté Botanika asi 70 cm má letos 16 plodů a Sirola 45 cm má 35 plodů. Mezi nimi samec Polmyx asi 50 cm. Zde v Brně zaplodily i přes mrazíky, Na Zlínsku mám 3ks 8 leté samice se samcem vprostřed a letos nemají ani plod. Poprvé nezaplodily ani plod. Snad velké mrazíky.

Rakytník

(u8mMGYYxW7a-oZh_VvdjcLenVvbjcL), 27. 3. 2016, 09:31

Chci poprosit o radu. Mám u rakytníku několik odnoží. Kamarádka by chtěla samici, ale zatím jsou sazenice malé a tak nepoznáme podle pupenů. Bude odnož, která je od samice také stejného pohlaví? Děkuji.

dotaz na rakytník řešetlákový

(VWPsQNuNVvbjcL7dWom~eYSx47bO), 23. 11. 2015, 21:33

Prosím dotaz zní takto kdy se sází rakytník řešetlákoví

Samec rakytníkkový...

(CennZ_4uK7NN8YSSVV~TRbe6jYmKD), 29. 4. 2015, 20:21

Děkuji za nabídku, dnes jsem ráno našel inzerát zahradnictví a odpoledne si pro ně dojel....

Samec rakytníku

(CennZ_4uK7NN8YSSVV~TRbe6jYmKD), 28. 4. 2015, 22:58

Prosím o kontakt, kde koupit sazenice samčí.

Děkuji, Jaroš

RE: Samec rakytníku

(AhzjeN4sI7PaQkR6JT7v2b~93), 29. 4. 2015, 09:44

Já jsem koupil samce i samici v zahradnictví. Jinak jestli máte někoho známého, kdo má samčí rakytník, tak vám může odkopnout odnože, které bujně vyráží kolem keře. Jste-li z okolí Prahy ( nejlépe Praha Východ ) , tak vám mohu odkopnout odnož i já. Jen nevím, zda už letos vyrazily, jelikož je pravidelně vyštipuji u země. Až pojedu na chatu, tak se podívám.

Dobrý den
Prosím o radu.Na zahradě máme rakytník netušim jak starej ale plodí.Chci se zeptat jestli je možné udělat žez.Suché větve jsem ožezal je tak vysoký že je obtížné sklízet plody.Je možno nějakým stylem snížit a obrazí třeba jak jabloň
Děkuji Sedláček prosím na e-mail

RE: Dotaz

(VWPsQNubWkBC2Zl6Kvm.h74Vl), 28. 3. 2015, 20:44

u rakytníku se řežou pŕedevśím suche větve-jak na každém keři a potom i ty co nějak překážejí.Doporučuji řezat aź v období vegetace kdy se jasně vidí co je suché,živé větve u samćích netřeba řezat a u samičích je dobré počkat na sklizeň a po řezu bobule pohodlně obrat dle libosti.Rozhodně nedoporučuji řezat větve které jsou v plodnosti dříve protože takto zabijete dvě mouchy jednou ranou.Máte ke sklizni bobule-listy -i kůru,která je extra bohatá na L-tryptofan(krom jineho),při odŕíznutí ve sklizni ze žebříku

RE: Dotaz

(Zuza), 23. 3. 2015, 06:23

Zdravím rakytník se může stříhat.Sklízí se ostříháním větviček na 10cm,dá se do igelit.sáčku zmrazí se a pak se s ním bouchne.Všechny kuličky se oddělí od větviček a je sklizeno.

RE: Dotaz

(AhzjeN4sI7PaQkR6JT7v2b~93), 23. 2. 2015, 15:56

Dne 29.7.2014 jsem se zde ptal na podobnou radu, ale bez odpovědi. Proto jsem v srpnu 2014 ořezal rakytník, který rostl do cca 3,5 m výše o 1 m. Zatím vypadá dobře a uvidím na jaře, jak poroste. Pak vám dám novou zprávu.

RE: Dotaz

(AhzjeN4sI7PaQkR6JT7v2b~93), 25. 11. 2015, 10:00

Pokračuji v diskuzi z 23.2.2015: Po ořezání větví o cca 1m rakytník pokračuje v růstu, celý se zazelenal a letos vyrostly první plody. Jelikož byl zasazen v květnu 2012, tak letos byl keř tříletý a plody byly velice malé dlouhé asi 1cm. Budou příští rok bobule větší?? Má s tím někdo zkušenost, od kterého roku vyrostou větší bobule?

Sklizeň rakytníku řešetlákového

(VWPsQNuEWkGkQMQtb7P%QStc-omMFYqTVWPjEp~6Kx), 20. 10. 2014, 15:32

O rakytníku jsem se už značně poučila, ale nevím, jak nejlépe sklízet bobulky. Zatím je stříhám, každou bobulku zvlášť, ale je to záhul. Možná i zmražené větvičky by bylo řešení, ale budu mít příští rok úrodu, když je ostříhám? Větvičky u kmenu jsou obsypané, ale dost silné. Kde bude úroda příští rok?
Děkuji.

RE: Sklizeň rakytníku řešetlákového

(Zuza), 23. 3. 2015, 06:28

Musíte mít těch sazenic víc.Protože rakytník plodí na dvouletých větvích.Když jeden ostříháte,tak bude za rok rodit ten druhý.

RE: Sklizeň rakytníku řešetlákového

(obCz5%.707a-QMQJ38zx578_%), 25. 12. 2014, 19:23

Rakytník pěstuji již dlouhou dobu,mé poznatky :
--bobule jak je uvedené níže pouštím také dolů na prostřenou plachtu,rukama,řidší bobule jednoduše strhnu rukou hromadně
--řežu přes léto výhradně suché a poškozené větvičky
--poté letmo přeberu větvičky a lístky a usuším je s výlisky
--ty vzniknou po mletí na mlýnku typu Tutti Frutti ale elektrickém pohonu,žádné předmačkávání a pod.jde to hladce...
protože je to jen bobule,nic víc.
--výlisky musí mít po usušení stejnou barvu jako při trhání !
--přebírat každou bobulku lze jen k přípravě osvěžujícího kompotu kde se uplatní celé neporušené ,,čisté" plody.
--čím méně plodných větviček při sklizni sejmeme dolů,tím spíš bude další sklizeň protože plodí na starším (3 letém) dřevě
--a eliminujeme tvarové deformace polo-keře
--vylisovanou štávu je nejlepší připravit na uschování za studena,tj. cukrem+ kyselinou citronovou,samozřejmě i marmelády-džemy ale to je už teplá metoda.

RE: Sklizeň rakytníku řešetlákového

(Marcela), 17. 11. 2014, 08:44

Stříhám malými nůžkami, se zakulacenou špičkou, abych při odstříhávání jednotlivých kuliček propíchala co nejméně těch jejich "sousedů". Začínám odspodu stromku a nahoře pak musím na štafle.Pod stromek si vždy rozložím velkou bublinkovou plachtu, nechám do ní plody padat, potom jen nadzvihnu rohy plachty, sesunu plody do středu a opatrně vysypu do velké nádoby. Stříhání je o trpělivosti na několik hodin, 1kg bobulí stříhám hodinu. Potom na noc plody zaleji studenou vodou, tím se umyjí, dále přeberu zvlášť listy+větvičky a plody do hrnce. Z plodů dělám marmeládu, listy + větvičky usuším na čaj. Zbylou hmotu z marmelády po přecezení usuším v troubě na 50 stupňů(trvá několik hodin) a umelu na prášek, který se užívá po lžičkách-chutná jako celaskon, čili kyselý.Marmeláda je vynikající.

RE: Sklizeň rakytníku řešetlákového

(t8EDZ.4UHwBvVj5d), 21. 10. 2014, 22:44

Hezký den,
já je taky stříhám, nic lepšího jsem nevymyslel. Ty kupované v zahradnictví se vyplatí, mají větší plody a na kratičkých, ale přeci nějakých stopečkách. Ty se dají obírat i odtrháváním, ale většina mi praskne. Keř prosvětluji až u větších větví, s detailním řezem to je moc práce a málo užitku. M

Dřevo

(VWPsQNuO4eqkQNs6JyvjFo), 19. 8. 2014, 11:21

Dobrý den,
slyšel jsem že dřevo rakytníku se dá nějak využít ale na internetu nic nenašel věděl by prosím někdo na co se dá využít rakytníkové dřevo? Mockrát děkuji

RE: Dřevo

(VWPsQNuK0frxRU6q7bAuaYTuVVSsQNu), 25. 10. 2014, 18:07

Rakytníkové dřevo má velice dobrou výhřevnost a je to tedy výborné a palivo.

Řez rakytníku rešetlákového

(AhzjeN4sI7PaQkR6JT7v2b~93), 29. 7. 2014, 20:52

Prosím o radu, ve kterém období je nejvhodnější provádět řez rakytníku. V době vegetačního klidu nebo v létě?

rakytnik

(VWPsQNuEWkGs4Z4Vj7aPZYTw), 7. 3. 2014, 19:32

Dobry den. Vela som uz o rakytniku citala, ale nikde som sa nedozvedela, ci plody pred spracovanim teba zbavit kostok. Ak ano, tak akym sposobom je to najjednoduchsie? Velmi by som uvitala odpoved na e-mail. Dakujem pekne.

Hledám prodejnu

(VWPsQNuHWorvQMQK-onjFm4Umbm~g), 23. 12. 2013, 17:50

Přestěhovl jsem se z Moravy na Prahu 10 a hledám zdroj Rakytníku. Jsem částečne imobilní tak hledám v blízkosti Skalka, Eden a tak nějak. Děkuji za radu

pěstování doma

(VWPsQNuJW_xkQNs6JyvjFo), 17. 12. 2013, 17:14

Dobrý den, dá se rakytník pěstovat i doma v květináči? Zahrádku bohužel nemám.. :/

RE: pěstování doma

(ihmMHYrw0gnjEKxg7.mMHYqT4gFuQmT6hU), 18. 12. 2013, 14:21

Dobrý den, přečtěte si prosím celou diskusi, tam je něco i o pěstování doma a nebo se zeptejte na http://www.zahradnictvikruh.cz/rakytnik-resetlakovy-katskup48.php

Rakytník řešetlákový

(ihmMHYrw0gnjEKxg7.mMHYqT4gFuQmT6hU), 21. 11. 2013, 14:19

Prosím o radu, zda je rostlina na fotce Rakytník řešetlákový.

RE: Rakytník řešetlákový

(q8AkQMQtb-uk8~l6jWmKD), 21. 11. 2013, 20:09

Dobrý den, na fotce je opravdu rakytník řešetlákový.

RE: Rakytník řešetlákový

(ihmMHYrw0gnjEKxg7.mMHYqT4gFuQmT6hU), 21. 11. 2013, 21:24

Děkuji, můžu tedy ty sesbírané plody použít.

rakytník

(VWPsQNuzWgnjEKFg7bqy8~l7VWPjEp~6Kx), 22. 5. 2013, 08:24

Prosím o radu, jak daleko od sebe musí být samčí a samičí rostlina. Uvažuji tak, že když soused má keře rakytníku, jestli by samčí rostlina stačila i pro mne, abych ušetřila místo, kterého na mojí zahradě není tolik. Děkuji.

RE: rakytník

(Jarmila), 1. 10. 2013, 19:09

1 samčí rostlina stačí na 6 i více samičích. Vzdálenost může být i 10 metrů. Výhony vyrostlé z oddenků kořenů lze přesazovat po celý rok.

Morčata

(Verca), 23. 4. 2013, 18:49

dobrý den mohou morčata rakytník (větvičky) ? :) - mám ho na zahradě a větvičky by jsem jim ráda dala :)

RE: Morčata

(Mariánka), 24. 4. 2013, 22:09

Rakytník je celý jedlý, takže bez obav. Stejně jako větvičky ovocných stromů. Ať si morčátka pěkně pohlodají! Jistě se mají u vás dobře :-)

rakytnik

(VWPsQNua7hAkQMQk68yy.Z4Vj7aPZYTw), 16. 9. 2012, 20:49

prosim o radu mam na zahrade dve samicky a samce samicku bych chtela venovat kamosce ale nevim kdy ji muzu premistit aby nezahynula dekuji Ilca

RE: rakytnik

(VWPsQNuHWorvj~bmX7bMQMvaVWR), 1. 10. 2012, 13:00

Doporučuji všem pěstitelům výborrnou knihu od pánů Valíčka a Havelky Rakytník Řešetlákový,kde najdete odpovědi na vše co Vás zajímá,včetně receptů.Pěstitel Pavel

kdy po výsatbě sklidit?

(nela), 27. 8. 2012, 16:06

Dobrý chtěla, bych se zeptat , zda někdo neví kdy se rakytník sklízí od začátku výsadby, jestli v prvním roce, druhém... . Děkuji za odpověď

RE: kdy po výsatbě sklidit?

(karla), 19. 9. 2012, 22:20

dobrý den,já mám rakytnik čtyři roky a letos mi prvně plodiny obě samice. A také jsem se to tak dočetla,že začíná plodit po 4-5 letech po výsadbě.

rakytník řešetákový

(VWPsQNuD4_njEKAmX7P~Qkt6jXmdf9enVvbjcL4Vj7aPZYTw), 22. 5. 2012, 18:38

Mám již 3 roky vysazeny 2 ks rakytníku řešetákového - samec a samice, samec je mohutnější, má velké pupeny. Zatím mne neplodí.Mám je na slunném místě s propustnou hlínou, zalévám je, nové výhodny již rostou ze země. Co mám dělat, aby plodil?

Sadba Rakytníku

(VWPsQNuB47PaQTZ6jWmKfYTuVVSsQNu), 27. 11. 2011, 20:20

Dobrý den,chtěl bych se zeptat,kolik na jednoho samce rakytníku se může vysadit samiček? Děkuji

RE: Sadba Rakytníku

(VWPsQNu8~nqxR94Vj7aPZYTw), 4. 1. 2012, 09:24

5

jak nejlépe sklízet?

pěstování rakytníku

(t8EuQmT6h2GkQMQtWkGyQmV6hUBFQmT6hU), 18. 9. 2011, 19:46

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, za jak dlouho po vysazení rakytník plodí? Děkuji za odpověď.

RE: pěstování rakytníku

(VWPsQNuBWkxkQNs6JyvjFo), 7. 12. 2011, 07:05

Já jsem před cca 5ti lety zasadila do trojúhelníku, aby to trošku vypadalo jednoho samce a dvě samice. Pokud zasadíte více, tak v budoucnu si s plody nebudete vědět rady. Já jsem např. loni i letos naplnila mrazáky skleničkami ihned po sklizni zamrazeným rakytníkem a přesto, že jsem hodně sklidila, tak v současné době jsou oba stromky - samice přeplněné rakytníkem. Takže pokud nebudete z toho dělat nějaké oleje apod. třeba na kšeft, tak ty dvě samice bohatě, ale bohatě stačí. Jarka

RE: pěstování rakytníku

(VWPsQNutWkoy8Z4UHOnF834uL7gN1~l6jWmKDYTuVVSsQNu), 17. 2. 2012, 11:14

Vážená paní Jarko.
Chci Vás požádat,jelikož zřejmě máte hodně plodů jak už na zahradě,tak i plody zamrazené v mrazáku,zda-li by nešlo zaslat plody, samozřejmě na mé náklady jak za výrobek, tak i za poštovné. Mám velmi nemocnou tetu a čtu samé skvělé reakce na rakytník a na farmaceutické firmy zase reakce nic moc. Výrobek prý není tak kvalitní. Velmi Vám děkuji za jakoukoliv odpověď. Vavrečková

Rakytník

(tbyk4YSSznqo1), 5. 9. 2011, 13:46

Dobrý den
včera jsem v Turnově objevil mohutný a trnitý oranžový keř, o kterém se domnívám, že to je rakytník řešetlákový. Mám pravdu? Fotku větvičky přikládám a prosím o odpověď, za kterou předem děkuji.
Milan Sudek

RE: Rakytník

(VWPsQNud49HjeP4sI.m.Cnk8-oBFQmT6hUm~eYSx47bO), 23. 10. 2014, 13:37

Tak toto rakytník rozhodně není

RE: Rakytník

(VWPsQNuBWgnjEK4uM7N--Zc80kBFQmT6hUm~eYSx47bO), 24. 10. 2011, 19:04

V okolí Turnova je hodně vysazených keřů rakytnílu. Třeba u tak zv. Písečáku v příšovicích. Tam by jste ho stoprocentně poznal.

RE: Rakytník

(VWPsQNue4erxRYTuVVSsQNu), 11. 9. 2014, 19:15

Mam otazku,zda se muze rakytnik strihat?V kterou rocni dobu a jak moc se muze ostrihat.Dekuji za odpoved.Milena.

RE: Rakytník

(kubicek78), 5. 9. 2011, 23:36

Dobry den, bohuzel. nejedna se o rakytnik, ale nejaky kultivar jerabu.

RE: Rakytník

(ihmMHYrw0gnjEKxg7.mMHYqT4gFuQmT6hU), 20. 11. 2013, 21:40

Dobrý den, prosím o radu, zda je na fotce Rakytník řešetlákový.

Plně souhlasím, jedná se pravděpodobně o jeřáb nikoliv o rakytník:-(

RE: Rakytník

(tbyk4YSSznqo1), 6. 9. 2011, 14:48

Děkuji za odpověď. Ten keř je ale trnitý, u jeřábu jsem ale nikdy trny nezaznamenal!
Milan Sudek

RE: Rakytník

(VWPsQNuRZ.AjeO41idm~eYSx47bO), 28. 2. 2012, 11:44

Máte pravdu, Jeřáb ptačí má zoubkované listy a nemá trny. Ale existuje Jeřáb jedlý, který údajně nemá zoubkované listy , nebo jen do poloviny listu. Jeřáb jedlý jsem zatím ještě na svých toulkách nenašel, našel jsem Jeřáby do poloviny listu zoubkované, ale chuť byla stejně trpká jako u ptačího, takže nevím. Obrázek vypadá jako Jeřáb, ale Jeřáb jedlý jsem zatím neviděl. Pokud někdo má doma Jeřáb jedlý, tak mi může zaslat fotogrfii, rád bych se podíval. předem Děkuji. Zdeněk

RE: Rakytník

(q8AkQMQtb-uk8~l6jWmKD), 12. 9. 2011, 08:49

Dobrý den, nebude to ani rakytník (i když plody jsou opravdu podobné, jen kulatější), ani jeřáb, ale hlohyně šarlatová, oblíbený okrasný keř.

rakytník - kvetení

(q8AkQMQ6jXmdeech0emMFYqv6hIjeN4sI), 21. 8. 2011, 11:46

Dobrý den,
prosím o radu. Již 3 roky mám na zahradě rakytník, ale ještě nekvetl. Napadá Vás něco, co bych mohla změnit, resp. vytvořit mu ideální podmínky?
Díky

RE: rakytník - kvetení

(VWPsQNuBWkxkQNs6JyvjFo), 7. 12. 2011, 06:57

Před cca 5ti lety jsem zasadila do trojúhelníku samce a dvě samice. Plodů mám tolik, že je nestačím sklízet. Přímo po sklizni dávám na mrazák do skleniček. Zůstáva jako čerstvý. Stromky v současné době jsou obalené. Pokud vám i nadále nepokvete, tak je něco špatně. Nuď ještě krátká doba od výsadby a nebo je nutná kontrola, zda máte opravdu samce i samici. Mě se skladba l plus 2 velmi osvědčila.

RE: rakytník - kvetení

(VWPsQNut-7PaQTZ_67a-n6el%dmMFYrvVWPjEp~6Kx), 11. 9. 2011, 16:55

Mějte strpení. Příští rok už by mohl. A je důležité mít minimálně dva - samčí a samičí. Jinak se úrody nedočkáte ani za 10 let

pohlaví rakytníku

(Michaela), 13. 8. 2011, 17:50

Dobrý den,
měla jsem dvě rostlinky, jednu jsem omylem posekala a nevím které "pohlaví" mi zůstalo. Letos, asi po 4 letech na keři vyrostlo pár bobulek. Znamená to, že mám samičí?
Děkuji

Vynikající rakytník

(VWPsQNuD0lxy.85fVV~WZ-5fVWPjEp~6Kx), 2. 2. 2011, 15:55

Zdravím,
co se řešetláku týče je to mnohonásobně užitečná rostlina,kterou poté co jsme se s ní seznámili ,zužitkujeme na keři doslova vše.Bobule nastříháme i s větvičkami dáme do mražáku a po zmrznutí jakýmkoliv způsobem se snažíme bobule sundat ,třeba vidličkou.Je to strašná práce ale opravdu to stojí za to.Potom rozmražené bobule propasírujem přes hrubé síto nebo něco podobného.To co z toho dostanem se smichá s cukrem a dříve jsme to dali do vaniček od másla a dali do mražáku.Konzumuje se to jako dřeň,denně 1 naškrábaná lžička dřěně,Dřeň samotná obsahuje rakytníkový olej,který je patrný na povrchu zmrzlé ale vláčné hmoty.V současné době rakytníkovou hmotu nemrazíme ale zavařujeme jako marmeládu,je to praktičtější.To co nám zbylo v sítku,propláchneme přiměřeným množstvím teplé vody,/ ať se vypláchne olej /dosladíme cukrem a použijem jako limonádu k okamžité spotřebě,pevnou hmotu ze sitka dáme na plech a vysušíme ,potom lehce rozdrobíme případné hrudky a dáme do sklenic s uzávěrem.Používáme jako přísadu do jakéhokoliv čaje,nebo na samotný řešetlákový čaj který není potřeba ani dosladit nebo dochutit.Sušené listy lze použít také na čaj se stejným výsledkem jako sušina z bobul.Spolehlivě staví a pomáhá při žaludečních potížích.Stejným způsobem lze použít mladé výhonky keře.Proto si nedělejte moc starostí s "čistotou"dřeně,vše z keře je jedlé.V období chřipek užíváme 2-3 1/2 lžičky marmelády denně,mám-li rýmu tak trvá neuvěřítelné tři dny!Opravdu super.

Rakytník

(VWPsQNuG7_mMHYZ14-ujEKtdb%vjFm4Umbm~g), 8. 1. 2011, 22:00

Prosím o sdělení, zda si lze rakytník splést s jinou rostlinou, popř. jedovatou, nebo nejedlou.
Děkuji

RE: Rakytník

(VWPsQNuHWorvQMQH07P%QSt_97P~Qlt6Kvm.h74Vl), 3. 6. 2013, 12:11

Četl jsem, že je možno zalít medem který konzervuje.

RE: Rakytník

(VWPsQNuLWfnBRYTuVVSsQNu), 19. 10. 2014, 17:03

udělala jsem to a bylo fiasko. V lednici to zkyslo, nedoporučuji

RE: Rakytník

(VWPsQNuv5nxk4~laVvcjKnenVvbjcL4Vj7aPZYTw), 21. 10. 2014, 22:49

R v medu pustil šťávu a vše zřídlo, aby to nekvasilo, přilila jsem
slivovici a zkonzumovala, správný recept na R v medu měl být asi
usušený, to chci právě zkusit.

RE: Rakytník

(Veronika), 30. 7. 2011, 11:07

Naneštěstí se toto stát může, lze však je rozlišit podle bobulí. Bobule nejedlé odrůdy po přejití mrazem zbělají. Bobule pravého rakytníku řešetlákového i po přejití mrazem zůstávají sytě oranžové.

rakytník

(VWPsQNuKa8As9-5nVV~5QmT6hUtxVb4Vj7aPZYTw), 13. 12. 2010, 11:54

Dobrýden, slyšel jsem o rakytníkovém oleji. Rád bych se dozvěděl, jak se dělá. Jaký olej použít a postup. Takébych chtěl vědět na co všechno se dá ještě použít vylisovaná hmota z bobulí po výrobě sirupu.moc děkuji. S.V.
Já dělám sirup, že rozemelu bobule, vylysuji šťávu a zbytek ještě vylouhuji v převařené vodě tak jeden až dva dny. Vše plním hned do lahví a uchovávám v mrazáku. Vylouhovaný produkt jde na spotřebu první. Zajímavé je že koncentrát nikdy úplně nezmrzne. Limonádu ze sirupu si pak každý osladí sám.

RE: rakytník

(VWPsQNuzWgnjEKF77bpy.YsVVt%jFm4Umbm~g), 22. 6. 2011, 21:10

Dobrý den, nevím, zda Vám již někdo poradil. Napiši Vám, jak postupujeme my. Rakytníkové bobule vylisujeme na ručním dřevěném lisu (lze i jinak). Šťávu máme v ledničce v láhvi , vydrží bez změny až do spotřebování. Užíváme ji po 1 lžičce denně. Hmotu, která z lisování zůstane, usuším v sušičce na ovoce. Usušenou dám do velké pětilitrové sklenice a zaleji ji některým olejem lisovaným za studena, který lze kdekoli koupit, jsou různé druhy. Třeba lopuchový nebo jiný. Sklenici nechám ve tmě, v pokoji, třeba ve skříni. Tak nechám směs louhovat alespoň měsíc. Sleju a znovu dám čistý olej. Lze opakovat až 3x, pak vylisovat v plátně. Olej je krásně oranžový, manžel jej konzumuje po lžičkách jen tak, já ne. Olej přidávám do polévek přímo na talíř. Od té doby, kdy rakytník užíváme, jsme neměli chřipku, kterou manžel měl každý rok. Je to všelék.

Rakytník řešetákový

(VWPsQNus7.AkQMQCbgFD5f56Kvm.h74Vl), 12. 11. 2010, 10:33

Prosím o sdělení, na kterých rostlinách rostou plody: na samčích či samičích. Děkuji

RE: Rakytník řešetákový

(q8AkQMQtb-uk8~l6jWmKD), 12. 11. 2010, 10:42

Dobrý den, plody rostou na samičích rostlinách.

rakytník řešetlákový

(VWPsQNus7.AkQMQCbgFD5f56Kvm.h74Vl), 6. 11. 2010, 16:28

Prosím o sdělení ,kdy se má sázet rakytník, v které roční době. Děkuji A. Kunstová

RE: rakytník řešetlákový

(Lída Kocourková), 6. 11. 2010, 21:44

Právě teď! Ještě to stihnete, nejlíp do půli listopadu, ale když nebude moc mrznout, tak i do konce měsíce. Pro opadavé listnáče, jako je právě rakytník, je vhodná doba právě pozdní podzim. (Hlavně když jde o prostokořenné sazenice. Pravda, že ty zapěstované v kontejneru můžete vysazovat skoro kdykoli, ale podzimem ani u nich určitě nic nezkazíte). Vysadit si rakytník je každopádně dobrý nápad, krásný, užitkový, zdravý, co víc si od rostliny přát....tak ať Vám přináší užizek i potěšení!

RE: rakytník

(VWPsQNus9gnjEKI7%7P~QkRc-omMFYqTVWPjEp~6Kx), 11. 10. 2010, 00:44

recepty najdete v článku Rakytník řešetlákový utajejená vitamínová bomba . Prosím může mi někdo poslat sazenice moc by jsem ho chtěla (poštovné uhradím) moc děkuji

prosím poradit o rakytníku

(VWPsQNuBWgnjEKI79_uy21enVvbjcL4Vj7aPZYTw), 10. 10. 2010, 11:09

Mám velikou prosbu.Na chatě mám Rakytník a ráda bych ho zpracovala,ale nikde nemohu sehnat recepty na zpracování.Vím,že by se neměl prý zpracovat tepelně.Děkuji za jakoukoli radu,nebo recept.

RE: prosím poradit o rakytníku

(VWPsQNuJW_ruQNs6JyvjFo), 3. 6. 2011, 16:46

O rakytníku vyšla kniha kde najdete vše o tomto keři. Je i na internetu:
http://www.rakytnik.com/rakytnik.html Radek

JE MOŽNÉ PĚSTOVAT V BYTĚ RAKYTNÍK?

(VWPsQNuBWgnjFm4Umbm~g), 1. 10. 2010, 15:14

Dobrý den,prosím, můžete mně poradit, jestli je Rakytník možné pěstovat v bytě v květináči? Popř.jak o něj v bytě pečovat?
Prosím, můžete mně poradit nejlépe na email? Moc děkuji za odpověď :-) Jana

Poraďte prosím-nejlépe na e-mail

(VWPsQNuKc7P%QTrl78AkQNs6JyvjFo), 26. 8. 2010, 20:42

Poradíte mi prosím, jak rakytník stříhat, aby z něj nebylo nevzhledné obrovské roští? Stromek, nebo keřík? Záleží na tom? Radši bych tvar stromku...
Moc děkuji Světlana

RE: Poraďte prosím-nejlépe na e-mail

(thAs1Z4UHABnR.enVvbjcL), 10. 9. 2010, 09:21

Tohle by mě také zajímalo, moc moc děkuju za jakoukoliv radu. Monika

Co s plody rakytníku

(qbytQmT6hwm.CJ4uK7N_8e67), 26. 3. 2010, 16:26

Poznámka pro ty, které tohle téma zajímá: V časopise Receptář byl dotaz, co s plody rakytníku. Přišlo velmi mnoho dopisů a některé z odpovědí budou otištěny v květnové Receptáři, který vychází vždy na začátku měsíce.

RE: Co s plody rakytníku

(Vopršál), 26. 3. 2010, 17:21

Ono i v tomhle článku je plno zajímavých nápadů na použití plodů rakytníku. Já si rozhodně vybral i bez časopisu

Stříhání rakytníku

(VWPsQNuzWgxkQNs6JyvjFo), 26. 3. 2010, 08:56

Prosím poraďte, jak stříhat rakytník. Děkuji

RE: Stříhání rakytníku

(q8AkQMQtb-uk8~l6jWmKD), 27. 3. 2010, 10:15

Dobrý den, rakytník kvůli plodnosti nepotřebuje žádnou výraznou prořezávku. Pravidelně je vhodné odstraňovat pouze suché nebo poškozené větve. Víceleté keře však můžete řezem podle přání mírně tvarovat, a to v době před rašením. Tvarovací řez může být hlubší - pokud se provádí jednou za více let, nebo každoroční či obroční, kdy se odebírají pouze cca 10 cm dlouhé konce větviček.

rakytník

(C7P%QTrjW7a-mei6jWmKD), 29. 1. 2010, 11:20

Ráda bych získala radu ohledně přesazení staršího keře rakytníku. Jedná se o rostlinu,která bude odstraněna kvůli nové zástavbě.Na chatě mám 3 rostiny již několik let, ale moc neprospívají(chutnají lesní zvěři) a tak bych se pokusila přidat další a zachránit ho. Jen nevím, zda je to možné.

RE: rakytník

(VWPsQNubWgnjEK._7evmY~l6jWmKDYTuVVSsQNu), 23. 7. 2010, 14:28

vážená pí Věrko,moc vás prosím neposlala by jste mi asi 3 kusy větví tohoto keře,samozřejmě poštovné uhradím,je prý moc zdraví a tady ve Varech jej nemohu sehnat děkuji můj email je alliblack@seznam.cz

RE: rakytník

(q8AkQMQtb-uk8~l6jWmKD), 29. 1. 2010, 14:53

Pokud je keř odsouzený k zániku, rozhodně to stojí za pokus. Záleží na jeho stáří, mohutnosti kořenů... Čím větší kořenový bal se Vám podaří vykopat, tím větší šanci k ujmutí bude rakytník mít. Před přesazením také zastřihněte nadzemní část, aby ji poškozený kořenový systém mohl uživit, nežli se zregeneruje. Zpočátku bude také ze stejného důvodu potřebovat důkladnou zálivku (ale v propustné půdě, aby kořeny neuhnívaly).

(Jana Martinková), 27. 4. 2009, 12:05

Dobrý den pane Pondělíčku, rakytník je na živiny nenáročný, takže v nedostatku hnojení by problém být neměl. Ani sucho mu nevadí, pro kvalitní plody je dobré jej jen občas (jednou za týden či za dva) důkladně zalít. Některé odrůdy však plné síly a dospělosti a tedy i plodnosti dosahují až v pěti letech. Nedostatek plodů je také často způsoben špatným opylením - ať už kvůli nevhodnému uspořádání, nebo právě mladosti samčího keře. Důkladné opylení samiččích keřů zajistíte, pokud odříznete větvičku ze samčího keře a umístíte ji přímo do koruny samiččí - právě nyní je pro to vhodná doba. Pokud bude větev v lahvi s vodou, patrně i zakoření a máte další samčí sazenici.

Mám už zhruba 3-4roky Rakytník a vždy jsou na něm tak 3,5 plodů co dělám špatně je třeba je nějak prostříhávat nebo hnojit, měl také rád něco zdravého z Rakytníku,poraďte.Pondělíček

RE: rada

(andrš), 30. 8. 2012, 08:25

rakytník je nutno na zimu vykopat vsadit do předem připraveného slepičáku který nasytí rostlinu živinami v další sezoně bude rostlina velmi aktivní

Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, kde se nechá rakytník sehnat, jak starý je asi vhodný koupit na vysazení, kdy sázet, kolik přibližně je jeho cena a ještě malinko objasnit jeho odrůdy. Znamená to, že když budu mít jenom samičí, že mi nebude plodit? :-) Jsem úplný začátečník zahrádkář. Díky moc za odpověď.

(VWPsQNuhWoykQNs6JyvjFo), 7. 9. 2008, 21:36

Zdravím všechny pěstitele rakytníku! Prosím o zkušenost, jak rychle se rakytník rozrůstá z kořenů. Četla jsem , že je nutné počítat s větší plochou, ale ... Je prosím množení agresivní, či nikoliv? Také jsem četla, že raději sucho než vlhko pro rostlinu. Mám v úmyslu osázet břeh potoka. Je to dobrý nápad? děkuji za radu

(VWPsQNuBWgxyQNs6JyvjFo), 23. 7. 2008, 20:19

Chcem sa spýtať,či rodí aj samčia rastlina pretože na kúpenom "samcovi" -3 ročnom mi rastú asi 4 plody

Jak pěstovat?Moc se rozrůstá až k sousedům.Co s ním?Začínám.Děkuji

RE:

(CenC-Z4UHSBES9enVvbjcL), 7. 12. 2011, 09:56

Rakytník se časem velmi rozroste, takže se nedoporučuje sázet blízko plotu.

(VWPsQNu~0hEqQNs6JyvjFo), 10. 3. 2008, 14:44

Prosím,nemáte i recept na olej z rakytníku?Děkuji

nemáte náhodou recept jak se dělá olej z rakytníku?zasílám vám email kupkova40@seznam.cz moc děkuji,chci udělat radost tchýni

Výborně,děkuji,tohle jsem potřebovala.Už jsem o rakytníku hodně četla a letos si ho chci také pořídit.Ale nevěděla jse,jak plody zpracovat.Četla jsem,že se mohou jíst syrové,zamrazit i nasušit.Děkuji a zdravím.Jsem na mé pěstování sama zvědavá.Pokud znáte ještě další zužitkování,ráda je přivítám.

RE: prosím poradte mi

(VWPsQNuBWgnjEKI79_uy21enVvbjcL4Vj7aPZYTw), 10. 10. 2010, 11:04

Dobrý den,žádám Vás o radu.Mám na chatě spoustu Rakytníku,chci ho obrat,ale nikde nemohu nalést žádný recept.Prosím,nemůže mi někdo poradit,jak ho zpracovat?Vím,že se nemá zpracovávat tepelně.Děkuji za jakoukoli radu.

Co najdete ve zpravodaji?
Podívejte se na ukázku...

Lunární kalendář

Řez ovocných dřevin - jak a kdy prořezávat

Orchideje - Jak úspěšně pěstovat doma i venku

Bylinková zahrádka - vypěstujte si koření nebo lék

Domácí chléb - od přípravy kvásku po chlebový dort

Pergoly - inspirace, postupy a fotogalerie

Grilování - recepty, tipy a triky na letní grilování

Eknihy - ke stažení zdarma o zahradě a domově

Recepty na vánoční cukroví - to nejlepší cukroví podle našich receptů

Portál provozuje Tarsago | © 2016 VIZUS & Tarsago | kontakt | Používáme redakční systém Vizus CMS