Základní rozdělení

Do nejnižší řady patří hobby pily se zdvihovým objemem motoru 40–45 cm3, které mají válec připevněný k plastové skříni motoru. Najdou se však výjimky, kdy motor pracuje v takzvané malé skříni – jeden díl se skládá z válce a části klikové skříně a druhý je protikus tvořený kovovým víčkem z lehkých slitin. Celý komplet je pak usazen v plastovém skeletu. Toto řešení zajišťuje mnohem lepší vlastnosti než spojení kov-plast.

Především plastová skříň, ve které běhá klikový mechanismus, se může po čase vlivem tepelné degradace zkroutit a válec pak začne nasávat falešný vzduch. U malé kovové skříně jsou tyto problémy prakticky vyloučeny.

Hobby modely nemají seřiditelné olejové čerpadlo, pro usnadnění startu jsou vybavovány primerem – nastřikovačem paliva.

Řezací lišta je dlouhá až 35 cm. Řetězové kolo nelze vyměnit samostatně, dodává se pouze v kompletech se spojkovým bubnem. Útlum vibrací motoru zajišťují pryžové silentbloky.

Pro náročnější práci si pořizujeme farmářku

Farmářské pily, takzvané semiprofesionální, mají už pokrokovější konstrukci, která obstojí i v náročnějších podmínkách. Zdvihový objem motoru se pohybuje v rozmezí 40–50 cm3. Některé modely mají řadu prvků převzatých z těžařských modelů. Například

  • skříň motoru z lehkých slitin,
  • až šestikanálovou vyplachovací techniku,
  • seřiditelné olejové čerpadlo,
  • útlum vibrací kovovými pružinami.

Vícekanálová technika pomáhá výrazně snížit emise, ale také zvyšuje víření směsi v motoru a tím podporuje dokonalejší promísení paliva se vzduchem. Výsledkem je pak nízká spotřeba a vysoký točivý moment.

Lišta je u těchto typů dlouhá až 45 cm, řetězové kolo bývá v kompletu se spojkovým bubnem jako u hobby provedení, slabší provedení mohou mít i klikovou skříň z plastu.

Do lesa s profesionálem

Profesionální typy motorových pil určené pro těžbu dřeva využívají nejmodernější prvky:

  • objem mají 46–120 cm3,
  • skříň motoru je odlita z hořčíku,
  • u vyšších objemů nechybí ani dekompresní ventil pro odlehčený start,
  • můžeme se setkat s vyhřívanou rukojetí.

Řetězové kolo je prstencové, měnitelné samostatně, lišta je podle provedení dlouhá od 45 cm výše.

Podle čeho vybírat?

Pro občasné řezání palivového dřeva nebo prořezávku stromů v zahradě nám postačí hobby provedení. Volíme obsah okolo 45 cm3; motory s obsahem pod pětatřicet kubických centimetrů jsou velice slabé a náročnější práci nezvládají. Kvalitní hobby pilu seženeme již za necelých 6000 Kč. Čínským výrobkům se raději vyhneme, protože nejsou spolehlivé.

Časté řezání palivového dřeva, kácení silnějších průměrů a občasná práce v lese jsou disciplíny typické pro farmářskou pilu. Modely se skříní z lehkých slitin a obsahem 50 cm3 zvládnou díky vyššímu točivému momentu i práci v lese. Ceny v této řadě startují na 8000 Kč, u nejlepších modelů se mohou vyšplhat až na 14 000 Kč.

Ke každodenní tvrdé práci v lese volíme jednoznačně profesionální pilu, která vyniká velkým výkonem a skvělou ergonomií. Nejlevnější přijde na 14 000 Kč, nejdražší na 40 000 Kč.

Ať se prodejce postará

Před koupí bychom měli požadovat po prodejci, aby nám zapůjčil vybraný model na vyzkoušení. Při něm se ukážou všechny přednosti a nedostatky, případně se můžeme rozhodnout pro jiný typ. Prodejce by měl vysvětlit, jak s pilou zacházet. Špatnou technikou používání můžeme nejen poškodit pilu, ale také se zranit. Při koupi si zkontrolujeme správnost všech údajů v záručním listu. Ve výbavě pily nesmí nic chybět, přičemž seznam základního vybavení najdeme v návodu k obsluze.

Začínáme zlehka

Po naplnění pily provozními kapalinami můžeme začít řezat. Při startování studeného motoru zapneme sytič, případně využijeme nastřikovač paliva. Se sytičem však zacházíme opatrně, jakmile motor projeví první náznaky chodu (tzv. blafne), sytič vypneme, jinak se motor přehltí palivovou směsí a následné spuštění je pak mnohem horší, často je nutné demontovat zapalovací svíčku a přebytečnou směs vyfoukat z válce startováním bez svíčky.

Poprvé neřežeme silné kmeny, naopak vybereme slabší průměry a pile dopřejeme krátké provozní přestávky. Nový nezaběhnutý motor se totiž může více hřát – i proto pravidelně kontrolujeme čistotu vstupů chladicího vzduchu a žeber na válci.

Po zhruba deseti spotřebovaných nádržích paliva bývá motor již zaběhnutý a pokud zhasíná na volnoběhu, většinou se hlásí o seřízení karburátoru. Nová pila je totiž seřizována již z výroby na provoz s bohatší směsí, výrobce tím předchází zadření motoru při záběhu. Platí, že seřizovací práce necháváme na odborném servisu, který je vybaven potřebným náčiním, například otáčkoměrem. Pokud se do seřizování pustíme sami, můžeme motor zničit – nastavíme třeba příliš chudou směs nebo vysoké maximální otáčky.

Nezapomínáme ani na pravidelné ostření řetězu, protože ostrý řetěz klade motoru znatelně menší odpor a prodlužuje životnost lišty.

Palivové směsi

Pro dlouhou životnost pily je důležité, abychom se naučili míchat palivovou směs ve správném poměru. Pro záběh bývá nejčastěji doporučován poměr 1:40, po záběhu pak 1:50. Dnešní oleje pro motorové pily již mají na láhvi dávkovač.

  • Namíchané palivo bychom měli zpracovat do tří měsíců od zakoupení. Benzin totiž postupně degraduje a přestává na sebe vázat olej. Přes zimu necháme v nádrži starou směs, na jaře před prvním startem však namícháme čerstvou, tu původní vylijeme a použijeme k jinému účelu.

Olej pro řeznou soupravu

Biologicky odbouratelný olej pro řezací soupravy motorových pil, který při práci maže řetěz, zakoupíme v každé prodejně zahradní techniky.

Trvalý provoz s motorovým olejem, který maže řezací řetěz, je podle legislativy ochrany životního prostředí zakázán, protože by mohl znečistit podzemní vody.

Tento typ oleje pro takzvané ztrátové mazání má jednu zásadní nevýhodu – pokud jej při delší odstávce necháme v nádržce, zrosolovatí a po nastartování motoru poškodí čerpadlo.

Proto před odstávkou bio olej z pily vylijeme zpět do láhve, do nádržky nalijeme motorový olej a pilu nastartujeme – stačí několik minut chodu, aby se čerpadlo i mazací kanálek propláchly a nezůstal v nich žádný bio olej.

Foto autor a archiv firem