Sekačku na okrasný trávník bychom měli vybírat podle velikosti zahrady a členitosti terénu. Přihlédnout bychom měli také k povaze porostu. Je-li trávník velmi hustý, vyplatí se zvolit stroj s hlubším profilem šasi. Na členitější pozemek s množstvím překážek se hodí menší a obratnější stroj s velkými koly.

Základem každé sekačky je šasi, které se vyrábí nejčastěji z ocelového plechu. Pokud má ještě povrchovou úpravu zinkováním, pak je prakticky nezničitelné. S ocelovým šasi najdeme na trhu sekaček nejvíce. Ty úplně nejlacinější obvykle nemají zajištěné náhradní díly. A tak sebemenší porucha může znamenat problém. Moderní stroje vyšší cenové třídy používají tělo z odolných tvrzených plastů, které výborně tlumí hluk rotujícího nože nebo hliníkové slitiny. Tyto sekačky zvládnou i větší nasazení a při odpovídající péči vydrží celá léta.

U všech sekaček je zapotřebí také řádný žací nůž a velký vyhazovací kanál. Sběrací typ nože je vynikající, protože téměř každá dobře zkonstruovaná sekačka díky němu perfektně naplní koš. Ten může být celoplastový, čistě tkaninový nebo v ideálním případě kombinovaný. Některé modely sekaček už nabízejí i možnost sundávat a nasazovat koš pouze jednou rukou. Důležité je také provedení madla a koleček. Dvoudílnou rukojeť ocení především ti, kteří sekačku často převážejí automobilem. Jednodílná rukojeť poskytuje větší tuhost a celkový komfort. Kolečka musí mít valivá ložiska, pokud jsou kola velká, pak by měla být v každém ložiska rovnou dvě.

Motor a pojezd

Základní verzi představují elektrické motory s příkonem kolem do 1,8 kW. V posledních letech se u těchto nejvýkonnějších provedení často objevuje pojezd, takže pokud vlastníme větší zahradu, chceme tichý stroj a nevadí nám nutnost manipulace s přívodním kabelem, pak se jedná o ideální volbu. Větší flexibilitu nabízejí benzinové modely. Stačí jen nalít benzín a zatáhnout za startovací šňůru.

Benzinové motory se dnes zcela přizpůsobily požadavkům na kultivovaný chod, snadný start a velice jednoduchou obsluhu, proto řada z nich je vybavena automatickým sytičem, takže není třeba cokoliv před zahájením sečení nastavovat. Poslední generace motorů má dokonce i možnost elektrického startu, takže jen zmáčkneme tlačítko, případně otočíme klíčkem v zapalovací skříňce a motor nastartuje sám. Základem pro dlouhou životnost spalovacích motorů je každoročně před sezonou nový olej dle doporučení výrobce a nejlépe vysokooktanové palivo, které minimalizuje množství úsad v karburátoru.

Základní typ pojezdu je jednorychlostní, k přenosu točivého momentu z motoru na převodovku slouží klínový řemen. Spouštění pojezdu se pak děje napínáním tohoto řemínku kladkou nebo tak, že řemen je stále napnutý, ale uvnitř převodovky je soustava spojek, které zajistí sepnutí pojezdu a zároveň rozložení špičkového momentu. Rozběh pojezdu je proto plynulý a bez cukání.

Modernější verzí je variátor - nejčastěji řešený proměnnou velikostí řemenice, což je obvyklý a velmi spolehlivý systém i u dražších sekaček. Umožňuje nám ovládací pákou regulovat rychlost pojezdu v návaznosti na výšku a hustotu porostu. To zvlášť ocení majitelé chalup, kteří nestíhají pravidelně sekat a často se potýkají s přerostlou trávou. Posledním a nejmodernějším pojezdem je hydropohon. Jedná se o řešení pojezdu se samomazným revolverovým čerpadlem, kde ovládací pákou regulujeme průtok oleje na hydromotor. Přesná a citlivá regulace je uzpůsobená i na to, aby k změně rychlosti pojezdu docházelo i za jízdy.

Boční výhoz, mulčování

Boční výhoz je šikovný tam, kde tráva často přerůstá. Poprvé sečeme tedy bez koše, a když tráva vyschne, můžeme ji posbírat. Mulčování je drcení travních stébel a ponechání v trávníku jako hnojivo, což je vhodné používat hlavně při déletrvajícím suchu. Mulčování však není vhodné provádět stále, technologie je zapotřebí střídat zvláště na kyselých půdách, kde hrozí růst mechu.