Největší chybou při používání zahradní techniky je absolutní nezájem o nastudování návodů k obsluze, kde jsou jasně a výstižně uvedené rady pro používání strojů a doporučení ohledně výběru provozních kapalin, do nichž zahrnujeme i motorové oleje.

Minerální nebo syntetický olej?

Hlavní zásadou je u zahradní techniky vždy používat zásadně motorové oleje, určené pro vzduchem chlazené motory, které pracují s vyššími teplotami než motory automobilové, vybavené chlazením kapalinou. Pokud sáhneme po automobilovém motorovém oleji, například v sekačce takové mazivo rychle zdegraduje, výsledkem je značná tvorba usazenin a následné poškození motoru, na které se nevztahuje záruka.

Nejlevnější oleje jsou minerální, označené například SAE 30. Jedná se o sezonní olej, který je za nižších teplot hustší a proto se hodí například jen pro motory sekaček nebo vertikutátorů, pracujících pouze od jara do podzimu.

Dražší, značené XW-Y, jsou univerzální, pro všechny typy čtyřtaktních motorů, mohou se používat celoročně. Čím je číslo X nižší, tím lépe olej maže za nízkých teplot. Je to ideální olej jak pro výkonnější motory sekaček, tak pro kultivátory, křovinořezy nebo zahradní traktory. Díky řidší konzistenci je snadno čerpatelný i za nižších teplot, takže pokud vlastníme stroj, který chceme používat i v zimě, pak by starty za teplot kolem nuly neměly činit problémy. Hodnota Y zase udává teplotní třídu - pro zahradní techniku je běžně dostupný a zcela vhodný olej 10W-30 nebo 10W-40 pro silně zatěžované motory.

Nejvýkonnějším typ olejů má označení 5W-xx. Je to mazivo, speciálně určené především pro sněhové frézy, pracující i v tuhých mrazech. Motory totiž musí být dobře mazány i za extrémních podmínek a plně syntetický olej je velice řídký, proto velmi dobře maže ihned po prvním startu. Tento olej se obecně moc nedoporučuje pro provoz jiných strojů, neboť při vyšších teplotách dochází k jeho spalování, což je nežádoucí jev, při kterém dochází k tvorbě usazenin ve spalovacím prostoru.

Nejčastější chyby při používání olejů v zahradní technice

  • Míchání olejů jednotlivých tříd je nebezpečné. Pokud nemáme k dispozici olej stejné značky, jeho třída je ale stejná, pak jej můžeme bez problémů nahradit nebo dolít.
  • Nevhodná výměna olejů: olej minerální bychom po dlouhé době provozu neměli měnit za některý z kvalitních syntetických olejů, které jsou určené pro náročnější využití. Motor tím můžeme i zničit: řidší olej je více aditivovaný a tím rychle rozpouští usazeniny, které se při použití starého typu oleje vytvořily.
  • Málo důkladné vypuštění starého oleje: při výměně olej vždy necháme z motoru důkladně vytéct, nejlépe pokud je motor prohřátý a mazivo zřídne. Máme-li k dispozici vypouštěcí šroub oleje, tak ho vždy používáme a neřešíme odsávání napouštěcím hrdlem.
  • Nevhodné používání vyjetého oleje na ztrátové mazání či jiné aktivity. Vyjetý olej patří v obalu na sběrný dvůr, kde s ním naloží podle platné legislativy. U větších motorů měníme vždy s olejem i filtr.