Vyhněte se rozčarování po návratu z dovolené

Jeden zásadní problém může vzniknout v karburátoru už například během našeho delšího pobytu na dovolené. Klasický Natural 95 začne totiž po několika dnech zvětrávat a v kanálcích karburace pak zůstane usazená biosložka, která se do paliv dnes běžně přidává. První obtíže se objeví většinou po měsíci. Nejprve to začne obtížným startováním, pak následuje houpavý chod motoru, jako kdyby byla prázdná nádrž.

Zmíněný problém pomohou odstranit v servisu, kde vyčistí nebo vymění karburátor za nový. Někdy vyčištění pomocí ultrazvuku nepomůže. Jsou známy i případy, kdy biosložka agresivně reagovala s tělesem karburátoru tak, že výsledkem byla mikrokoroze, která je prakticky neodstranitelná. Podobným potížím se vyplatí předcházet, vždyť na značkové silné motory stojí nový karburátor i přes 3 000 Kč. Osvědčil se přechod na vysokooktanová paliva, která mají obsah biosložky nižší. Tyto benziny (Verva, Carrera) jsou o něco dražší, ale za spolehlivější provoz to přeci stojí.

Na nejlevnější olej raději zapomeňte

Malé vzduchem chlazené motory vyžadují speciální oleje k tomu určené. Pro sekačku stačí minerální oleje třídy SAE 30, u celoročně používaných motorů (např.u malotraktorů, které mají i zimní příslušenství) se výborně hodí polosyntetické oleje pro zahradní traktory, značené 10W-30 či 10W-40. Druhý z nich je vhodný pro velmi zatěžované motory. Plně syntetické oleje pro sněhové frézy nejsou vhodné stejně tak jako automobilová maziva. Olej pro frézu je příliš řídký, což může zapříčinit jeho zvýšenou spotřebu; olej pro automobilový motor se bude přehřívat, výsledkem je tvorba úsad a postupná ztráta výkonu.

I když odpočívám, potřebuji nabít

Motory s elektrickým startováním jsou v současnosti obrovským a oprávněným hitem. Ke spouštění motoru se využívá malý akumulátor, ale ani ten není zcela bezúdržbový. I tehdy, když se se strojem nepracuje, je vhodné baterii alespoň 1x měsíčně nabít do plného stavu, aby se nesnižovala její kapacita. Některé sekačky mají v motorech integrované dobíjení, takže v sezoně tento problém odpadá.

Když motor moc "žere"

Častou stížností uživatelů sekaček je, že motor postupně začíná spotřebovávat čím dál tím více paliva a při startování černě kouří. Na vině není nic jiného než zanedbaná údržba v podobě zanesené vložky vzduchového filtru.

Motory s dvojitým filtrem mají předfiltr molitanový, zachytávající hrubé nečistoty a tedy šetřící hlavní papírovou vložku. Molitan můžeme vyčistit vypráním v benzínu nebo profoukáním pomocí stlačeného vzduchu, zanesená papírová vložka se musí vyměnit za novou. Příčinou vysoké spotřeby paliva však může být i otupené ostří žacího nože - motor musí překonávat větší odpor a tedy spotřebuje více energie z paliva.