Sněhové frézy a zametací kartáče jsou nabízeny jednak jako jednoúčelové stroje, ale také jako adaptéry ke stavebnicovým systémům malé zahradní techniky − přečtěte si článek Všestranný traktůrek na jedné ose.

Kam se hodí který odklízecí stroj

Odklízecí kartáče se uplatní v nižších polohách, slouží k odklízení nebo dočištění malé vrstvy čerstvého sněhu.

Sněhové frézy jednostupňové poslouží v nižších a středních polohách při odklízení čerstvého sněhu z povrchů s pevným podkladem.

Sněhové frézy dvoustupňové kolové jsou určeny do vyšších poloh pro odklízení sněhu z pevného podkladu.

Sněhové frézy dvoustupňové pásové zvládají ve vyšších polohách i utužený sníh nebo jeho vyšší vrstvy, které mohou frézovat postupně v jednotlivých „patrech“. To vše díky pásům, které se na sněhu neprohrabávají či neprokluzují.

Jak jsou odklízecí mechanismy konstruovány

Motorové jednostupňové frézy mají jednoduchou lištu většinou s gumovou hranou, která sníh nabírá a odhazuje výletovým komínem. Tyto frézy jsou obvykle bez vlastního pojezdu. Jsou již vybaveny moderními čtyřtaktními motory s vysokým točivým momentem, který stroji umožňuje poradit si i s těžkým mokrým sněhem.

Motorové dvoustupňové frézy mají dva systémy odklízecího ústrojí:

  1. robustní ocelový šnek (často vybavený zuby), který sníh odkrojí, rozmělní a dopraví do ventilátoru
  2. ventilátor, který sníh odhodí výletovým komínkem do vzdálenosti až 10 metrů.

Pojezd stroje může být vybaven třemi typy převodovek

  • mechanickou
  • hydrostatickou
  • hybridní (spalovací motor pohání přímo pouze frézu a alternátor, který pak dodává energii elektromotorům pohánějícím pojezdové pásy)

Ošetření před zimní sezonou

Motor

1. Nejdůležitější je výměna oleje.

Pokud byl stroj během roku odstavený, olej navázal určité množství vody a klesly jeho mazné schopnosti. Motor tedy nastartujeme, necháme krátce běžet a zahřátý olej pak vypustíme do sběrné nádoby.

Neznáme-li doporučený typ oleje, dodržujeme následující pravidlo: V čím vyšší nadmořské výšce a větších mrazech se strojem pracujeme, tím kvalitnější olej motor vyžaduje.

Kdybychom nechali starý olej v motoru déle než 2 roky, snižujeme životnost motoru, eventuálně riskujeme i jeho zadření. Volíme vždy olej doporučený výrobcem.

Pro sněžné frézy jsou minerální oleje nevhodné, vždy použijeme alespoň polosyntetický olej 10W–30, nejlépe však plnou syntetiku 0W–30. Motor bude nejen kvalitně mazán, ale snadno jej nastartujeme i při velkých mrazech.

2. Zkontrolujeme zapalovací svíčku.

Je–li povrch svíčky našedlý, vypálený, je vše v motoru v pořádku. Pokud je svíčka silně začernalá nebo namodralá, je nutné ji vyměnit a navštívit servis, kde seřídí karburátor a provedou pečlivější kontrolu.

Rozhodně nic nezkazíme, pokud čistým hadrem očistíme prostor sání, kde může být usazený prach od uskladnění.

3. Vyzkoušíme startování a zkontrolujeme startovací šňůru.

Roztřepenou nebo po nouzové opravě zkrácenou šňůru určitě vyměníme za novou originální, abychom předešli horkým chvilkám při náhlé sněhové kalamitě.

4. Zkontrolujeme palivovou nádrž a hadičky.

Zbyl–li v nádrži benzin z minulé zimy, určitě ho vypustíme a načerpáme plnou nádrž.

5. U motorů s elektrostartem zkontrolujeme kapacitu akumulátoru.

Případně akumulátor dobijeme. Pozor, i bezúdržbové gelové akumulátory se při nevhodném uskladnění samovybíjejí!

Údržba frézovacího ústrojí

Jednostupňové frézy:

Zkontrolujeme opotřebení gumové stírací hrany lišty – nesmí být nikde natržená nebo roztřepená. Jinak ji ihned vyměníme za nový originální díl. Lišty jsou připevněny šrouby, snadno je vyměníme sami.

Kontrolujeme napnutí a stav klínového řemenu pohánějícího lištu. Vyčistíme prostor pod krytem a promažeme uložení řemenic konzervačním olejem ve spreji vytěsňujícím vodu (např. WD40).

Dvoustupňové frézy:

Zkontrolujeme opotřebení ocelového šneku i lopatek ventilátoru. V případě potřeby můžeme hrany šneku přibrousit pilníkem, pokud je šnek ohnutý nebo jinak zdeformovaný, vyměníme jej za nový, jinak dochází k nadměrným vibracím.

Šrouby se vyplatí před sezonou preventivně vyměnit a také zakoupit jejich rezervní sadu. Zásadně volíme jen originální šrouby, které jsou přesně konstruované na moment ustřižení.

Také rozhodně nezapomeneme zkontrolovat střižné šrouby na šneku a na ventilátoru. Brání totiž poškození šneku, ventilátoru nebo drahé převodovky, pokud se v podávacím mechanismu vzpříčí cizí předmět nebo hrouda zmrzlého sněhu.

Zkontrolujeme hladinu oleje a dotažení zátky převodovky ocelového šneku frézy.

Adaptéry stavebnicových systémů:

U dvoustupňových fréz zkontrolujeme hladinu oleje v přídavné převodovce pro vysokootáčkový ventilátor.

Také zkontrolujeme stav kotouče odstředivé spojky a promazání připojovací příruby vodě odolnou plastickou vazelínou.

Zkontrolujeme i hladinu oleje v hlavní převodovce s koly.

Převodovky: Mechanické, hydrostatické i hybridní převodovky jsou prakticky bezúdržbové, stačí pouze kontrola hladiny převodového oleje. U hybridů kontroluje elektromechanický pohon řídicí elektronika.

Opravy převodů a pohonů obvykle vyžadují speciální zařízení a náhradní díly, doporučujeme je tedy svěřit odborném servisu.

Kdo čistí a maže, ten jede

Frézu vždy udržujeme čistou, po práci mechanicky odstraníme přichycený sníh. Pokud stroj parkujeme v místnosti, kde nemrzne, zbytky sněhu roztají a okapou. Jinak frézu snadno a dokonale očistíme horkovzdušnou pistolí nebo fénem a prostor šneku nakonzervujeme olejem ve spreji.

  • V podávacím mechanismu a výletovém komínku nesmí v žádném případě zůstat přimrzlý sníh! Jinak se stroj při spuštění může vážně poškodit!
  • Vyplatí se pravidelná vizuální kontrola frézy: jejího tvaru a dotažení šroubů či matic (chybějící doplníme).
  • Nezapomeneme občas promazat ovládací bowdeny a páky, aby nerezavěly a stroj byl stále snadno ovladatelný.
  • Nutná je i kontrola tlaku v kolech a stavu pojezdových pásů.
  • Stroj skladujeme na místě chráněném před povětrností, aby byl vždy připraven k použití.