Chtěl být traktoristou, místo toho sbírá traktory veterány
8. 3. 2015

Chtěl být traktoristou, místo toho sbírá traktory veterány

Ve stodole, pod přístřeškem i na zahradě u domu v Předměřicích nad Jizerou parkuje téměř třicet historických kolových a pásových traktorů. Od chvíle, kdy si Jiří Dědek začal plnit dětský sen, uplynulo čtvrt století.

Vedle traktorů a pásáků vlastní Jiří Dědek také patnáct statických motorů nejrůznějších konstrukcí, které kdysi poháněly mlynářské stroje, mlátičky, pumpy, okružní pily a další zemědělské stroje.

Své zálibě se věnuje čtvrt století, ale motory mu učarovaly už v dětství. Jakmile to šlo, začal jezdit motokrosové závody, stal se dokonce přeborníkem Středočeského kraje. A chtěl být traktoristou. Jenže rodiče mu rozmluvili, aby pracoval v „kolchozu“.

Vyučil se tedy klempířem, ale v životě vystřídal různá zaměstnání, byl i hasičem. Svůj dětský sen si později přece jenom splnil − bylo mu přes třicet, když začal sbírat a dávat dohromady staré traktory.

Sběratel Jiří Dědek a jeho Massey Harris

Zázraky s olejem

„Můj první traktor byl Zetor, který jsem později vyměnil za jiný stroj. K mým nejvzácnějším kouskům patří traktor John Deere model B z roku 1916 na železných kolech. Motor dvouválec o obsahu 2,8 jezdí na benzin nebo na petrolej. Je jediným dochovaným kusem na našem území a získal jsem ho od majitele z nedalekého Skalska za 22 000 korun − podotýkám před osmnácti lety. Byl nepojízdný, motor měl zarezlé písty. Aby povolily, nalil jsem do nich řídký olej a čekal jsem, až zapůsobí.

Je to osvědčený způsob, řídký olej dokáže zázraky, i když jsem někdy musel čekat třeba až čtyři roky, než začal působit, a písty se pohnuly.

John Deer povolil asi po půl roce – mám takový zvyk, když jdu kolem tuhého traktoru, vždycky ho zkusím nahodit. A jednou, právě když jsem se s ním chlubil návštěvě, se opravdu pohnul.

John Deere model B z roku 1916

Když jsme motor protočili o jednu otáčku, dal jsem mu benzín přes hadičku přímo z kanystru, ne z nádrže, aby měl čisté palivo. Zkusili jsme ho nastartovat a on hned chytnul − benziňák chytá snadno. Jenže asi po patnácti vteřinách se motor zastavil, protože praskl palec rozdělovače. Originál jsme nesehnali, tak jsem ho pak sám vyrobil z pertinaxu a mosazného plíšku. Vyčistili jsme karburátor, a motor dnes chodí i s původními svíčkami.

Tenhle můj mazel není na prodej. Když se u mě objevil zájemce z Německa, který za něj v eurech nabízel asi našich 700 000 korun, řekl jsem mu, že tolik eurobankovek ještě nevytiskli, kolik bych za traktor chtěl. Zkrátka JD bude vždycky u JD,“ prozrazuje hrdý sběratel.

Traktory v pohybu

Za více než dvě desítky let Jiří Dědek koupil či vyměnil a poté zrekonstruoval desítky traktorů. Jezdí po sběratelských burzách, pátrá na internetu nebo jako „profláklý“ sběratel dostává tipy od známých. Hodně užitečných kontaktů také naváže při předváděcích jízdách, které i pro zájemce ze zahraničí pořádá na vlastním „traktordromu“, což původně byla dráha, na které se proháněli synové Jan a Jiří na malých motokrosových motorkách nebo v terénních buginách, které jim tatínek postavil.

John Deere s benzinovým motorem 8,5 l, druhý takový v Česku má pražské Národní zemědělské muzeum

Všechny zrekonstruované traktory však u Dědků neparkují. „Například velmi vzácný český traktor Škoda 18 HT jsem vyměnil za jeden z dalších svých unikátů, traktor John Deere s motorem o obsahu 8,5 l. V Česku ho mám jen já, další je v Národním zemědělském muzeu v Praze na Letné, ale nejsem si jistý, zda je funkční jako ten můj.

Traktor Fordson s benzinovým čtyřválcem o obsahu přes 4 l vyrobený v roce 1921 mi do Předměřic přivezli ze Švédska. Několik desítek let tam jen stál v drsných podmínkách za polárním kruhem, a přesto se mi ho podařilo rychle rozchodit. Traktory Fordson začala firma Ford vyrábět sériově v Detroitu jako první na světě v roce 1917. Do té doby traktory vyráběly v menších sériích četné, ale dnes již většinou zaniklé firmy.“

Jeden ze sběratelových modelů traktorů firmy Svoboda

Pokud jde o české traktory, k nejzajímavějším patří stroj Svoboda 12 z roku 1939 s jednoválcovým motorem, vyrobený v Kosmonosech u Mladé Boleslavi, nebo o deset let starší traktor Praga AT s benzinovým čtyřválcem o výkonu 26 HP. Je tu samozřejmě i několik pásových a kolových traktorů sovětské výroby, které vedle českých zetorů po válce nuceně nahradily stroje vyrobené v USA či v západní Evropě.

Stacionární motory: uprostřecd Slavia od Bratří Paříků, Napajedla, dlaší dva od Lorenze z Kroměříže

Stacionární motory

„Jsou vlastně vedlejším produktem sbírání traktorů. Zprovoznil jsem jich několik desítek, ale řadu z nich jsem vyměnil za nový traktor. V současné době jich vlastním patnáct. Nejvíc je jich od prostějovské firmy Wichterle–Kovařík (Wikov), unikátní je sto let starý jednoválcový dieselový motor Laurin&Klement o obsahu 12 l a výkonu 16 HP, který sloužil jako pohon strojů ve mlýně u Sobotky. Na poslední chvíli jsem ho zachránil před odvozem do šrotu a uvedl jsem ho do funkčního stavu.

Detail stacionárního motoru firmy Wichterle-Kovářík (Wikov), Prostějov

Unikátní jsou třeba i dva motory s protilehlými písty (typ boxer), které sloužily jako pohon generátoru. Jako stacionární motor mohl pracovat i již zmíněný hybridní traktor Svoboda,“ prozrazuje Jiří Dědek, jehož snem je získat do sbírky třeba pásový Zetor Super, nebo některý z německých dvoutaktních dieselových traktorů Lanz–Bulldog.

Výjimka: nákladní Praga Piccolo 

Jiří Dědek také rekonstruuje stroj, který poněkud vybočuje z jeho traktorové specializace. V péči má malý náklaďáček Praga Piccolo z roku 1924.

„Původně jsem jel koupit traktor, ale narazil jsem na zadní nápravu, rám a tuhý motor Praga o obsahu 700 cm3 s výkonem 8 HP s nesnímatelnými hlavami, který ležel léta zahrabaný v jámě v pilinách. Šťastným řízením osudu se mi pak podařilo sehnat na burze i přední nápravu a o pár dní později i listová pera. Kola jsou zatím náhradní, bude třeba sehnat původní 18´ kola, vyrobit blatníky, korbu i kabinu řidiče.“

Foto autor 

Pro Receptář Jan Malý.

Vložte nový komentář jako nepřihlášený uživatel nebo se přihlaste.
Povinné položky jsou označeny *

Napište číslicí výsledek příkladu: šestplusosm = 

Pokud jste již registrováni na iReceptáři, přihlaste se svým uživatelským jménem a heslem.
Povinné položky jsou označeny *

Diskuse

vložit dotaz »

John Deere

(VWPsQNuBWdHlQMQt0kmMFYqT9.xjFm4Umbm~g), 13. 11. 2015, 16:27

Dobrý den, měl bych k nabídnutí traktor John Deere z roku 1961. Potřeboval bych nějaký kontakt na pana Dědka. Prosím o pomoc .... Děkuji Beránek

RE: John Deere

(Klára), 1. 12. 2015, 12:56

kontakt na p. Dědka je k dispozici zde:

http://www.predmericenadjizerou.cz/firmy.htm

Kramer

(VWPsQNuz-gMkQNs6JyvjFo), 29. 12. 2012, 13:32

Dobrý den chtěl bych se zeptat mam doma traktor značky Kramer KL 12 je to rok 1956 a potřeboval bych těsnění a nevím kde ho sehnat tak jestli by ste mi nikdo neporadil kde bych ho sehnal Děkuji

nákladní Praga Piccolo

(q8AkQMQH~hprQmT6hUMu5f4uK7N_), 2. 7. 2012, 18:44

Dobrý den všem fanouškům veteránů,
asi se každý bude divit, že sem přidává komentář ženská :-) Na tenhle článek jsem narazila docela náhodou a můžu říci klobouk dolů před panem Dědkem. Má opravdu úctyhodnou vytrvalost, nadšení a v neposlední řadě opravdu krásnou sbírku starých strojů. Co mě přivedlo na tuto stránku? Prostě náhoda. V roce 2005 jsem se po rozvodu nastěhovala do domku po prarodičích a zákonitě došlo k tomu,že jsem začala přebírat věci, které moji prarodiče nastřádali za svůj život. Dědeček byl tak šetrný, že nevyhodil ani šroubek. Bohužel já za ty roky co tu bydlím jsem asi vyhodila víc než šroubek, ale něco přece jen zůstalo. Tak jak to na starých chalupách bývá, půda, kůlna a stodola jsou rájem lidiček, kteří fandí historickým věcičkám. A tak se mi podařilo nevyhodit do starého železa pár kousků ze starého dědečkova náklaďáčku, který já si ani nemůžu pamatovat, jak se říká, chodila jsem v té době po houbách a ty věcičky dál leží na půdě naší chaloupky. Nedávno jsem přebírala staré dokumenty a mezi dokumenty jsem objevila i staré protektorátní Technické osvědčení od výše zmíněného náklaďáčku s rokem výr. 1927a začala se znovu zajímat, zda se ještě někde vůbec nachází nějaký exemplář takového autíčka. A to je celé.Po přečtení tohohle článku dál už jen žasnu, co malý český člověk dokáže svou pílí a umem. Je to nádhera...

RE: nákladní Praga Piccolo

(VWPsQNuBWgnjEKFj--ujeN4sIsxy.YsVVt%jFm4Umbm~g), 11. 11. 2014, 19:52

Dobrý večer, tak mě dnes opět přivedla na tyto stránky náhoda . Jistý pán fanoušek a nadšenec reagoval na tento můj dva roky starý příspěvek. Za jeho odpověď mu děkuji a zároveň jej prosím o kontakt. Ráda bych byla svědkem jeho obdivuhodné snahy zrenovovat takovéto autíčko. Zároveň bych ráda nabídla k prodeji těch několik věciček, které na naší půdě stále leží. Přeji všem mnoho úspěchů a mnoho zrenovovaných krasavců:-)

Sběratel traktorů

(thwwQmT6hwEjEKzm~7P~QkR6jYmdK), 3. 3. 2012, 18:05

Zdravím kutily, machry a odborníky,já jsem byl traktorista,ale na takového náročného koníčka,bych neměl čas,místo ani finance,prostě nádhera a perfektní,ať se daří MFJ

Co najdete ve zpravodaji?
Podívejte se na ukázku...

PředchozíDalší
Portál provozuje Tarsago | © 2018 VIZUS & Tarsago | kontakt | Používáme redakční systém Vizus CMS