Připomeňme, co jsme v loňském článku psali: Stroj má na jednom konci bagrovací a na druhém nakládací lžíci, dvě převodovky, Pavel Hošek bagr a nakladač postavil na podvozku postarší vojenské sanitky ruské výroby.

Motor od mercedesu pohání všechny čtyři kola a tlakové čerpadlo pro hydrauliku. To pochází z trambusu, pneumatiky z traktoru. Některé díly včetně různě velkých lžic a vidlici pod palety s rychloupínacím zařízením si Pavel Hošek vyrobil sám.

Bagr − nakladač má i méně obvyklou výbavu: Výškově seřiditelný volant byl kdysi součástí volkswagenu. K dispozici jsou celkem tři sedačky, z nichž jedna je opatřena bezpečnostním pásem a určena pro čtyřletého syna Adama.

Poruchy?

„Vlastně žádné. Jen jsem musel přidat k pístnicím hydraulicky vysunovaných opěrných noh zarážky, aby mi obrovský tlak nevytrhával hadice z rozvodů. Vyvrtal jsem tedy závit pro velké šrouby, o ty se pístnice opřou a hadice drží. To byla jen taková drobná úprava. Jinak stroj celý rok bezvadně makal,“ říká Pavel Hošek, když se po roce, který uběhl od naší minulé návštěvy, scházíme.

Na louce, kde nám svůj bagr pro dům a zahradu na jaře roku 2009 předváděl, dnes má téměř hotovou hrubou stavbu domu. Stroj stojí u zdi s nakládací lžící zvednutou na úroveň střechy. Je naložena střešními prkny, která Pavel Hošek momentálně připevňuje k trámům.

Zimní zkouška

„Bagr pomohl nejen mně, ale i sousedům s letošní spoustou sněhu. Odvozil jsem nekonečné hromady sněhu. Když to šlo, hrnul jsem sníh do potoka. Denně jsem tu uklízel.“

Ale to hlavní si doma vyrobený stroj odbyl na stavbě.

„Sem tam se tady někdo zastaví a dívá se, nebo se dokonce i na něco zeptá. Pro radu si přišel člověk, který si svépomocně vyrobil stroj na práce v lese. Občas tu přibrzdí majitel malého výkopového bagru a chvíli pozoruje, co a jak dělám. Ten se zatím neptal na nic.

Předevčírem přišel zájemce o úpravu terénu. Omluvil jsem se mu, že teď prostě nemám čas. Musím dát barák pod střechu.“

„Něco jsem v projektu pozměnil“

Jak se dalo čekat, Pavel Hošek nezahálel se svými nápady ani při stavbě domu. Zvolil velkorysý vstup na terasu, vymyslel, jak jednoduše zastřešit místo pro posezení, rozhodl se také pro dostatečně velkou garáž.

Střecha domu nemá zbytečná úžlabí, na terasu se bude vcházet širokými dvoukřídlými dveřmi. Bude-li třeba, přidá nad část terasy markýzu.

„Do základu jsem také vložil nějaké potrubí navíc. Třeba sání k budoucímu krbu, odpadové potrubí pro umyvadlo v garáži a zaslepenou průchodku, kdybych někdy v budoucnu potřeboval vést elektřinu někam mimo dům.

Musím uznat, že některé současné stavební technologie mě docela zaujaly. Třeba pevná látková, paropropustná vrstva, která se dává na střechu na prkna a teprve na ni příjde vrchní krytina. Je to celkem novinka, krásně se s ní pracuje, nic ji neroztrhne!“

Dům bude praktický a bytelný

Ocelové kari sítě v základech nebo ve věnci pod krovem se před zabetonováním obvykle vážou, ale já jsem je všechny pečlivě svářel, aby stavba byla bytelnější.

Základovou desku mi dělala firma, protože míchat a hutnit beton, který přivážely tři mixy vlastně naráz, to bych bez techniky dobře udělat nemohl.

Ale samotné obvodové základy a věnec na cihlách, to jsem dělal se zedníkem a pomocníky sám. Na základy nás tu bylo pět, měli jsme dvě míchačky a já jsem těsně k nim bagrem přivážel písek a kamení a pak jsem beton zase vozil do základů přesně tam, kam bylo potřeba. Druhou lžící jsem ho pěkně urovnal a upěchoval. S tím moji pomocníci práci neměli. Jenom míchali. To byl fofr!

Se zedníkem jsem postavil všechny zděné stěny domu za šest dní. Mám systém cihel s perem a drážkou, které se spojují speciální pěnou. S montážní pistolí v ruce obejdete řadu cihel, uděláte dva proužky a hned stavíte další řadu. Nestíhal jsem zedníkovi cihly podávat, i když jsem si je na paletě bagrem přivážel co nejblíž,“ líčí Pavel Hošek, jak staví dům.

Také měnil skruže u studny. „To byla hodinářská práce, ale s bagrem hračka.“ tvrdí. „Nevím, co bych dělal, kdyby se porouchal.“

Bagrista má slabost pro – trabanty

„Nejraději jezdím s trabantem. Do práce i na nákupy pro stavební materiál. Připojím vozík a dovezu všechno. Jel jsem třeba koupit roxory, výztuže do betonu. Měli jen šestimetrové. Ptali se mě, jestli chci železo nařezat na menší kusy. Ne, díky, říkám. Mysleli, že si dělám legraci. Ale vešly se, i když přesahovaly z vozíku nad kufr auta,“ vypráví Pavel Hošek.

Svému malému synovi dělá táta radost nejen tím, že postavil krásný bagr a zabudoval do něj dětskou sedačkou, ale i legendárním vozidlem.

„Syn by pořád jezdil v trabantu. Ani název auta nemůžu vyslovit, hned zbystří, jestli někam nepojedu, aby se mohl svézt.

Když potřebuji v trabantu něco montovat, třeba vyměnit motor, prostě auto pověsím na bagr. Karosérii můžu podložit čtyřmi sudy a mám všechno před očima jako v autodílně,“ vysvětluje další výhodu domácího bagru Pavel Hošek. Přesto se těší, až dostaví prostornou garáž a pořídí si vysněný profesionální autozvedák, jaký mají v servisech. Tedy pořídí – možná si ho sám sestrojí...

„Dnešní auta se dají nádherně rozmontovat, jde to jednoduše, všechno je připravené, stačí odpojit konektory elektroniky. Vyndat motor z moderního vozu je hračka,“ těší se Pavel Hošek.

Stále přitom platí, co tvrdil před rokem. Že bagr jednou, až bude dům dostavěn, opatří pěknou kapotáží a kvalitním barevným nátěrem. Pak ho Pavel Hošek předvede na nějaké traktoriádě doma vyrobených strojů. Pravda, bagriáda by se pro jeho dílo hodila víc. Ale zatím o žádné takové soutěži neví on ani my.

Foto Pavel Hošek a autor

Zdroj: Youtube