Třeba taková společnost Target, která má v USA 2000 prodejen, se dala slyšet, že omezuje placení na samoobslužných pokladnách jen na deset položek.

„U větších nákupů si holt musí zákazníci vystát frontu na klasickou pokladnu,“ krčí rameny jejich zaměstnanec. Podobná situace je také ve společnosti Dollar General, která pomalu samoobslužné kasy ruší. Důvod? Krádeže. A popravdě, v Čechách tomu není jinak.

Banánový trik

Podle statistik zhruba 13 % Čechů využívá takzvaný banánový trik. V čem spočívá?

„Při markování nekódovaného zboží, jako je třeba ovoce, zelenina nebo pečivo, zákazník většinou zadá levnější položku, než má v košíku.Třeba když si kupuje dražší bio banány, zadá ty obyčejné. Stroj na to podle váhy nepřijde a celý podvod projde hladce. Když to poté dělá každý druhý zákazník a opakovaně, firma přijde o spoustu peněz,“ vysvětluje jeden ze zaměstnanců českého supermarketu.

Zmatkáři a zloději

Banánový trik je tedy jedním z častých problémů zneužití samoobslužných pokladen. Ne každý se ho ale dopouští záměrně.

„Jsou lidé, kteří se třeba neorientují v druzích pečiva a omylem namarkují jiný druh pečiva s náplní. To je ale pochopitelné, protože zboží vypadá stejně,“ omlouvá zákazníky jeden ze zaměstnanců potravin.

Horší je to ale s lidmi, kteří se takových přestupků dopouští úmyslně. Supermarkety se snaží těmto drobným krádežím předejít tím, že investují do moderních váhových senzorů. Zároveň monitorují kamerou i chování zákazníka při zadávání a placení.

Nedokonalé stroje

Obchodní řetězce si jsou dobře vědomy narůstajícího problému s drobnými krádežemi prostřednictvím samoobslužných pokladen. Reakcí na fenomén je investice do moderních technologií, které by měly podvody minimalizovat.

Mnoho pokladen je již nyní vybaveno váhovými senzory, které porovnávají váhu vloženého zboží s tím, co zákazník zadá do systému. Kromě toho jsou instalovány kamerové systémy, které mohou zaznamenat neoprávněné chování zákazníků.

Plácnutí přes prsty

„Problém je, že za tyto drobné krádeže nejsou prakticky žádné tresty. Jediné, co můžeme, tak domluvit zákazníkovi a požádat o doplacení cenového rozdílu. V horších případech můžeme přestupek nahlásit policii,“ zamýšlí se nad situací pracovník supermarketu.

Řešením by samozřejmě bylo posílení personálu u pokladen, které jsou většinou přetížené. Bohužel, najít slušné zaměstnance je pro supermarkety také tvrdý oříšek. Práce pokladních je totiž velmi stresová, časově i psychicky velmi náročná. A samoobslužné pokladny, které ji měly odlehčit, zatím selhávají…

Související články

Zdroje: www.poznatsvet.cz, https://techsvet.cz