obrázek z archivu ireceptar.cz

Jak si vyrobit univerzální naviják

Když jsme před časem začali budovat skalku, zjistili jsme na vlastních rukou, jak jsou některé kameny těžké. Proto jsem zhotovil poměrně jednoduchý naviják, jehož pomocí je možné na přívěs nakládat nebo zvedat přes kladku břemena těžká 150 kg.

Když jsme před časem začali budovat skalku, zjistili jsme na vlastních rukou, jak jsou některé kameny těžké. Proto jsem zhotovil poměrně jednoduchý naviják, jehož pomocí je možné na přívěs nakládat nebo zvedat přes kladku břemena těžká 150 kg.

Základem jsou tři ozubená kola ze staré převodové skříně. Ze dvou ozubených kol vytvoříme buben pro ocelové lanko. Na větší ozubené kolo zprava přivaříme trubku a na ni v potřebné vzdálenosti silnější kruhový plech o stejném průměru, jaký má ozubené kolo tvořící druhé čelo bubnu.

Na levou stranu velkého ozubeného kola přivaříme menší ozubené kolo s rovnými zuby, do kterého bude vlastní vahou zaskakovat západka, která buben bezpečně zajistí proti samovolnému roztáčení.

obrázek z archivu ireceptar.czobrázek z archivu ireceptar.czAutor: Archiv ireceptar.cz

Ovládání západky vyvedeme na levou stranu skříně navijáku, kde umístíme i posuvnou pojistku, která zajistí západku proti nechtěnému uvolnění.

Funkci západky a pojistky je nutné věnovat náležitou pozornost při konstrukci, protože mají hlavní vliv na bezpečný provoz celého zařízení.

Pohon bubnu zajišťuje malé ozubené kolo – pastorek, nasazené na hřídeli, kterou na pravé straně opatříme odnímatelnou klikou. Ozubená kola vybereme pokud možno s co největším rozdílem zubů, abychom dosáhli co největší převod do pomala a tím i co největší sílu v tahu.

Skříň navijáku (boky a dno) svaříme z plechu o síle 3 až 4 mm. Čela necháme volná, na horní straně přivaříme dvě rozpěry.

  • Protože buben s lanem a hřídel s pastorkem při provozu zatěžují značné síly, opatříme je ložisky. Stačí ložiska už použitá, takzvaná výběhová.

Při výrobě navijáku jsem se snažil vyhnout složitému strojnímu obrábění, proto i domečky pro ložiska vznikly z obyčejných trubek přivařených ke skříni navijáku.

  • Protože jsou pracovní otáčky zanedbatelné, nemusíme se při výrobě příliš trápit přesností jednotlivých dílů. Pozor musíme dát pouze na to, aby ozubený převod nešel příliš těsně.

Celé zařízení jsem postavil z odpadu, jenom lano s háčkem jsem koupil – prodávají je jako náhradní díly.

Pro ochranu lana a převodu jsem skříň navijáku shora opatřil odklápěcím krytem, který zaručuje bezpečný provoz a zároveň slouží jako stupačka. Z praktických důvodů jsem naviják namontoval na tažné zařízení vleku před přední čelo, kde je k němu lepší přístup.

Do čela vleku jsem na vyříznutý otvor našrouboval rámeček svařený z kovových úhelníků. Uvnitř rámečku jsem otočně upravil dva vodorovné a dva svislé válečky. Umožňují nakládat břemena z různých směrů, bez poškození čela vleku.

Pokud zařízení nepoužíváme, otvor s válečky uzavřeme posuvným plechem. Zařízení používám už několik let.

Zdeněk Neubauer, Vidonín

Akční letáky