Slevy. Slevy. Slevy! Češi na tuto mantru rádi slyší a nakupují zlevněné zboží ve velkém. Toho se pokusily využít různé supermarkety, které nejdříve ceny některých potravin nadsadily a pak je – v rámci zvýhodněné nabídky – prodávaly za kdysi ještě „normální“ cenu. Podle odborníků ČOI je tato „cenová politika“ matením zákazníků.
Autor videa, Král Pomerančů, vám prozradí podrobnosti o falešných slevách. Více na kanále YouTube.com.
Cenová politika supermarketů
Za toto nefér jednání rozdává ČOI tučné pokuty. Jedním z nejvíce trestaných supermarketů byl Albert, který zaplatil deset pokut v celkové hodnotě 1,427 milionu korun. V těsném závěsu za ním je Kaufland, Coop nebo Hruška.
Častým prohřeškem těchto supermarketů je fakt, že se u nich používají takzvané dvojí ceny, kdy se částky uvedené na regálech a těch u pokladny diametrálně liší. Pokud by se jednalo o legální slevu, musela by vycházet z nejnižší částky za posledních 30 dní.
Po slevě navýšili cenu vína
Jeden příklad za všechny: V jedné brněnské prodejně Albert prezentovali u vína Tarapaca cenu před slevou 209 korun, přitom podle cenové historie se jednalo o 99 korun. Výhodná nabídka řetězce spočívala v částce 109,90 Kč, tedy ve skutečnosti šlo o navýšení o 10 korun. A takových kejklí mají na svědomí potravinové řetězce víc. Pokuty, které od České potravinové inspekce dostanou sice zaplatí, ale pak se je snaží vysoudit zpátky.
Pokuty jako směšná náplast
Obchodní řetězce se hájí tím, že přeceňují velké množství zboží a není divu, že občas dochází k chybám. Zajímavé je, že tyto „renoncy“ nikdy nejdou v neprospěch obchodu, ale vždy na ně doplatí zákazník.
Bohužel, pokuty za tyto „čachry machry“ jsou poměrně nízké a jejich maximální výše může dosahovat jen pět milonů korun, což v porovnání se zisky jde o směšné peníze. A tak je pro obchody stále výhodnější lobovat s cenami výrobků, než se chovat morálně a ukázněně. Proto záleží na zákaznících, jak dalece se nechají takzvaně opít rohlíkem.
Zdroje: www.foodnet.cz, www.irozhlas.cz