Z nářadí se vám budou hodit imbusové klíče, kleště na vyjímání pojistných kroužků a stahovák na řemenice. Pokud si na některé zákroky netroufáte, ověřte si, zda váš oblíbený servis nenabízí v zimním období slevy na prohlídky či posezónní údržbu.

Sekačka

Sejmeme kryt a zkontrolujeme pojezdové ústrojí. Podíváme se na celý systém pohonu: od unašeče nože s řemenicí až po převodovku pojezdu a poháněcí pastorky v kolech. U laciných sekaček musíme prostor mezi šasi a nožem čistit častěji, protože nahromaděné částečky trávy mohou být příčinou, že spadne řemen. Je-li vytahaný, v rámci údržby jej vyměníme, stojí kolem 500 Kč. Z hnací nápravy sekačky demontujeme kolové pastorky a prostor pod nimi důkladně očistíme benzinem. Následně plošky promažeme hustším typem motorového oleje a vše sestavíme zpět. V žádném případě nepoužíváme vazelínu, která na sebe váže prach, takže místo mazání bude ve zvýšené míře opotřebovávat pohyblivé díly.

Pokud se potřebujeme přesvědčit o stavu řemenů i kladek bubnové sekačky, stačí sejmout dva kryty. Dnes jsou stroje již tak vyspělé, že k výměně obvykle není nutné nářadí, jen si musíme dát pozor, abychom řemen nasadili správně. Nářadí použijeme pouze pro pojezdový řemen, který pohání nápravu. Sejmeme kola i hnací nápravu, jež je k rámu uchycena čtyřmi šrouby.

Jednou za pět let bychom také měli vyměnit olej v převodovce pojezdu. Sekačku položíme na pravý bok, povolíme vypouštěcí šroub a olej necháme vytéct. Nový olej nalijeme stejným otvorem, vhodná je k tomu třeba velká injekční stříkačka. Používáme zásadně hypoidní olej.

V rámci větší údržby se vyplatí jednou za několik let demontovat spodní celoplošný podběh a přesvědčit se, zdá jsou v pořádku ložiska. Příruba podběhu by se měla volně otáčet bez zvuků. Díly pak očistíme, šrouby namažeme vazelínou a vše smontujeme do původního stavu.

Malotraktor

V zimě se můžeme pustit do rozšířené údržby, která spočívá v demontáži kol z hnací nápravy a rozebrání náboje. Potřebujeme pouze kleště na pojistné kroužky, benzin a rukavice. Poté, co vyjmeme pojistný kroužek na vnější části kola, sejmeme celý náboj. Jedná se o litinový odlitek s otvory na vnitřním věnci. Přílišné promazání škodí. Velké množství plastického maziva do sebe pohltí prach a nečistoty, takže se postupem času změní ve tvrdou hmotu, připomínající brusnou pastu. Ta pak zabrání správnému fungování ovládacího palce záběru kola – nedosedne zcela do otvoru náboje, takže kolo cuká nebo netáhne.

Po rozebrání veškeré plochy dokonale zbavíme nečistot a původního maziva. Pro řádné vyčištění použijeme benzin. Zároveň se přesvědčíme o stavu ovládacího palce a náboje jako celku. Jsou-li plochy vymačkané, hrany omleté nebo jinak poškozené, celý náboj vyměníme. Stejně postupujeme i při poškození palce, ale při jeho vyjímání z ráfku kola dáváme pozor na poškození vratné pružiny. Po očištění, kontrole a případné výměně dílů styčné plochy namažeme slabou vrstvou vazelíny a náboj zkompletujeme s kolem. Pak odzkoušíme, zda zařízení správně funguje.

V rámci údržby a preventivních oprav vyměníme oleje v převodovkách. Malotraktory mají v drtivé většině šnekové převody s kalenými koly. I zde používáme hypoidní oleje, skrývají se pod označením GL 5. V nich obsažené přísady brání vytlačování oleje z převodů tam, kde na něj působí vysoký tlak. Mazadla nižších tříd mohou převody zničit.

Zahradní traktor

Zaměříme se především na stav žacího ústrojí. Demontujeme je z traktoru a sejmeme kryt hnacího řemenu a kladky. Zkontrolujeme vůli hřídelí sečení a také, zda jsou správně časované nože. Přílišnou vůli v uložení nožů necháme opravit. Mají to na svědomí často již opotřebená ložiska. U levnějších modelů nelze tyto hřídele demontovat, mění se systémem „kus za kus“ celá soustava. Dražší tuzemské stroje mají hřídele vyjímatelné a díky tomu jsou taky následné opravy levnější.

Při opravě se vyměňují pouze ložiska, případně další spotřební materiál. Hřídele a domky zůstávají původní. Po demontáži žacích nožů se podíváme na jejich opotřebení a alespoň je nabrousíme, vyvážíme a nakonzervujeme olejem. Také důkladně vyčistíme celou žací skříň od zbytků trávy. Poškozenou barvu zbrousíme a místa natřeme alespoň základovou barvou, předejdeme tak korozi.

Řetězová pila

Při rozšířené údržbě motorové řetězové pily se zaměříme na stav řetězu, lišty a hnacího kola. V případě, že jsou tyto díly již opotřebené, vyměníme je. Velmi nebezpečné je zanedbávání kontroly řetězu. Natržené články mohou způsobit, že se při práci roztrhne. Výsledkem bývá buď poškození pily, nebo zranění, způsobené odmrštěním zničených článků. Zaměříme se také na čištění chladicích žeber na válci. Čistý motor se velmi dobře chladí v otáčkách, podává plný výkon a má menší spotřebu paliva. Nedostatečné chlazení může vést až k tomu, že se zadře píst ve válci. Na očištění stačí kartáček, kterým nečistoty uvolníme, a pak tlakovým vzduchem vše dokonale do poslední částice odstraníme.