O tom, jak by měl vypadat ideální jídelníček předškoláka i o tom, jak děti pro různé druhy potravin zaujmout, jsme si povídali s Ivetou Garciovou. Pracuje jako vedoucí školní jídelny mateřské školy Semínko v Toulcově dvoře a tak má s jídlem pro předškoláky opravdu bohaté zkušenosti.

Kdy máme začít děti učit správným stravovacím návykům?

Učit děti správně jíst a dodržovat jednoduché zásady bychom měli už od nízkého věku. Výživa hraje velmi důležitou roli v celém vývoji dítěte. Špatné stravovací návyky vedou ke špatnému vývoji a neprospívají psychické, ani fyzické stránce dětského organismu. Důležité je, aby se dítě naučilo jíst určitě pravidelně, tedy alespoň 5x denně po menších porcích. Zapomínat by se nemělo ani na dodržování pitného režimu. Jeho převážnou součástí by měla být čistá voda.

Jak by měl vypadat ideální jídelníček předškoláků?

Pokud nemá dítě ze zdravotních důvodů žádná potravinová omezení, je pro jeho vývoj nejvhodnější sestavit jídelníček tak, aby byl především pestrý. Každý den by se na jeho talíři měla objevit čerstvá zelenina a ovoce. Dětskému, ale i dospělému organismu prospívá také pravidelná konzumace ryb. Své místo v jídelníčku by měly najít i luštěniny. Při vaření se vyplatí používat hlavně čerstvé potraviny.

Jsou potraviny, kterým bychom se měli vyhnout?

Velmi důležité je omezit přidané cukry a sůl. Dětem příliš neprospívají ani smažená jídla, ztužené tuky, různá aditiva a konzervanty.

Co je zdravé, nemusí být u dětí hned oblíbené. Jak si s tím poradit?

S dětskými chutěmi to není úplně jednoduché. Některá jídla si děti oblíbí hned napoprvé, u jiných trvá zase trochu déle, než jim přijdou na chuť. Nechte děti potraviny ochutnávat, ale nenuťte je jíst velké množství, pokud jim jídlo zrovna nechutná, posílili byste tak totiž jejich odpor. Neoblíbené jídlo však hned z jídelníčku nevyřazujte a zkuste je po čase dítěti nabídnout znovu a třeba v kombinaci s jinou potravinou či v jiné úpravě. Dětem obecně trvá déle, než si na některé chutě zvyknou a to, co jim nechutnalo včera, si třeba příští týden oblíbí.

Sladkosti vyřadit, omezit nebo nahradit?

Sladkosti s přidaným cukrem jsou něco, co dítě útlého věku z výživového hlediska opravdu nepotřebuje. Pokud chcete dětem dopřát něco dobrého na zub, určitě je lepší to řešit ovocem v čerstvé či sušené podobě, případně ovocným pyré, nebo třeba oříšky. Můžete také například zkusit s dětmi něco zdravého upéct. Když jej do přípravy zapojíte, určitě mu pak výsledné jídlo bude více chutnat. Pustit se můžete do domácího perníku s jablky, pohankových palačinek či mrkvového koláče. Preferujte čerstvé potraviny a vyhněte se zbytečnému cukrování a polevám. Místo cukru můžete využít i kvalitní sirupy (třeba javorový či datlový), med nebo džemy s vysokým podílem ovoce a bez přidaného cukru.

Poradíte rodičům nějaké triky, jak nejlépe děti vést ke zdravému životnímu stylu?

  • buďte dobrým vzorem - pokud nechcete, aby dítě jedlo sladkosti či bramborové chipsy, ani vy sami byste je před ním neměli konzumovat. Stejně tak velmi záleží na tom, jaké potraviny vidí dítě doma, protože takové bude s největší pravděpodobností volit i v budoucnu. Pro dítě jsou rodiče vzorem, ke kterému vzhlíží a napodobuje jej ve všech směrech svého života.
  • zapojte děti do přípravy jídla - při prosazování zdravé stravy určitě dětem nezapomeňte vysvětlit, proč je pro ně důležitá a jaký je její význam pro lidské tělo. Nejlepší je děti do samotné přípravy jídla zapojit a ukázat jim jakou má jídlo hodnotu. V rámci prosazování pestré stravy by dítě mělo poznávat co nejvíce chutí a zkoušet nové potraviny.
  • seznamte děti s původem potravin - vyplatí se dětem vysvětlit, co nám příroda naděluje a jaká je vlastně cesta surovin k našemu talíři, jak je tím ovlivněna krajina a zvířata i jak původ jídla a jeho kvalita ovlivňuje životní prostředí. Máte-li tu možnost, ukažte dětem, jak potraviny rostou a odkud se berou na našem stole. Můžete je zapojit do sklízení ovoce a následně společně upéct ovocný koláč. Děti to nejen bude bavit, ale poznají jednotlivé suroviny a vlastně tak zjistí, jak určité pokrmy vznikají. V neposlední řadě si při vaření procvičí jemnou motoriku. Alternativou mohou být také vlastnoručně vypěstované bylinky doma v květináči nebo návštěva farmy spojená např. s výrobou a ochutnávkou mléčných výrobků.

Mateřská škola Semínko sídlí v Toulcově dvoře v pražské Hostivaři. Zapojila se do programu Skutečně zdravá škola. Iniciátoři programu usilují o to, aby si děti jídla vážily, znaly jeho hodnotu, dokázaly si jej vychutnat a naučily se, jak vzniká. Mezi kritéria, která musela školka pro získání bronzové medaile splnit je např. to, že pokrmy musí minimálně ze 75 % tvořit čerstvé a nezpracované suroviny, dětem se podávají pouze neslazené nápoje. Součástí aktivit školky je také soustavné vzdělávání dětí i jejich rodičů o původu potravin a vaření.

Co dětem ve školce nejvíc chutná?

Rádi byste nabídli dětem co nejzdravější stravu a nejste si jisti, čím začít? Inspiraci na zdravá jídla, která si děti v mateřské škole Semínko oblíbily najdete v článku Zdravé i pestré - recepty pro předškoláky