Zatímco elektrické motory prakticky údržbu nevyžadují, jejich benzínové protějšky ano.
Filtr a svíčka
Vždy začínáme demontáží vložky vzduchového flitru a zapalovací svíčky. Papírová vložka filtru nesmí být výrazně znečištěná ani jinak mechanicky poškozená. Je–li jen lehce zašpiněná, vyklepeme z ní nečistoty a můžeme ji používat ještě jednu sezonu.
Barva zapalovací svíčky úzce souvisí se stavem motoru. Pokud je svíčka vypálená docihlova, je vše v pořádku. Zčernalé elektrody ukazují na příliš bohatou směs, což může být způsobeno zaneseným vzduchovým filtrem. Namodralý odstín znamená spalování oleje, kdy na vině jsou buď těsnicí kroužky ventilů, nebo pístní kroužky, případně vyběhaná povrchová vrstva válce z niklokřemíku (tzv. nikasilu).
Který olej použít
Stane-li se nám to u nového stroje, přijdeme navíc o možnost závadu reklamovat – zničení motoru jsme totiž zapříčinili jeho nesprávnou údržbou a na to se obvykle záruka nevztahuje.
Každoročně musíme měnit olej, protože čtyřtaktní motory jsou na jeho kvalitu velmi citlivé. Olej přes zimu absorbuje značné množství vlhkosti a pokud na jaře nepoužijeme nový olej, můžeme zadřít motor.
Kolem olejů použitelných pro motor sekaček se vedou časté diskuse, a to především na internetu. Nicméně platí, že nevhodné jsou oleje určené pro osobní automobily – motory chlazené kapalinou totiž pracují s mnohem nižšími provozními teplotami.
- Pokud přesto automobilový olej použijeme ve vzduchem chlazeném motoru (a platí to nejen u sekaček), začnou se vlivem tepelné degradace oleje tvořit karbonové usazeniny, zvýší se spotřeba paliva, zhorší se startování za studena a může to skončit spalováním oleje vlivem poškození pístních kroužků, případně totálním zničením motoru – olej se vypotřebuje a motor se zadře.
Univerzální třídu sekačkových olejů představuje specifikace 10W–40. Jedná se o širokorozsahový, polosyntetický olej, dobře mazající i při nízkých teplotách.
- Musíme ho však měnit opravdu jednou ročně, neboť při velmi intenzivním využívání sekačky rychleji degraduje – postupně se snižuje jeho kvalita. Je velmi vhodný pro moderní motory vybavené rozvody OHV nebo OHC. Cena se pohybuje okolo 80 Kč za litr.
Pro starší typy motorů s rozvodovým systémem SV jsou vhodné minerální oleje označované například 15W–40. Tyto modely motorů nevyžadují vysokou kvalitativní třídu oleje, protože jsou všechny pohyblivé části umístěny v bloku motoru. Ale i zde platí, že náplň bychom měli měnit jednou ročně.
Benzin pouze čerstvý
Stává se, že ve dvoutaktních motorech nevhodná směs benzinu a oleje degraduje a motor se zadře, čtyřtaktní motory zase při použití starého paliva špatně startují, protože mají zanesený karburátor, případně nelze regulovat otáčky při zátěži – motor takzvaně houpe.
Proto bychom si měli na jaře připravit čerstvé palivo a to předchozí po zimě vypustit. Dbáme také na to, aby byl benzin kvalitní. V současné době může nastat problém s benzinem obohaceným o biosložky.
Broušení a vyvažování nožů
Před sezonou zkontrolujeme, zda není poškozené pracovní ostří žacího mechanismu a zda je dobře vyvážené. U bubnových sekaček je však péče trochu odlišná, u nich nože vyvažovat nemusíme, protože hlavní setrvačnou hmotu představuje žací disk. Oživíme tedy ostří nožů a pak jen zkontrolujeme, zda není poškozený buben, případně disk; vadné díly samozřejmě ihned vyměníme.
U rotačních sekaček nejprve pro jistotu odpojíme zapalovací kabel od svíčky, abychom při pootočení sběracím zařízením náhodně nenastartovali motor, a ovládací hrazdu brzdy motoru necháváme v poloze vypnuto.
- Sekačku naklopíme na zadní kolečka, nepřeklápíme ji však na bok, aby se do karburátoru nebo do výfuku nedostal olej.
- Po demontáži sekacího nože z klikové hřídele začneme kontrolou nálitků na unášeči nože. Jsou–li poškozeny, nezbývá, než vyměnit celý odlitek unášeče za nový.
- U nože nejprve zjišťujeme rozsah poškození – tupý nůž nabrousíme. Je-li prasklý, vyměníme ho za jiný, dobře vyvážený.
- Ostří oživujeme pilníkem, nikoliv úhlovou bruskou, odebrali bychom zbytečně mnoho materiálu a následné vyvažování by bylo složitější.
- Vyvažujeme tak, že čistý a nabroušený nůž nasadíme na pomocnou hřídelku, třeba na šroubovák, označíme si, na kterou stranu nůž klesá a z této strany pak část upilujeme. Postup opakujeme tak dlouho, dokud nůž nezůstane ve vodorovné poloze. Pokud bychom nůž nevyvážili, vibroval by a poškodil by hřídel.
Stejným způsobem ošetříme i mulčovače. Lištové sekačky naopak svěříme odbornému servisu, protože potřebují seřídit přítlak sekacích žabek, který má hlavní vliv na kvalitu sestřihu. Neseřízená tupá lišta za sebou nechává neposečené pásy trávy.
Převody a pohony
Neméně důležitým úkonem jarní údržby je kontrola napnutí všech řemenových převodů u pojezdových sekaček a složitějších zařízení, jakými jsou například bubnové sekačky, mulčovače nebo stavebnicové stroje.
- Volné řemeny prokluzují, zahřívají se a přehřívají kladky – málo napnutý řemen při sekání jakoby hvízdá. Ovšem zahvízdání při rozběhu stroje není vadou, to se řemen jen zahřívá na provozní teplotu.
- Naopak, přílišné napnutí škodí hlavně valivým ložiskům, která trpí značným tlakem.
Zkontrolujeme také množství oleje, pro doplnění nebo pro výměnu použijeme hypoidní olej, který je vyvinutý pro vysoce zatěžované převody.
Plastová pojezdová kolečka nesmí mít známky většího poškození, rýhy a škrábance nevadí.
U foukaných kol je důležitým údajem tlak vzduchu v pneumatice – přehuštění pomáhá přenášet rázy do převodovky (kola jsou tvrdá a nepruží), při podhuštění nejspíše při sekání poškodíme ventilky. Tlak huštění dodržujeme podle předpisu výrobce stroje.
Nakonec zkontrolujeme, zda není poškozený skelet, případně dotáhneme povolené šrouby a můžeme se strojem začít pracovat. Díky poctivé údržbě nám bude sloužit celou sezonu.
Foto archiv