Obratný minirider

Nejlevnějšími traktůrky jsou sekací miniridery s jednonožovým sečením o záběru kolem 60 cm. Zjednodušeně řečeno, jedná se o sekačku s objemným sběracím košem, na které se pohodlně svezeme. Pohonná jednotka takového stroje má objem nejčastěji kolem 190 cm³ a využívá třístupňovou mechanickou převodovku se zpátečkou nebo modernější variátor.

Musíme však velmi důkladně prověřit, co „bublá“ pod kapotou. Tyto stroje totiž bývají poměrně často osazovány čínskými motory, které nejsou tak spolehlivé jako ty od renomovaných výrobců (Honda nebo Briggs & Stratton). Také bychom se měli zajímat o verze vybavené elektrickými startéry — stačí jedno otočení klíčkem a můžeme pracovat. Výhodou malých riderů je, že jsou obratné a lze je použít na pozemcích se stromky, keři, dekoracemi, záhony a podobně.

Mezi miniriderem a traktorem

Mezičlánek představují velké ridery s motorem umístěným pod sedadlem obsluhy. Na první pohled se jedná o stroje s masivní stavbou a poměrně velkým sběracím košem (až 170 l).

Jsou vybaveny motory o objemech kolem 350 cm³, mají elektrické startéry, sečou jedním nožem se záběrem 72 cm a sekačku lze spustit mechanicky pákou. V této cenové třídě máme k dispozici i hydropřevodovku, což je velké plus.

Na rozlehlé pozemky

Na velké travnaté plochy bez překážek využijeme zahradní traktor. Základní pravidlo výběru je stejné jako u menších strojů na sečení trávy, to znamená, že vybíráme z nabídek renomovaných výrobců.

Mezi travními traktory již po několik let představují dobrou a spolehlivou volbu české stroje od výrobců Seco, Karsit nebo Wisconsin. Ze zahraniční provenience se pak osvědčily především traktory Honda, Stiga a technicky totožný Castelgarden.

Základem každého zahradního traktoru je rám vyrobený z ocelových profilů, který má v přední části desku pro montáž motoru. Vpředu se také nachází kyvná náprava s řiditelnými koly. Můžeme volit ze dvou verzí:

  • Levnější stroje mají nápravu z ocelových výlisků.
  • Hodnotnější výrobky do náročnějšího terénu pak nabízejí nápravu litinovou a nechybí jim ani seřiditelné řízení s čepy.

Motory a převodovky

Před koupí nás zajímá, který motor je pro sečení ideální. Traduje se, že sekačku se dvěma noži musí pohánět dvouválcový motor. To je zkreslující názor. Jednoválec může pohánět sekačku se záběrem 102 cm a dvěma noži zcela bez problémů, využití stroje je limitováno pouze velikostí sečené plochy, optimálně do 1 ha.

  • Na větší zatravněná prostranství použijeme některý z dvouválcových modelů, které vynikají kultivovaným chodem a vyšším točivým momentem.

Do hnací soustavy každého stroje bezesporu patří převodovka pohánějící zadní kola. Nejlevnější traktory s cenou kolem 45 000 Kč jsou vybavovány převodovkami mechanickými s pěti stupni vpřed a zpátečkou.

V cenových relacích startujících zhruba na 50 000 Kč se setkáme již s převodovkami hydrostatickými. Pracují na principu samomazného olejového čerpadla, které bezprostředně navazuje na hydromotor. Podle toho, jak sešlápneme pedál pojezdu, otevíráme šoupátko přívodu oleje a tím měníme rychlost jízdy. Traktory pak mají klasický diferenciál, tedy mechanický systém ozubených kol a hřídeli, jímž se přenášejí otáčky motoru na kola.

Pro rovné plochy, například fotbalová hřiště a parky, stačí traktor s obyčejnou převodovkou (HydroGear T2 nebo Tuff Torq K46). Dražší traktory s cenou okolo 100 000 Kč jsou schopné nabídnout již alespoň automatickou uzávěrku diferenciálu pro těžší terén.

Zcela ojedinělými jsou v tomto případě traktory Starjet v provedení s motory Briggs Intek V–Twin 20 a 24 HP, které jako jediné na trhu touto funkcí disponují na převodovkách Tuff Torq K46.

Ještě výkonnější verze určené na plochy větší než 2,5 ha disponují již zesílenými převodovkami K62 s mechanickou uzávěrkou, kterou zapínáme sešlápnutím pedálu. Špičku pak představují traktůrky s pohonem všech čtyř kol.

Dva nože s křídly

Dnes jsou traktory nejčastěji vybaveny čtyřmi typy záběrů (šířky sečení):

  • 84 cm se hodí na menší zahrady.
  • Pro 92 cm mají stroje silnější motory, takže lze sekat i větší plochy.
  • Nejvyhledávanějšími jsou traktory se záběry 102 cm.
  • Nejvýkonnější verze nabízejí záběr 122 cm.

Prakticky u všech současných modelů traktorů můžeme sekací mechanismus spustit tlačítkem na přístrojovém panelu, přičemž sepnutí pohonu sekačky zajišťuje elektromagnetická spojka.

Důležitý je také materiál těles, ve kterých pracují hřídele. Čeští výrobci nasazují odolnou litinu, známý producent GGP pak využívá hliník.

Nejvhodnějším tvarem sekacích nožů jsou tzv. High lift, u nás známé jako vysokosběrné, vybavené lopatkami pro zvýšení turboefektu sběru. Zajímavě vypadá řešení Hondy, která si nechala patentovat systém ventilátorů nad noži.

Jenže nože a jejich tvar nejsou všechno. Na to, aby traktor dobře sbíral, musí mít velmi široký vyhazovací kanál a prodyšný materiál sběracího koše. Je–li kanál špatně navržen, pak to ani výborná sekačka nezachrání.

Ke všem modelům traktorů zakoupíme i mulčovací sadu, kterou tvoří zarážka vkládaná do vyhazovacího kanálu. Některé modely traktorů mají v setu s tímto prvkem ještě speciální nože. Jiné modifikace zase nabídnou za čtyřtisícový příplatek tento set přímo na stroji — ucpávku vyhazovacího kanálu ovládanou z místa obsluhy.

Když chceme něco extra

Ještě vyšší nároky splňuje vícefunkční kloubový rider s pohonem všech kol. Lze jej používat i na jiné práce než jen na sečení, ale pro samotné sečení máme k dispozici různé sekací hlavy, které umožňují sečení s výhozem na plochu mezi kola nebo mulčování. Kloubový rider 4x4 by měl mít v případě profi nasazení dvouválcový motor s výkonem minimálně 20 HP, který obstojí i v náročnějších podmínkách.

Pro sečení přerostlé trávy a drobných náletových dřevin na nepravidelně udržovaných pozemcích se vyplatí uvažovat též o cepovém mulčovači, montovaném namísto klasické nožové sekačky.

Ceny kloubových riderů s pohonem všech kol stojí 100 000 Kč a více a mají je v nabídce Stiga a Husqvarna.

Existují speciální stroje, mulčovací ridery, které zvládají přerostlou trávu a drobné nálety. Ty vybavené pohonem 4x4 zvládají i velmi náročný terén. Nechybí jim uzávěrka zadní nápravy, dvouválcový motor s plně tlakovým mazáním nebo spouštění sečení tlačítkem. Takové sekačky najdeme například v nabídce českého výrobce SECO pod označením Crossjet, podobné stroje vyrábí také německý producent AS Motor.

Příslušenství

K základním prvkům příslušenství patří sklopný vozík, shrnovací radlice, vyhrabávač nebo prořezávač trávníku, případně rozmetadlo sypkých hmot. Kromě radlice se všechna tato zařízení zapojují do zadního závěsu traktoru, jenž je u některých strojů standardem, u jiných se musí dokoupit za cenu kolem tisícikoruny. Zadní závěs zpřístupníme sejmutím sběracího koše.

  • Pokud plánujeme, že budeme tahat plné vozíky do kopců, pořídíme si traktůrek s převodovkou, která má uzávěrku diferenciálu. Je totiž zesílená a lépe snáší zátěž. Slabé převodovky se při vyšším stupni opotřebení přehřívají a přestávají fungovat.

Dražší aktivní příslušenství (sněhové frézy, válcový kartáč a hnaný vertikutátor) bývá poháněno klínovým řemenem, případně u komunálních traktůrků hydraulikou. Pro zavěšení těchto zařízení a radlice musíme nechat traktor vybavit předním závěsem, který nás vyjde na 3000 Kč. Ceny příslušenství jsou u různých značek rozdílné.

Na kolik vyjdou?

Nejlevnější miniridery s motorem renomované značky stojí asi 40 000 Kč, větší s motorem o maximálním výkonu 14 HP a hydropohonem necelých 60 000 Kč a základní kategorie traktorů se záběrem 84 cm od 45 000 Kč výše.

Požadujeme–li větší záběr, poohlédneme se po některém z modelů s 92 cm širokou sekací plošinou — může stát kolem 60 000 Kč.

Nejžádanější traktůrky s plošinou o záběru 102 cm vycházejí na 80 000 Kč a více, chceme–li opravdu silný a komfortně vybavený stroj, zaplatíme i 150 000 Kč, traktor s pohonem 4x4 je ještě o 20 tisíc dražší.

Mulčovací ridery začínají na podobných cenách, kloubové stroje pak stojí 100 000 a více korun.

Foto Dolmar, Honda, Seco Group a Stiga