Mazací prostředky používáme dvěma odlišnými způsoby:

  • U čtyřtaktního motoru lijeme olej do takzvané olejové vany, odkud je rozstřikem dopravován na nejnamáhanější místa. Výkonnější motory bývají vybaveny olejovým filtrem, který prodlužuje životnost olejové náplně.
  • Dvoudobý motor používá palivovou směs; do benzinu přimícháváme olej v určitém poměru. Například pro směs v poměru 1:50 mícháme do pětilitrového kanystru 100 ml oleje, což postačuje i pro velmi zatížené motory v řetězových pilách a křovinořezech.

Na olejích se nevyplatí šetřit

Olej přirozeně stárne, a to i v případě, když je motor mimo provoz. V zimě se navíc do olejové náplně absorbují vodní páry, které se pak vysrážejí v klikové skříni. Voda narušuje mazací schopnosti oleje a silně jej znehodnocuje.

Ke znehodnocování přispívá i značný počet studených startů, kdy se nerozprášený benzin dostane do spalovací komory, a protože je ho tam větší množství, začne skrz pístní kroužky pronikat do motoru.

Aby byl motor co nejdéle v dobré kondici, musíme olej měnit každoročně, a to v dubnu před začátkem sezony. Dlouhodobý provoz se starým olejem zapříčiní, že se rychle opotřebovávají pohybující se části a ve spalovacím prostoru se usazují nečistoty.

  • Ještě horší důsledky může mít, když do motoru sekačky použijeme motorový olej určený do motorů osobních automobilů. Automobilové motory totiž pracují s mnohem nižšími teplotami, protože jsou chlazeny kapalinou. Když automobilový olej nalijeme do motoru chlazeného vzduchem, začne olej degradovat, ve spalovacím prostoru se vytvoří karbonové usazeniny, zvýší se opotřebení součástek a tím i spotřeba oleje.

Pro sekačkové motory Briggs&Stratton s rozvodem SV používáme minerální oleje pro zahradní techniku, k sezonnímu použití SAE 30 nebo celoroční SAE 15W–40.

Modernější motory stejného výrobce, ale vybavené rozvody DOV nebo OHV, a také známé motory Honda, plníme polosyntetickými oleji označenými například SAE 10W–30. Tyto modernější pohonné jednotky dokážou při použití kvalitních olejů uspořit značnou část paliva. Viskózní třídu API se snažíme dodržovat podle pokynu výrobce.

  • Viskozitní klasifikace SAE 10W−30 napovídá, že olej (pro celoroční použití) funguje spolehlivě při teplotách od −25 °C do 30 °C. Usnadňuje spouštění motorů při nízkých teplotách.

Zejména velmi výkonné oleje pro pily a křovinořezy mají tendenci ve starém benzinu rychle degradovat, výsledný efekt pak může dopadnout tak, že za opravu zadřeného motoru zaplatíme víc než 5000 Kč. Proto na jaře starou směs vyměníme za novou.

Dvoutaktní motory často majitelé provozují na palivovou směs starší půl roku. Někdy je to dáno i velikostí kanystru a malou spotřebou stroje. Je dobré si pamatovat, kdy jsme kanystr naplnili a třeba podle toho i upravit nákup paliva.

Pro dvoutaktní motory všech typů využíváme oleje třídy API TC, u řetězových pil a motorových kos se spíše přikloníme k použití výkonného oleje červené nebo zelené barvy, který je určen pro velmi vysoké otáčky. Také se snažíme, abychom olej co nejdříve spotřebovali, aby se neznehodnotil.

Co s vyjetým olejem?

U čtyřtaktních motorů sekaček, malotraktorů, křovinořezů a dalších strojů musíme při každé výměně řešit, kam s vyjetým olejem. Proto si seženeme velkou, nejlépe pětilitrovou láhev, případně kanystr, ve kterých vyjetý olej shromažďujeme. Po několika výměnách celý kanystr i s olejem necháme zlikvidovat ve sběrném dvoře. Při jakémkoliv jiném využití znečistíme půdu a spodní vody!

Foto autor