Zaschlé zbytky trávy odstraníme plochou špachtlí a prostor pak dočistíme hrubým nylonovým kartáčem a teplou vodou. Po očištění žací prostor skeletu vysušíme a nastříkáme konzervačním olejem. Je-li povrch kovového skeletu silně zkorodovaný, natřeme ho základní barvou, abychom prodloužili jeho životnost.

Správné bychom sekačku měli důkladně očistit a zaschlou trávu z žacího prostoru odstranit už na podzim po posledním sečení. Mohli jsme však něco přehlédnout nebo jsme tehdy kvůli krátícím se dnům příliš pospíchali a ani na ochranný antikorozní nátěr už nebylo počasí.

Nůž & comp

Žací nůž kontrolujeme odmontovaný – jen tak můžeme bezpečně zjistit, zda není prohnutý, odlomený či jinak deformovaný a ztupený. Ztupený nůž brousíme rovněž výhradně odmontovaný.

Je také třeba sledovat, do jaké míry je ostří nože již ubroušeno:

  • Pokud broušením ubyly více než dvě třetiny původní šířky nože, nešetříme a nůž vyměníme za nový.

Pro značkovou sekačku zásadně kupujeme kvalitní nůž od jejího výrobce. Značkový nůž má delší životnost (až čtyřnásobnou oproti levnějším neznačkovým nožům) a je také bezpečnější. Nekvalitní neznačkový nůž se může při sekání rozlomit a způsobit vážně zranění, či dokonce smrt.

Nevyvážený nůž při práci vibruje a vibrace nejenže zhoršují komfort a bezpečnost obsluhy sekačky, ale také stroj nadměrně zatěžují a snižují jeho životnost.

Nabroušení nože můžeme svěřit odborné dílně nebo značkovému servisu. Zvládneme ho i sami v dílně vybavené vhodnou bruskou.

Vyvážení

Důležité je zkontrolovat vyvážení nabroušeného nože.

V odborném servisu mají speciální vyvažovací zařízení, my si však můžeme vystačit se šroubovákem, který vsuneme do středového otvoru nože:

  • Je-li jedno rameno nože skloněno níž než druhé, odbrousíme ostří na těžší straně natolik, aby nůž ve váze zůstal ve vodorovné poloze.

Unašeč a pojezd

Zkontrolujeme také unašeč nože, který je většinou vyroben z duralu. Tato součást nesmí nést známky opotřebení, či být někde naprasklá či jinak poškozená.

Unašeč nože sekačky společně s takzvanými střižnými šrouby představuje významný bezpečnostní prvek, který při nárazu nože na pevnou překážku dokáže zabránit poškození klikové hřídele motoru. Proto musí být tento díl v naprostém pořádku podobně jako střižné šrouby, jejichž náhradní sadu bychom si měli pořídit pro případ potřeby.

V případě, že zjistíme závadu, unašeč vyměníme.

Sekačky s pojezdem mají obvykle na unašeči nože malou řemenici s klínovým řemenem, který pohání pojezdovou převodovku na zadní nápravě. Zkontrolujeme tedy, zda řemen není příliš volný (vytahaný), a zda jsou vodicí řemenice čisté – znečištěné samozřejmě vyčistíme.

Oprava uvolněného hnacího řemene se liší podle výrobce, proto je vhodné tuto závadu řešit po prostudování návodu k obsluze nebo ji konzultovat se servisním technikem.

Kdo maže, ten seká

Po očistě skeletu, nože a dalšího příslušenství bychom měli upřít pozornost na motor. Moderní čtyřtaktní motory s rozvodem OHC nebo OHV vyžadují kvalitní motorový olej. Měnit bychom ho správně měli podle skutečně najetých motohodin – většina výrobců sekaček udává interval padesát motohodin.

Pro plánovaní přesných servisních úkonů, jako je například výměna oleje, je vhodné vybavit sekačku počítačem motohodin, případně otáčkoměrem. Obě měřicí zařízení dnes existují již i v hobby provedení za rozumnou cenu.

Přesto doporučujeme měnit olej minimálně jednou za rok – nejlépe před sezonou, protože zejména při odstávce má motorový olej tendenci vázat vodu, čímž se zhoršují jeho mazné vlastnosti.

Vždy je dobré dodržet kvalitu oleje podle doporučení výrobce sekačky v návodu, nebo používat olej minimální specifikace.

Na rozdíl od auta není třeba měnit tak velké množství oleje, sekačce zpravidla stačí přibližně jeden litr.

Jak vyměnit olej

  1. Před výměnou se doporučuje sekačku nastartovat a nechat motor krátce v chodu, aby se olej nahřál.
  2. Poté motor zastavíme, odšroubujeme výpustný šroub na spodku motoru a olej necháme vytéci do sběrné nádoby. Pokud se nedostaneme k výpustnému šroubu, můžeme sekačku naklonit a olej vypustit přes plnicí otvor.
  3. Pak do motoru nalijeme nový olej. Jeho hladinu kontrolujeme podle rysek na olejové měrce – olej by neměl sahat pod rysku minimální hladiny, ale ani nad rysku maximální hladiny. Z přelitého motoru především při práci ve svažitém terénu by se olej mohl nasát do vzduchového filtru a zničit jej.

Čistý vzduch, silná jiskra

Vzduchový filtr si rovněž zaslouží pečlivou kontrolu, protože sekačka pracuje v prašném prostředí a filtr zabraňuje, aby se prach i větší nečistoty dostaly sacím potrubím do motoru. Vzduchové filtry se liší podle typu motoru.

  • Nepoškozený nezaolejovaný papírový filtr zanesený prachem stačí vyčistit vysavačem tak, že prach odsajeme proti směru sání motoru. Filtr pak můžeme vrátit zpět.
  • V případě, že sekačka slouží ve velmi prašných podmínkách, je nutné odmontovat startovací zařízení a tlakovým vzduchem vyčistit žebrování motoru, abychom zajistili dokonalé chlazení pohonné jednotky.

    Zamaštěnou nebo potrhanou papírovou vložku filtru samozřejmě vyměníme.
  • U vzduchových filtrů s molitanovou vložkou stačí vyprat molitanový segment, vysušit ho, potřít olejem pro vzduchové filtry a poté jej vrátit do motoru.

U motoru také vyšroubujeme a zkontrolujeme zapalovací svíčku. Její vzhled dokáže hodně napovědět o stavu motoru – pokud je svíčka vypálená došeda, motor je v pořádku, pokud je její jiskřiště extrémně zčernalé nebo jinak zabarvené, je s motorem něco v nepořádku a je potřeba nechat motor seřídit v odborném servisu.

Svíčku pak můžeme očistit drátěným kartáčem a našroubovat ji zpět do motoru. Jinak tuto součást motoru není třeba měnit každým rokem, podle zatížení stačí jednou za dva roky.

Šnůra, táhla, koš

Zkontrolujeme startovací šňůru, která by neměla být roztřepená nebo příliš krátká. Rozhodně se vyplatí vyměnit sice ještě funkční, ale poškozenou šňůru před sezonou, než v sezoně shánět náhradu za šňůru přetrženou.

Důležitý je rovněž stav ovládacích táhel (bovdenů), která by neměla klást velký odpor. Pokud jdou ovládat ztuha, uvolníme jejich horní ukotvení a mazničkou nebo tryskou spreje vpravíme dovnitř bovdenu trošku řídkého oleje (např. WD 40).

Kontrolujeme stav sběrného koše. Ať již má sekačka koš látkový nebo plastový, měl by být čistý, s volnými průduchy, aby mohl z koše volně proudit vzduch, který do koše vhání posečenou trávu.

Foto autor