Současné sněžné frézy jsou většinou velmi dobře funkční, jejich vývoj však není tak překotný jako v jiných oblastech zahradní techniky. Samozřejmě se vylepšuje ergonomie a uživatelský komfort, spolehlivost a výkon.

Významný krok vpřed představují hybridní frézy. Můžeme očekávat, že hybridní technologie bude postupně zlevňovat a také, že se i v ostatních kategoriích fréz budeme v příštích letech setkávat s větším množstvím elektroniky, a to od ovládacích prvků či autopilotů až po elektronicky řízené motory.

Tyto trendy se projeví především v menší spotřebě paliva, zvýšeném výkonu a ve snížených emisích motorů.

Sněžné frézy v současnosti již obvykle splňují ty nejpřísnější americké a evropské emisní normy (např. Euro 2). Renomovaní výrobci také neustále vylepšují design, snaží se dosáhnout účinnějšího záběru pásů a kol, upravit konstrukci tak, aby obsluha měla snadnější přístup ke klíčovým komponentům strojů.

Čínské kopie se vezou na vlně zájmu o novou odklízecí techniku a nelze od nich očekávat velkou spolehlivost – mnohé z těchto strojů vidí sníh poprvé až v Evropě.

Tyto trendy se ovšem týkají značkových firem s vlastními vývojovými kancelářemi.

Elektrické hrablo na sníh

Bez problémů odklízí čerstvě napadaný sníh do výšky až 20 cm v pásu širokém 30 cm.

Tlačítkem na rukojeti spustíme vysokootáčkový rotor poháněný přes převod výkonným elektromotorem (příkon min. 1000 W), který odhazuje sníh usměrňovaný nastavitelným deflektorem až do vzdálenosti asi 5 metrů.

Práce s odhrnovačem je velice snadná − vysokootáčkový rotor sám napomáhá pohybu vpřed. Škrabka, po které zařízení lehce klouže, vyčistí dlážděný či asfaltový chodník od posledních zbytků sněhu. Elektrická hrabla jsou prakticky bezúdržbová, stačí je připojit k venkovnímu prodlužovacímu kabelu.

Ceny jsou již více než příznivé a atakují 990 Kč (ABG, Hecht).

Jednostupňové sněhové frézy

Tyto malé, leč zdatné stroje jsou určeny k odklízení sněhu z větších asfaltových nebo dlážděných ploch (zámková dlažba). Jednostupňový šnek s gumovou lištou odklidí sníh, aniž by fréza poškodila dlažbu či asfalt.

Jednostupňová fréza se hodí také k úklidu nepravidelných ploch, neboť se s ní snadno manévruje. Tito pomocníci odklidí přes 25 cm čerstvého sněhu a dokážou si poradit i s přemrzlým sněhem.

Pracovní výkon těchto fréz − dnes již výhradně s čtyřtaktními motory − se pohybuje od 10 do 30 tun sněhu za hodinu. Údržba je srovnatelná s rotačními sekačkami na trávu a hravě ji zvládneme doma.

Rovněž v této kategorii ceny klesly a dosahují rozpětí 15–29 000 Kč (Hecht, Honda, MTD, Toro, Aries)

Adaptéry stavebnicového systému

Adaptéry − frézy pro odklízení sněhu − mohou být jednostupňové i dvoustupňové a zvládnou i dvoumetrový sněhový příval.

  • Přitom dvoustupňové jsou účinnější: Jejich robustní šnek vrstvu sněhu nejprve odřízne a rozmělní a poté ji dopraví k vysokootáčkovému ventilátoru, který sníh odhodí do vzdálenosti až 10 metrů.

I tato kolová stavebnice je určená k odklízení ze zpevněných povrchů s malým výškovým převýšením.

Neocenitelnou výhodou stavebnicového systému je, že motor a převodovku využijeme celý rok a skladný adaptér frézy zjara uložíme do nevelkého prostoru.

Údržba adaptéru je velmi jednoduchá, stačí stroj po sezoně ošetřit konzervačním olejem a zkontrolovat stav a hladinu převodového oleje v přídavné převodovce.

Pracovní výkon adaptérů se pohybuje okolo 40 t sněhu/hod.

  • Pro úklid sněhu také můžeme na stavebnicový systém připojit zametací kartáč nebo odklízecí pluh či radlici.

Cenové rozpětí: okolo 16−19 000 Kč (VARI, Mountfield pouze jednostupňový adaptér).

Jednoúčelové dvoustupňové kolové frézy

Vzhledem k ceně patří k nejprodávanějším. Jsou určeny do středních a vyšších poloh a pro zpevněný povrch. Bez problému fungují za ideálních podmínek, při kalamitním přívalu sněhu, nebo pokud napadaný sníh zůstane déle neodklizen, nemusejí tyto stroje úklid zvládnout bez problémů.

Údržba jednoúčelových fréz je trošku náročnější než u rotačních sekaček, většinu roku však bude stroj v nečinnosti. Pracovní výkon těchto strojů se podle šíře záběru pohybuje od 30 do 90 t sněhu/hod.

Cenové rozpětí: od 16 do 90 000 Kč (Toro, MTD, Aries, Bohlens).

Pásové dvoustupňové frézy s hydrostatickým pohonem

Tyto stroje budou vyhovovat náročnějším uživatelům či majitelům kolových fréz, kteří zjistili, že jejich stroj u víkendové horské chalupy nemusí vždy stíhat.

Jejich konstrukce umožňuje frézovat i velkou sněhovou nadílku po vrstvách a odklízet i velmi vysoké zmrzlé bariéry sněhu.

Spolehlivě pracují i na nezpevněném povrchu a ve svahu.

Obsluha může plynule přizpůsobit rychlost pojezdu množství a kvalitě odklízeného sněhu jedinou ovládací pákou.

  • Výšku sběru také snadno plynule nastavíme podle potřeby, což oceníme především při odklízení sněhu ze štěrkových povrchů, protože nehrozí nebezpečí nabírání podkladu.

Většina typů hydrostatických fréz má v základním vybavení světlomet a můžeme tedy odklízet sníh i za tmy.

Tyto výkonné stroje již vyžadují jednou za čas odborný servis, který se neobej-de bez některých speciálních přípravků. Doma zvládneme základní údržbu a přípravu na zimu.

Cenové rozpětí: podle výkonu, šíře záběru a výbavy asi 49−180 000 Kč (Honda, Yanmar), výkon: od 40 do 140 t sněhu/hod.

Pásové frézy s hybridním pohonem

Tyto High–Tech stroje uspokojí i největší maximalisty − ocení je zejména majitelé horských chalup, chat a penzionů.

Slovo hybridní znamená, že spalovací motor frézy přímo pohání dvoustupňový odklízecí mechanismus a alternátor. Pohyb frézy v terénu pak zajišťují pojezdové pásy poháněné elektromotory.

Ačkoliv stroj disponuje velkým výkonem, jeho obsluha je velice jednoduchá a fyzicky zcela nenáročná.

V ovládání stroje chybí mechanické prvky, obsluha pouze mačká tlačítka nebo pohybuje páčkami na ovládacím panelu.

Revolucí je autopilot, jehož elektronika řídí výkon motoru a rychlost pojezdu podle podmínek a zatížení frézy. Obsluha tedy jen kontroluje směr jízdy stroje a odhozu sněhu.

  • Hybridní sněhová fréza hravě zvládne i sníh mokrý nebo závěj sněhu spadlého ze střechy, dokáže odfrézovat i zmrzlou krustu. Pásový pojezd zabraňuje prokluzování či boření frézy ve sněhu. Postupným frézováním po vrstvách můžeme odklízet vrstvu sněhu vyšší než 1 metr.
  • Pohyb pásů obsluha ovládá páčkami – pásy lze přibrzďovat či zastavovat a tak plynule měnit směr jízdy, případně lze sepnout protiběžný pohyb pásů a stroj snadno otočit na místě.
  • Odhoz sněhu je ovládán elektromechanicky, a snadno tak můžeme nasměrovat odklízený sníh na potřebné místo až do vzdálenosti 17 metrů.

Údržba hybridních sněhových fréz je již čistě v rukou autorizovaných servisů, které ke strojům obvykle vysílají mechaniky. Výkony hybridů: od 60 do 100 t sněhu/ hod., ceny: od 150 000 Kč. Dominuje značka Honda, která technologii vymyslela a uvedla na trh již před několika lety.

Devatero pro správný výběr frézy

1. Před koupí co nejpřesněji a nejobjektivněji zhodnotíme své požadavky a nároky na stroj vzhledem k místu, kde bude pracovat.

2. Nároky na frézu spíše nadsadíme − mohou sice přijít roky, kdy s frézou vyjedeme jednou za zimu, ale také sezony, kdy se od ní prakticky nehneme.

3. Nešetříme za každou cenu, vybíráme si stroj, který nám bude sloužit minimálně dvacet let a musí být k dispozici vždy, když to potřebujeme. Značka obvykle garantuje dobrou dostupnost náhradních dílů.

4. Pečlivě si vyzkoušíme ovládání frézy, porovnáme více modelů a značek.

5. Pokud je to možné, navštívíme nějakou předváděcí akci nebo praktickou výstavní ukázku, získáme tak přesnou představu, co vybraný stroj dokáže.

6. Nakupujeme v odborných prodejnách. Nevýhodou supermarketů nebo internetu je to, že později už nám prodejce s ničím nepomůže.

7. Nekupujeme frézy s třecími převodovkami nebo kolové frézy s malou průchodností, ve větší sněhové nadílce takový stroj neutlačíme.

8. Vždy si zakoupíme náhradní bezpečnostní střižné šrouby šneku frézy, které chrání převodovku při přetížení nebo při zaseknutí ledu či kamenu v šneku.

9. Názory na internetových diskusních stránkách bereme s rezervou, velmi často tam přispívají samotní prodejci a hodnocení nejsou vždy zcela objektivní.

Foto Honda, Shutterstock