Vždy platí, že velmi silný stroj je zbytečný na uklízení vjezdu do garáže, naopak slabou frézu brzy zničíme, pokud s ní budeme často pracovat na rozlehlé ploše.

Nejjednodušší sněhovou frézu představuje elektrický fukar na 230 V, který pracuje s vysokootáčkovou lopatkou a odhazovaný sníh je usměrňován třemi klapkami na čele stroje. U nás jej prodává firma ABG asi za 2000 Kč.

Klasické sněhové frézy dělíme do dvou základních skupin.

Bez pojezdu

Tu první a jednodušší zastupují jednostupňové stroje bez pojezdu. Jejich hlavní částí je speciální lopata, která nabírá čerstvý sníh a přesouvá jej do vyhazovacího komínku vyrobeného ze speciálního polymeru, aby se sníh nelepil na stěny. Dvoutaktní motory jsou dnes již překonaným zdrojem pohonu, ideální volbou pro záběr 50 cm je čtyřtaktní horizontální motor o výkonu okolo čtyř koňských sil podle normy SAE J1349. Frézu koupíme za 20 000 Kč.

Nic není překážkou

Výkonnější kategorii představují tradiční dvoustupňové frézy s čtyřtaktními motory vyšších objemů. První stupeň u těchto fréz je tvořen šnekem, jenž rozmělňuje sníh a dopravuje ho k vysokootáčkovému ventilátoru — což je druhý stupeň. Díky ventilátoru jsou frézy schopny odhodit lehký sníh i více než 10 metrů daleko.

K ochraně pracovního ústrojí slouží střižné kolíčky, jež se při nárazu šneku na tvrdou překážku přestřihnou a tím zamezí poškození převodů nebo šneku. Pohonné jednotky jsou uzpůsobeny pro provoz v zimním prostředí — chybí jim klasický vzduchový filtr, který by působil problémy. Namrzající voda by ho totiž zacpala, čímž by znemožnila spuštění motoru.

Motory potřebují plně syntetické, velmi řídké oleje třídy 5W–30 nebo 5W–40 pro sněhové frézy.

Píst motoru je naproti tomu vybaven velmi kvalitními kroužky a válec disponuje ocelolitinovou vložkou, která zamezuje rychlému opotřebení při startu za velmi nízkých teplot, kdy jsou tuhé i vysoce kvalitní plně syntetické oleje.

Kliková hřídel má valivé uložení a u některých motorů se dokonce setkáme i s vyvažovací hřídelí, která značně zklidňuje jejich chod. Zjednodušeně řečeno: Vyvolává vibrace v opačném směru.

Pojezd je u dvoustupňových fréz řešen několika různými způsoby, ten základní ale využivá třecí disk, přičemž většina výrobců volí nejčastěji konfiguraci 6+2R. Tento systém je léty odzkoušený a uživatel pouze jednou za rok zkontroluje, zda nejsou opotřebené řemenové nebo řetězové převody.

Pohony budoucnosti

Špičkovou techniku ukrývá hydropohon. U kolových fréz je řešený prakticky stejně jako u zahradních traktorů, kdy je hydromechanismus ukryt ve společné skříni s diferenciálem. Řešení je levné a spolehlivé a navíc lze nezávisle na otáčkách motoru plynule regulovat rychlost pojíždění.

  • Pásové frézy mají hydropohon vymyšlený jinak – motor pohání pístové čerpadlo, které přečerpává kapalinu k hydromotorům jednotlivých pásů.

Nejdražší dvoustupňové frézy mohou být vybaveny hybridním pohonem, kdy spalovací motor vyrábí elektřinu, která pak pohání elektromotory obsluhující pásy. Průkopníkem je Honda.

Ceny dvoustupňových fréz začínají na 12 000 Kč za čínské stroje (v dnešní době se jich nemusíme bát, dovozci sledují velmi přísná kritéria), stroje renomovaných značek seženeme od 20 000 Kč, výkonnější zařízení s hydrostatickým pojezdem vyjdou na zhruba 80 000 Kč. Hybridní provedení s nadčasovým designem jsou určena profesionálům a stojí více než 150 000 Kč.

Stavebnice: skvělé řešení pro každého

Levnější varianty zastupují kultivátory s řemenovými převody, jako jsou například stroje MS prodávané Mountfieldem. Při změně pracovního adaptéru musíme namontovat a seřídit řemenový převod tak, aby řemen neprokluzoval a nezahříval řemenici. Ačkoliv by cena měla být nižší, většinou není. Provedení MS 16 se sněhovou frézou vyjde na 55 000 Kč.

Poměrně dobrou volbou může být i jeden ze strojů Dakr Panter. Menší provedení využívá tichý motor Briggs 850 I/C s olejovým filtrem a nabízí tři rychlosti jízdy. Seženeme ho za necelých 25 000 Kč, přičemž fréza o záběru 69 cm vyjde na 15 000 Kč. Ke stroji lze dokoupit i nový typ zametacího kartáče za 22 500 Kč nebo shrnovací radlici se záběrem 85 cm za 2500 Kč.

  • Tyto adaptéry lze připojit i k většímu zařízení Panter FD3 s hydrostatickou převodovkou a motorem Briggs Intek 11,5 HP. Sestava je určena spíše pro náročnější uživatele, neboť stojí od 50 000 Kč výše.

Nejvíce známou skládačku představuje malotraktor Vari. Nabízí propracovaný systém jedné pohonné jednotky a různých pracovních nástrojů. Základ tvoří pohonná jednotka Honda GCV 160 (nebo 190) s odstředivou spojkou upevněnou dvěma rychloupínači na malou převodovku DSK 316. Adaptér zasuneme hrdlem do aktivního vývodu na přední straně převodové skříně. Výměna je rychlá, zvládne ji i začátečník.

Stroj zkompletovaný z této frézy o záběru 55 cm, převodovky bez zpátečky a motoru Honda GCV 160 vyjde na necelých 50 000 Kč. Je to cena přiměřená kvalitě – velmi dobrému motoru, spolehlivé kovové převodovce s masivním ozubením a propracovanému řešení ovládacích prvků. Sněhovou frézu lze vyměnit za zametací kartáč se záběrem 100 cm (24 600 Kč) nebo za 85 cm širokou shrnovací radlici (4000 Kč), šikovným doplňkem jsou sněhové řetězy pro zvýšení adheze (1450 Kč).

Úklid sněhu mulčovačem

Velmi netradiční řešení představují mulčovače Vari F600 a F700, ke kterým lze dokoupit shrnovací radlici za 7900 Kč. Jednoúčelový stroj se tak změní v pomocníka, se kterým v létě posečeme a v zimě uklidíme. Jedinou podmínkou pro použití stavebnicových strojů a mulčovacích sekaček v zimě je demontáž vložky vzduchového filtru a celoroční využívání plně syntetických olejů řady 5W–xx.

Foto archiv firem