S všestranným využitím jedné pohonné jednotky je spojena další výhoda — v průběhu celého roku vlastně neexistuje období, kdy bychom museli jednotku odstavit.

Stavebnicový systém zahradní mechanizace si většinou nepořizujeme naráz. Z finančního hlediska je jeho hlavní výhodou to, že si jej můžeme rozšiřovat postupně podle svých potřeb a možností.

Začneme například sestavou s bubnovou sekačkou a později k ní časem přikoupíme další agregáty, které již vyjdou mnohem levněji než specializovaný stroj s vlastním pohonem.

Zásadním kritériem při pořizování dalších komponentů je samozřejmě jejich kompatibilita, tedy požadavek, aby všechny další přikupované stroje bezpečně pasovaly na stávající základ.

Již před nákupem je tedy nutná konzultace u výrobce systému nebo v odborné prodejně, abychom se seznámili se všemi možnostmi, jež systém nabízí, a společně s odborným personálem jsme vybrali variantu, která nejlépe vyhovuje podmínkám, ve kterých hodláme systém provozovat.

Kromě ceny je pak u stavebnicových systémů velmi důležitým kritériem výběru to, jak snadno a rychle se dají na základním pohonném agregátu měnit jednotlivé aktivní adaptéry, jako jsou sekačky, sněhové frézy, válcové zametací kartáče a podobně.

Troška historie

Jak již bylo řečeno, stavebnicové systémy mají v Česku tradici. V nejnižší třídě jednoosých systémů s pohonnou jednotkou o výkonu do 5 HP se na českém trhu prodával například

  • maďarský Robix (motor 3,5 HP),
  • slovenský Agzat (5 HP),
  • sestava Terra–Vari (5 HP).

V silnější třídě to byla sestava MF 70 (6 HP) vyráběná v Jičíně nebo jednoosý víceúčelový tahač UNI (9 HP).

Dále pokračovaly dvojosé systémy pro malotraktory TK vyráběné v Prostějově a vše završovaly vlastně již profesionální systémy vyrobené pro traktory Zetor.

Ze všech jmenovaných systémů se dodnes udržel vlastně jen Vari (v současné době je v Česku v provozu na 550 000 jednotek).

Dva systémy

Řemeny

Po roce 1989 se na českém trhu objevily i zahraniční stavebnice s italskou koncepcí, které se však příliš neprosadily. Úspěšnější byly hobby řemenové systémy, jejichž základem byl jednoúčelový půdní kypřič — rotavátor, ke kterému byly postupně konstruovány další aplikace.

Rotační nože kypřiče byly vyměněny za kola, aby mohlo být k zařízení připojeno pasivní příslušenství (například pluh, brány, valníček a podobně) nebo aktivní adaptéry jako například travní sekačka či sněhová fréza, poháněné klínovými řemeny (multifunkční kultivátor Mountfield nebo Stafor).

Vzhledem k tomu, že systém vycházel z jednoúčelového stroje, muselo se v konstrukci dalších aplikací víceúčelové stavebnice použít kompromisních řešení, která snižují uživatelský komfort. Například výměna aktivních adaptérů je poměrně složitá — je při ní nutné uvolnit a opět utáhnout několik šroubů a vypnout klínové řemeny.

  • Zástupcem hobby řemenových strojů se svého času stal i kultivátor MS 16 IN (Kulti–Mountfield) osazený moderním motorem Briggs&Stratton Intek 206 OHV o výkonu 5,5 HP s řemenovou převodovkou se třemi rychlostmi vpřed a zpátečkou. V základní sestavě byl kultivátor vybaven rotavátorem se záběrem 60 cm (možno rozšířit až na 90 cm), kterým lze zpracovat půdu do hloubky 15 cm. Připojením páru kol se závažími vznikl univerzální jednoosý malotraktor, ke kterému je možné připojit systémem klínových řemenů aktivní mobilní i statické adaptéry, nebo navěsit pasivní příslušenství pro dopravu nákladů, úpravu porostů a kultivaci půdy.

Převodovky

Systém Vari používá koncept jedné univerzální pohonné jednotky a dvou převodových skříní. Znamená to, že motor s řídítky a automatickou odstředivou spojkou lze namontovat na dva typy převodových skříní s koly.

Menší lehká převodová skříň DSK 316 má vývod pro pohon aktivního příslušenství (sečení, mulčování, úklid ploch apod.).

Výhodou této koncepce je velmi rychlá (jen několik sekund trvající) a snadná výměna aktivních adaptérů, při níž není třeba použít žádné nářadí (s výjimkou výměny kol převodovky za nože rotavátoru).

Větší převodová skříň DSK 317 s třemi rychlostními stupni a zpátečkou nemá vývod pro pohon aktivního příslušenství a slouží k připojení pasivního vlečeného nebo tlačeného příslušenství (radlice, pluh, valník apod.), přičemž kola skříně je možné zaměnit za rotavátor.

Velkou předností systému Vari je jeho dlouhá životnost a skutečnost, že i starší příslušenství této značky je kompatibilní s novými pohonnými jednotkami a převodovými skříněmi. Přitom všechny náhradní díly i k nejstarším strojům jsou stále k dispozici. Oba systémy jsou poháněny moderními čtyřtaktními benzinovými motory.

Základní komponenty stavebnicových systémů

Pohonná jednotka Vari — základem je motor Honda GCV ve dvou výkonových verzích (6,5 HP nebo 5,5 HP) s automatickou odstředivou spojkou, která se aktivuje při zvýšení otáček motoru. Jednotka je vybavena řídítky a univerzální přírubou pro připojení k převodovým skříním systému nebo přímo ke speciálním adaptérům (bubnová sekačka BDR 600).

Spotřeba benzinu natural při velkém zatížení (například při orbě) se pohybuje kolem 1,1 litru za hodinu provozu.

Převodová skříň DSK 317/S Vari slouží jako jednoosý univerzální malotraktor určený k vlečení valníku a nesení nejrůznějšího pasivního nářadí k obdělávání půdy (pluh, kypřicí radlice, brány apod.).

Výměnou nápravy kol za kypřicí ústrojí získáme rotační kypřič půdy (rotavátor) o šířích záběru 20–40–60–80–120 cm.

Skříň je opatřena velkými dvanáctipalcovými koly pro efektivní přenos síly na terén.

Robustní litinová skříň skrývá kuličková ložiska a ocelová převodová kola přenášející sílu motoru na nápravu přes šnek a bronzové kolo. Převodové ústrojí pracuje ve stálé olejové náplni.

Velkou hmotnost převodovky je možné ještě zvýšit přídavnými závažími až na celkových 250 kg pro zlepšení adheze při náročné práci (přeprava těžkého nákladu, orba apod.).

Má tři ručně řazené převody vpřed (1 nejpomalejší pro těžkou práci, 2 pro jízdu v mírně svažitém terénu a režim rotavátor, P nejrychlejší pro pojezd na rovném terénu a komunikacích) a převod pro jízdu vzad.

V sestavě s valníkem ANV–350 je traktor homologován pro provoz na veřejných komunikacích III. a IV. třídy.

Převodová skříň DSK 316 Vari je menší, nižší a lehčí než DSK 317/S, abychom mohli snáze manipulovat s aktivními adaptéry, které se k převodovce připojují rychloupínacím kardanovým systémem.

Adaptérů je široká škála: bubnová sekačka, mulčovač, sněžná fréza, válcový kartáč, obraceč sena a další. Abychom si usnadnili práci s adaptéry, je také možné k převodové skříni připojit sulku (náprava se sedačkou a brzdou).

Převodová skříň má šnekový převod v olejové náplni a kuličková ložiska. Do méně přístupného terénu je určena modifikace převodovky se zpátečkou doplněná svahovými koly.

Aktivní adaptéry stavebnicových systémů

Mulčovače (šíře záběru 52 cm).

Bubnové sekačky (šíře záběru 56–64 cm).

Obraceče a shrnovače sena (šíře záběru 110–120 cm).

Válcové zametací kartáče pro úklid listí a jiných drobných nečistot z cest a silnic a čerstvého sněhu do výšky 5 cm. Lze u něj nastavit úhel metení a doplnit jej i o sběrací koš (šíře záběru 100–106 cm), případně kropení (Vari).

Rozmetadlo sypkých materiálů (pouze Mountfield) rovnoměrně rozprostře granulované a sypké hnojivo, případně zimní posyp zledovatělých chodníků (šíře záběru až 700 cm).

Kolové sněžné frézy (šíře záběru 55–60 cm). Pro stavebnicové systémy jsou dodávány adaptéry, které mají dvoustupňový systém odklízení sněhu, kdy velké šnekové kolo v radlici frézy rozruší vrstvu napadaného sněhu a přisune jej k vysokobrátkovému ventilátoru, který sníh vytlačí výfukovou troubou až do vzdálenosti 10 metrů.

Kolové frézy univerzálních systémů mají určité omezení – jsou vhodné spíše do nižších poloh na úpravu ploch se zpevněným podkladem. Horala, který potřebuje odklízet velké masy napadaného sněhu často i v několika vrstvách, kolový stroj rozhodně neuspokojí, pro něj je vhodná výkonná jednoúčelová fréza s pásovým pohonem.

Rotavátory dokážou kypřit půdu již od šíře 20 až po 115 cm v hloubce 15–20 cm. Kromě šířky a hloubky záběru je dalším kritériem typ půdy. Systém Vari zahrnuje nože pro kypření lehčí půdy i nože pro kypření těžší půdy.

Kromě mobilních adaptérů zahrnují stavebnicové systémy také statické příslušenství poháněné základní pohonnou jednotkou. Nabízeny jsou například drtiče větví a zahradního odpadu (průměr větví pro štěpkování 4–8 cm), vodní čerpadla, případně generátor jako náhradní zdroj proudu pro chataře a chalupáře.

Tlačené a vlečené příslušenství

Shrnovací radlice k úklidu a hrnutí lehkých sypkých materiálů (sníh, písek, jemný štěrk) má stavitelný úhel a vyměnitelný pryžový břit (šíře záběru 85–100 cm).

Pluh (jednostranný, dvoustranný) pro orbu do hloubky 20 cm při úběru 20 cm, brány (šíře záběru 100 cm).

Vozíky několika typů jsou vybaveny ruční a nožní brzdou a jejich nosnost je 250 až 500 kg.

Hrobkovací radlice a vyorávací radlice pro pěstování a sklizeň brambor.

Smyk (šíře záběru 100 cm), kombinátor (šíře záběru 70 cm) a válec (šíře záběru 100 cm) pro urovnávání a zpevnění povrchu zorané půdy.

Hřebové brány pro vytahování plevelů a zelených zbytků z trávy,

Radličkový kypřič pro hlubší hrubé kypření půdy (šíře záběru 70 cm) a další doplňky umožňující připojení a nastavení jednotlivých nástrojů.

Kolik co stojí

(Ceny ze září roku 2008).

U systému Vari se cena obou převodových skříní pohybuje kolem 12 000 Kč, cena pohonné jednotky (motor Honda 5,5 HP) kolem 18 000 Kč. Samostatný adaptér bubnová sekačka vyjde na 12 990 Kč, mulčovač na 11 990 Kč, sněhová fréza stojí 19 990 Kč, válcový zametací kartáč 24 600 Kč, shrnovací radlice asi 3490 Kč, vozík 8990 Kč, oboustranný pluh 3650 Kč. Vari také nabízí soupravy za akční ceny – např. malotraktor Vari IV s vozíkem za 43 950 Kč (s DPH).
Aktuální ceny některých produktů.

Foto Vari, Mountfield