Nejjednodušší volbu prezentují elektrické lopaty. Jedná se o jednoduché zařízení poháněné elektrickým motorem. Rotor v přední části stroje se otáčí velmi vysokou rychlostí a tím sníh odhazuje. Ke směrování odhozu slouží jednoduché lopatky nad rotorem.

  • Zařízení se hodí k malému rodinnému domku v místech, kde nepadá moc sněhu a lidé tam hledí na každou korunu, lopata totiž stojí kolem dvou tisíc korun.

Větší a lepší volbou jsou jednostupňové frézy, dnes v nabídce s elektrickým, dvoutaktním nebo čtyřtaktním spalovacím motorem. Mezi motorem a rotorem je klínový řemen, který zároveň slouží jako spojka — u benzinových motorů se pracovní činnost zařízení spustí až po stlačení hrazdy na rukojeti.

  • Stroje nemají pojezd, vynikají především na dlažbě a podobném pevném povrchu, kde skvěle vyčistí každý centimetr plochy.

Ekologické a méně hlučné jsou modely se čtyřtaktními motory, některé dražší s cenou kolem 20 000 Kč nabízejí dokonce i směrování odhozového komínku ovládané z místa obsluhy a elektrický startér.

Dvoustupňové benzinové frézy jsou dnes běžně k vidění v nejrůznějších variantách. Ať to jsou značkové stroje, nebo levné čínské produkty, princip zpracování sněhu mají stejný: Pomaloběžný šnek narušuje ležící vrstvu sněhu, sune ji k vysokootáčkovému ventilátoru, který sníh nabírá a vyhazuje přes stavitelný komínek do vzdálenosti až 10 metrů.

U motorů můžeme narazit na klasickou konstrukci nebo na speciální zimní provedení, jež je v mnoha ohledech lepší. Především má zesílenu klikovou soustavu motoru, to znamená silnější ložiska, lepší pístní kroužky a je z kvalitnějších materiálů.

Pro převod je i u silnějších a dražších variant běžný třecí disk, fungující jako variátor a umožňující volit z více rychlostí pojezdu vpřed i vzad.

Více než jen fréza

Můžeme vybírat také z mnoha víceúčelových zařízení. Nejmenší jsou skládačky neboli stavebnicové systémy, z nichž nejpropracovanější verzi dnes nabízí Vari.

  • Na malotraktor vybavený převodovkou s aktivním vývodem připojíme nejen dvoustupňovou frézu, ale také zametací kartáč, shrnovací pluh na sypké hmoty nebo obraceč sena, šikovně doplněný o gumové lopatky k úklidu sněhu.

V létě pak jeden z adaptérů uklidíme do garáže a můžeme sekat nebo mulčovat.

K celoroční práci se velmi dobře hodí i zahradní traktory nebo ridery. Nabízejí podobnou víceúčelovost jako stavebnicový malotraktor, jen adaptéry mají podstatně větší záběr a můžeme je využívat na rozlehlých plochách při nejrůznějších pracích.

V této oblasti jsou dobrou volbou například traktůrky Starjet pocházející z Jičína. Zvláště silnější verze s uzávěrkou diferenciálu, zesílenou převodovkou nebo pohonem na všechna kola obstojí i v náročnějším terénu. Zajímavě vypadají i kloubové ridery Stiga, které se výborně hodí například na hory, kde je zapotřebí obratný stroj s vysokým výkonem umožňující vykonávat různé práce.

Netradiční řešení

Pro ty, kteří mají u domu málo místa pro odhazování sněhu, vymyslely šikovné české ruce speciální rám pro sněhové frézy a přes něj připevnitelné sněhové radlice různých velikostí, takže si můžeme vybrat přesně podle síly motoru nebo vlastních požadavků. Tento adaptér produkuje česká firma Vares a ceny se pohybují okolo 4000 Kč.

Podobně zajímavé řešení vymyslela i Vari pro svůj největší mulčovač, ke kterému lze připojit radlici, na kola nasadit sněhové řetězy a stroj tak využívat celoročně. Silný motor a robustní stavba je předpokladem snadné práce, pro pohodlí si ke stroji můžeme koupit i brzděnou sedačku. Stroj stojí 70 000 Kč, radlice pak dalších 8000 Kč. Toto řešení se vyplatí především farmářům a obcím.

Motorové oleje

Jednoúčelové frézy plníme výhradně polosyntetickými nebo plněsyntetickými oleji, nejlépe specifikací 5W–40 pro zimní motory. U malotraktorů a riderů použijeme alespoň polosyntetický 10W–30 a podobné.

Oleje minerálních tříd SAE 30 a 15W–40 jsou vhodné na léto; jsou příliš husté. V hlubokých mrazech pak dostatečně netěsní spalovací prostor, což znemožní studený start. Pokud se stroj podaří nastartovat, bývá častým problémem velké opotřebení způsobené vlivem nízké mazací schopnosti takového oleje.

  • Třídy oleje mezi sebou v zásadě neměníme, pokud bychom přešli například z třídy 10W–30 na plnou syntetiku 5W–40, riskujeme zadření motoru. Kvalitnější olej totiž uvolní usazeniny, které se za dobu používání jiného oleje vytvořily.
  • Avšak přejít z třídy 10W–30 na 10W–40 nebo opačně se obejde bez jakýchkoliv škod, vyšší druhé číslo ve specifikaci oleje znamená pouze použitelnost ve větším rozsahu teplot a menší riziko přepalování.

Když udeří silné mrazy

Pro skladování zimní techniky využíváme garáž, chodbu nebo podobné prostory, v nichž noční teploty neklesají pod nulu. V hlubokých mrazech se totiž může objevit problém s prvním startem.

U víceúčelových, celoročně využitelných strojů nezapomeneme před zahájením zimní sezony demontovat vložku vzduchového filtru, na které by se při provozní teplotě motoru mohla vytvořit námraza, jež by blokovala prostupnost vzduchu.

Při silných mrazech trpí i jednoválce s rozvodem OHC, nejčastěji zatuhne rozvodový řemínek, při pokusu o start spadne z vodicí kladky a motor musí do servisu.

Traktorové motory (BS Intek, Vanguard a podobné) by měly mít namontovaný originální olejový filtr — pokud použijeme jiný, třeba automobilový, motor zadřeme, neboť malé olejové čerpadlo přes nevhodný filtr neprotlačí dostatek oleje pro všechny pohyblivé součásti.

Vyšší teploty než hluboké mrazy jsou lepší i pro baterii, jejímž prostřednictvím velké motory startují. V mrazech totiž valné většině akumulátorů značně klesá kapacita.

Péče a používání

Dvoustupňové jednoúčelové frézy využívají k rozdělení síly na pracovní a pojezdovou část soustavu kladek, řetězů a řemenů. Řazení běžně obstarává třecí disk, který ovšem může nešikovný uživatel poměrně snadno poničit. Stačí, aby nedodržel návod k obsluze, a následná oprava může vyjít docela draho.

  • Například když za jízdy často měníme rychlostní stupně, opotřebujeme třecí kotouč, který pak musíme vyměnit, protože ztratil záběr.

U řemenových převodů se zaměříme především na lehký chod pák napínacích kladek a volného chodu jejich řemenic. Je–li některá z pák zatuhlá, stačí do spojů nakapat trochu oleje a díly rozhýbat. Řemenice se musí volně otáčet, pokud tomu tak není, na vině bude nejspíše opotřebené ložisko, které vyměníme.

  • U řemenů platí, že by neměly být roztřepené nebo popraskané. Ideálním stavem je, když celý řemenový převod začne zabírat zhruba v polovině chodu spínací páčky na řídítkách — volný řemen se zahřívá, příliš napnutý zase poškozuje ložiska a jiná uložení.

Všechny převodové skříně plníme pouze doporučenými oleji, šnekové a jiné převody nejlépe hypoidním olejem, přičemž výměna je vhodná po dvou letech, protože náplň časem absorbuje vlhkost a postupně se znehodnocuje.

Hydrostatický pohon pak vyžaduje speciální vysokovýkonné oleje ve specifikaci 5W–50 a podobně, což jsou oleje odolávající masivnímu zatížení.

Ztuhlý sníh není jednoduché odklidit. Avšak se správně nastaveným a lehce upraveným strojem lze zpracovat i takovou hmotu. Při používání stroje se shrnovacím pluhem použijeme veškerá závaží, která lze na zařízení i na držák radlice namontovat.

  • U sněhové frézy zlehka přibrousíme hrany pomaloběžného šneku, který díky tomuto zcela jednoduchému zásahu bude lépe pronikat zmrzlým materiálem. Pokud máme frézu vybavenou krojidly na horní straně pracovní komory, nezapomeneme ani na přibroušení těchto prvků, což ve výsledku usnadní samočinný pohyb stroje vpřed.

Po práci musíme důkladně vyčistit celou komoru, pokud v ní zamrznou zbytky sněhu a nečistot, mohly bychom při dalším spuštění těžce poškodit převodovku, zničit střižné kolíky nebo spálit řemen pohonu. Proto je vždy lepší stroj garážovat na místech, kde nemrzne.

Foto GGP, Vares a Vari