Test probíhal v náročném terénu jsme bubnové sekačky testovali s cílem zjistit všechny přednosti i nedostatky stroje. Sledovali jsme chování strojů v nejrůznějších režimech práce od startování až po objíždění překážek, porovnávali jsme, který model má nejlepší ergonomii ovládacích prvků a který nejnižší hlučnost.

DS 521B Líza, motor Briggs 675, ideální pro členité zahrady

Líza představuje základní model v nabídce výrobce. Delší dobu je prodávána s motorem Honda GCV 160E, až později přibyl do nabídky nový model DS 521B poháněný motorem Briggs&Stratton 675 Series s automatickým sytičem Ready Start.

Pohonná jednotka je vybavena původním systémem rozvodů SV a objemem válce 190 cm³. Konstrukční řešení motoru sice nezajišťuje bůhvíjaký točivý moment (9,2 Nm), zato garantuje spolehlivost i při používání nepříliš kvalitních pohonných hmot.

Zajímavým prvkem u motoru je víčko vzduchového filtru s průhledným okénkem, úroveň znečištění je tedy možno zjistit pohledem, nikoliv demontáží.

S Ready Startem jsou studené starty naprosto bezproblémové.

Základem sekačky je rám svařený z ocelových trubek. V přední části se nachází žací buben se záběrem téměř 60 cm a čtyřmi noži, který je od motoru poháněn klínovým řemenem.

K pojezdu je využito takzvané dělené nápravy s hnací šnekovou převodovkou a foukanými koly, rychlost pojíždění dosahuje 2 km/hod.

Naše dojmy z testování jsou veskrze pozitivní. Sekačka zvládá kosit i velmi vysokou trávu s podrostem, jen pojezd by mohl být rychlejší. Vysoký kryt rotoru brání nadměrnému špinění.

Sečení větších ploch na rovině je tedy časově náročnější. Typickou disciplínou, která je pro Lízu jako šitá na míru, je objíždění nejrůznějších překážek a obsekávání stromů, případně keřů. Dělená náprava práci značně zlehčuje, odhoz trávy je bezproblémový, rotor trávu skládá do řádky i bez použití boční plachetky.

Ovládání je vzhledem k precizní ergonomii velmi jednoduché. Sekačku Lízu s Briggsem můžeme doporučit na členité zahrady nebo lidem, kteří chtějí pravidelně sekat trávu například na sušení králíkům, což patří k typickým činnostem na vesnicích.

Výsledná cena necelých 22 000 Kč není nikterak přemrštěná, výrobek je opravdu kvalitně zpracovaný a nabízí dobré vlastnosti.

BDR 620B Lucina, specialista na svahy

Sekačka Lucina je vybavená moderním motorem Briggs 850 Series. Stejně jako u Lízy nechybí ani v tomto motoru automatický sytič Ready Start, objem válce je taktéž 190 cm³. Řada pohonných jednotek série 800 má však oproti řadě 600 rozvod OHV, takže dosahuje vyššího točivého momentu (až 11,2 Nm).

Lucina má rám řešený podobně jako předchozí model, ale výrobce přistoupil zrovna v tomto případě k mnoha funkčním vylepšením.

Záběr sečení dosahuje 62 cm, na bubnu pracují čtyři nože, náprava je pevná a nechybí dvě rychlosti pojezdu. Ty se řadí tak, že je nutno zhasnout motor a přehodit hnaný řemen pojezdu na druhý pár řemenic. Výsledkem tohoto snažení jsou rychlosti 2 a 2,8 km/hod. Nižší rychlost je vhodná pro sečení velmi vzrostlých kultur, vyšší pak pro trávu střední výšky. Pojezdová kola jsou foukaná o velikosti 8 palců.

Jak nově motorizovaná Lucina seče? Všechny typy porostů vyžíná bez jakéhokoliv problému a velmi dobře si vede i ve svazích, kde srdnatě udržuje směr. Lépe se s ní přece jen pracuje na velkých plochách bez překážek, protože tuhá náprava bez volnoběžek ztěžuje otáčení. Sečený porost značného vzrůstu není pro stroj překážkou, k odhozu sečené hmoty taktéž nemáme připomínky.

  • Rychlosti lze měnit po jednoduché demontáži dvou krytů za motorem, je to otázkou zhruba minuty a půl podle zručnosti.

Ergonomie řidítek je stejná jako u Lízy. V případě motoru 850 Series jsme byli velmi překvapeni tišším chodem oproti modelu BDR 620, který používá jako pohonnou jednotku známý motor Honda GCV 190 — relativně menší hlučnost je dána naladěním na rozdílné otáčky, Honda točí zhruba 3200 ot./ min., kdežto Briggs pracuje s 2900 ot./min.

Z testování jasně vyplývá, že zmíněná sekačka dostupná za 24 900 Kč se cítí jako doma především ve svažitém terénu a při vyžínání přerostlých lučních porostů, kde najde patřičné uplatnění díky výkonovým parametrům. Její sesterský model s motorem Honda je dražší o celou tisícovku.

BDR 650: vlastnosti jako Lucina + stavebnicový systém

BDR 650 se jmenuje nový sekací podvozek určený pro motor s řidítky a odstředivou spojkou o průměru 80 mm. Konstruktéři z Vari použili jako základ sekačku Lucinu, takže nechybí dvě rychlosti pojezdu, čtyřnožový sekací disk o záběru 62 cm a tuhá náprava pro vyžínání těžkého terénu. Jen motor montovaný napevno chybí a jeho místo zaujala příruba se spojkovým bubínkem.

Sekačka je vyráběna pro čtyřtaktní i dvoutaktní motory. Pracovní režimy se ovládají dvěma páčkami — jedna slouží pro zapnutí a odpojení pohonu rotoru a druhá spíná pojezd.

Testovali jsme BDR 650.4, tedy verzi pro čtyřtakty. Sekačku jsme měli vybavenu pohonnou jednotkou Honda GCV 160. Tomuto spojení podobně jako u Luciny nemáme co vytknout, jen výška stroje se mírně zvětšila použitím příruby pro motor.

Sečení je na velmi dobré úrovni, pouze si musíme zvyknout na to, že ovládáme dvě páky a nikoliv jednu — rotor se neroztočí pouhým přidáním plynu, je nutno jej spustit postupným uvolněním páčky montované k ovladači otáček motoru.

Otáčení a manipulace se strojem je mírně ztížena pevnou nápravou, ale toto řešení zajišťuje stabilitu ve svazích. Na první pojezdovou rychlost není problém pokosit i tu nejpřerostlejší trávu nebo velmi zanedbanou plochu s výskytem stařiny.

  • Pojezdovou rychlost lze změnit za klidu motoru odmontováním dvou krytů na zádi sekačky a přehozením řemene na druhý pár řemenic.

Podvozek BDR 650 je vhodný pro majitele stavebnicového systému, kteří si chtějí pořídit samostatný podvozek pro sečení a nevyžadují „malou převodovku“ DSK 316, případně už nechtějí náročně pečovat o žací lištu, která vyžaduje časté broušení, mazání a seřizování.

Celý komplet s GCV 160 stojí asi 33 000 Kč, samostatný adaptér necelých 15 000 Kč.

Foto autor