Na pevném povrchu způsobuje problémy nejen listí, ale také běžné nečistoty, zbytky posypových hmot z minulé zimy nebo hlíny.

Asi nejpalčivější záležitostí je prorůstání plevelů ve spárách a zarůstání mechem ve stinných místech. Můžeme to řešit využitím herbicidního přípravku, který všechny rostliny zahubí, ty zaschnou a dlažba půjde vyčistit ručně. Jenže všechno má svoje "ale". O škodlivosti totálních herbicidů toho bylo napsáno více než dost. Navíc je ruční čištění časově značně náročné.

Šikovné stroje, různé využití

Téměř každý z nás, kutilů a zahrádkářů, vlastní vysokotlaký vodní čistič. Ten dokáže, tedy pokud zvládne vygenerovat tlak alespoň 150 barů, velmi účinně vyčistit zašlou a na první pohled nepěknou dlažbu nebo asfaltobetonový povrch. Pokud využijeme co nejužší mycí trysku, proud vody smyje nejen běžnou špínu, ale i mech a další nečistoty.

Mnohem horší je situace, když získáme několik let neobývaný rodinný dům. Dlážděné plochy bývají zarostlé plevely velmi důkladně. U obrubníků přes prorostlou vrstvu nečistot často dlažba ani není vidět a na stinných polohách je se skvěle daří mechu. Ruční mechanické čištění je natolik náročné, že nám zabere několik dní po sobě. Mnohem rozumnějším řešením je nákup speciálního ocelového kartáče, který namontujeme na křovinořez. Tento kartáč je ale vhodný pro výkonnější modely. Pokud křovinořez nemáme, pak je možné pořídit celý stroj s vlastním motorem. Ten se uplatní především při pravidelném používání na velkých plochách, kdy výrazně zjednoduší práci. Ideální pro majitele velkých rodinných domů, penzionů a hotelů se značným podílem dlážděných a dalších pevných ploch, které vyžadují pravidelné každoroční důkladné čištění.

Odhoďte koště, zapojte stroje

Na úklid běžných nečistot nebo listí z dlážděných a asfaltobetonových povrchů se výborně hodí válcový zametací kartáč, který je k dispozici nejen jako jednoúčelový stroj. Zametače se prodávají i ke stavebnicovým systémům nebo některým zahradním traktorům.

Základním pracovním prostředkem jsou nylonové štětiny na válci z termoplastického materiálu, které jsou upnuty na převodovku, ta je hnána od motoru přímo nebo přes klínový řemen. Možnost nastavit přítlak je důležitá s ohledem na životnost kartáče: pokud je příliš velký, dochází k poškozování štětin a zvýšenému namáhání převodů. Praktické jsou kartáče s vlastním sběracím boxem. Tím, že je tento box přímo před vlastním kartáčem, dochází k odhozu nečistot přímo do něj. Pokud se naplní, je možné jej pohodlně vyprázdnit přímo z místa obsluhy. Je-li však nečistot příliš, vyplatí se nejprve plochu zamést bez boxu a nečistoty sesbírat až poté, z menší plochy.

Občas ještě můžeme narazit i na kartáče kruhové nebo také nazvané rotační. Ty mají především menší pracovní záběr a tedy menší plošný hodinový výkon. Jejich výhodou je především nižší cena, daná méně komplikovanou konstrukcí.