Aby trávník mohl dýchat

Provzdušňování často označujeme termínem vertikutace, což je odvozeno z anglického spojení vertical cutting, v překladu vertikální řez, a princip to přesně vystihuje.

Při sečení trávníku se postupně prostor mezi jednotlivými stébly trav zanáší nečistotami, především zbytky sečeného porostu, které nestačily zetlít a vytvořily tak travní plsť bránící přístupu vláhy a živin.

S masivním rozšířením mulčovacích sekaček je význam provzdušňování ještě důležitější. Na trávník má negativní vliv i mech, který se objevuje zejména ve stínu pod stromy a na kyselých půdách.

Jak fungují?

Při vertikutaci strojem prořezávají ocelové hrabice či řezací hvězdice trávník a nečistoty zanechávají na ploše, nebo je dopravují do textilního vaku, který je ve většině případů součástí stroje. Hřídel s pracovními nástroji je u levnějších výrobků uložena v pouzdrech, dražší stroje s benzinovými motory mají valivá ložiska.

Pracovní skříň (šasi) bývá vyráběna z termoplastického materiálu ABS, případně z ocelového plechu. První uvedený materiál využívají levnější výrobky s cenou do 4000 Kč, dražší už většinou nabídnou pevné plechové šasi, odolnější proti rázům a oprýskávání, protože barva je na šasi nanášena technologií práškového lakování a následného vypalování.

Nedílnou součástí každého vertikutátoru jsou pojezdová kolečka, na strojích nejvyšší kategorie dokonce můžeme najít i kolečka s ocelovým nebo hliníkovým diskem a plastovým běhounem, který brání poškozování trávníku.

Pohonná jednotka je základem každého stroje

Elektrický motor musí mít výkon minimálně 1,5 kW při záběru okolo 38 cm. Slabším provedením při stejném záběru bychom se měli vyhnout, neboť takový stroj je výkonově poddimenzován, což se výrazně odrazí na jeho provozní spolehlivosti a životnosti.

Výkon spalovacího motoru by měl při šíři záběru 40 cm dosahovat hodnoty minimálně 2 kW čistého výkonu, udávaného podle normy SAE J 1349.

Benzinové motory se v jednoúčelových strojích využívají výhradně čtyřtaktní s horizontální nebo vertikální vývodovou hřídelí.

Kvalitní volbu představují v tomto případě pohonné jednotky Briggs and Stratton nebo Kawasaki s rozvodem OHV, případně Honda OHC, která vyniká tichým chodem a nízkou spotřebou pohonných hmot.

Přenos točivého momentu z vývodové hřídele motoru na pracovní nástroj zajišťuje klínový řemen.

Kolik stojí?

Solidní elektrický vertikutátor seženeme v ceně okolo 3500 Kč, benzinový pak lehce převyšuje částku 13 000 Kč. Profi stroje začínají na necelých 20 000 Kč.

Když umí mnohem víc

Těm, kteří netouží po jednoúčelovém stroji, ale požadují multifunkční zařízení, slouží stavebnicový systém s mnoha rozličnými adaptéry. Provzdušňovací válce můžeme vyměnit za zametací válce, za nože rotačního kypřiče nebo zarovnávač okrajů a podobně.

Takové řešení například představuje rotační kypřič Honda FG 201, vybavený mini čtyřtaktem GXV 50, za cenu necelých 17 000 Kč. Dokoupení pružných hrabic na čištění trávníku zvýší cenu o dalších 5500 Kč.

Podobný stroj nabízí i Stihl pod názvem Multimotor: Základ představuje dvoutaktní motor s obsahem 27,2 cm³, který je poháněn šnekovým převodem s oboustranným vývodem a který vyjde téměř na 10 000 Kč.

Prořezávač ve tvaru hvězdic o záběru 20 cm stojí 1300 Kč a vertikutační hrabice s celkovým záběrem 50 cm 4500 Kč.

Nejvýkonnější řešení v kategorii malých strojů představuje například řemenový rotavátor Stiga Silex 75 RB s motorem Briggs 800 Series o obsahu 205 cm³ a zpátečkou. Stroj vybavený kypřicími noži stojí 18 500 Kč, za provzdušňovací hrabice si dovozce účtuje téměř 6000 Kč.

Slevy

Konec zimy bývá ve znamení slev zahradní techniky. Obchodníci doprodávají posezonní starší modely a postupně se objevují nové typy, které lze koupit se zaváděcí slevou. Ušetřit lze až 4000 Kč, podívejte se na slevové kupony.

V zimě, když stroj nebudeme používat, benzin vypustíme, případně použijeme stabilizátor paliva.

Vedle slevových úspor je možné získat výhodu v tom, že prodejce zajistí zdarma dovoz až do domu. Prodávající musí po zakoupení stroj rozbalit z krabice, sestavit, nalít provozní náplně a stroj nastartovat, aby se přesvědčil, že funguje.