Princip zimního využití zahradních traktorů je vcelku jednoduchý. Na přední, případně na zadní závěs namontujeme shrnovací radlici či jiné potřebné zařízení, u aktivních adaptérů ještě zapojíme řemenový pohon, a můžeme se pustit do práce.

Motory

Základem stroje je motor, který by při celoročním využití měl mít výkon aspoň 17 HP. V této třídě jsou traktory nejvíce osazovány jednoválcem Briggs & Stratton Intek série 5180, dražší stroje už využívají dvouválce stejného výrobce s označením Intek V–Twin a Vanguard, případně motory od konkurenčních výrobců, jako jsou Honda, Kohler nebo Kawasaki. U profi strojů se setkáme i s vodou chlazenými naftovými motory Yanmar.

Příslušenství

Pro zvýšení adheze použijeme sněhové řetězy a zadní přídavné závaží. Před jejich montáží musíme z pneumatik upustit vzduch tak, aby nebyly příliš tvrdé − rázy z kol by se totiž přenášely do skříně a mohly by poškodit převodovku.

Pro příslušenství, které využíváme na přední straně traktoru, potřebujeme dokoupit závěs. Pak jednoduše připojíme shrnovací pluh, zametací kartáč nebo i frézu na sníh. Aby však poslední dva adaptéry fungovaly, musíme je klínovým řemenem připojit k motoru.

Zametací kartáč existuje ve dvou typech, jednodušší je hnán přímo motorem zahradního traktoru přes řemen, dražší modifikace má motor vlastní − tudíž není potřeba, abychom odpojovali pohon nebo demontovali celé žací ústrojí.

Sněhovou frézu využívají všichni výrobci dvoustupňovou, kdy první stupeň nahrnuje sníh a druhý, ventilační, odfukuje hmotu přes komínek mimo čištěnou plochu.

Zajímavě pojatou frézu má na žacích traktorech firma Seco z Jičína. Jedná se o unikátní řešení, kdy konstruktér navrhl oba stupně na jeden pracovní šnek. Prostřední část má pracovní lopatky, které házejí sníh vysokou rychlostí do výhozového komína, přičemž obě strany zařízení obsahují klasickou šroubovici ve tvaru šneku. Výsledkem je výkonný, ale jednoduchý adaptér s nízkými nároky na údržbu a velmi vysokým výkonem.

Z příslušenství se dnes nejvíce používá klasická, stranově stavitelná shrnovací radlice. Je nabízena nejen k zahradním traktorům, ale i ke kloubovým a mulčovacím riderům a rovněž k jednoosým malotraktorům.

Pro odhrnování přemrzlého nebo zledovatělého sněhu je lepší, aby stroj disponoval uzávěrou diferenciálu, která v případě potřeby uzamkne pohon obou kol.

Jisté omezení tu však existuje, protože traktůrky bez uzávěrky zvládnou pouze nižší vrstvu sněhu, přičemž ještě můžeme přídavným závažím a řetězy na hnacích kolech zvýšit adhezi.

Pro rozprostírání různých posypových materiálů můžeme využít tažené rozmetadlo poháněné jednoduchou převodovkou, která je součástí osy kol tohoto adaptéru. Všechna tažená rozmetadla pro zahradní traktory prodávaná v Česku jsou vyrobena z nerezové oceli, a tudíž umožňují pracovat i s posypovou solí.

Ceny

(Uváděné částky platily začátkem roku 2012 pro stroje a příslušenství, které v té době byly na trhu.)

V nižších a středních cenových hladinách tradičně exceluje Seco Group s traktory Starjet. Za ideální provedení z hlediska výkonu a ceny považujeme model 102–22 (p2) vybavený dvouválcovým motorem Briggs & Stratton Intek o maximálním výkonu 22 HP a převodovkou TuffTorq K 46 s automatickou uzávěrou diferenciálu. Stroj s dvourotorovým sečením o záběru 102 cm a košem o objemu 300 l vyjde na 92 900 Kč.

K tomu, abychom s ním mohli pracovat i v zimě, musíme dokoupit přední závěs za 2850 Kč, řetězy za 2550 Kč a zadní závaží za 3750 Kč.

Sněhová fréza vyjde na 34 800 Kč, radlice na 6850 Kč. Jednodušší provedení válcového zametacího kartáče výrobce nabízí za 29 900 Kč, modifikace s vlastním motorem Honda GCV 160 vychází o rovných 10 000 Kč dráž. Celoročně využitelné nerezové rozmetadlo stojí 11 600 Kč.

Zástupcem profi řady traktorů je Wisconsin W 3532 Comfort.

Sněhové frézy

Tradičním a osvědčeným producentem sněhových fréz je Honda Power Equipment. Například model HSS 970 je vybaven motorem GX 270 se standardně montovaným karburátorem a disponuje ochranou proti zamrzání.

Stroj má záběr 71 cm a nechybí mu pásový pohon přes hydrostatickou převodovku. Ve výbavě dále najdeme integrované počitadlo motohodin, přetěžovací spojku, nebo u provedení ETS elektroovládání odhozu. Model cenově začíná na necelých 90 000 Kč v případě HSS 970 ET, 970 ETS vyjde na téměř 105 000 Kč.

Pro náročnější uživatele je pak určen model HSS 1380 s motorem GX 390. Tento typ vyniká stejnými přednostmi jako předchozí, ale nabízí výrazně vyšší výkon:

  • při záběru 81 cm je schopen tento stroj zlikvidovat až 65 tun sněhu za hodinu.

Ve verzi ETS najdeme dále i počitadlo motohodin a elektroovládání odhozu sněhu. A kolik zaplatíme? Jednodušší provedení HSS 1380 ET vyjde na necelých 100 000 Kč, kdežto top model HSS 1380 ETS stojí 115 000 Kč.

Nechybí ani nabídka hybridních fréz, nyní poháněných velice zajímavým motorem iGX 390 s elektronicky řízeným spalováním. Oba výrobky (HSM 1380i a HSM 1390i) tento motor využívají. Nabízejí výjimečný výkon zabalený do nadčasového kabátu, u silnějšího modelu není problém při záběru 92 cm uklidit až 83 tun sněhu za hodinu.

Hybridní frézy této řady mají zajímavé vlastnosti − při provozu na automatický režim si stroj samočinně reguluje výkon podle aktuálních pracovních podmínek, v manuálním režimu můžeme sami ovládat otáčky nebo rychlost pojezdu a podobně. Honda dokonce tvrdí, že oproti předchůdcům má tato fréza o 25 % nižší hlučnost a o 15 % nižší spotřebu benzinu.

  • Základní provedení HSM 1380i E vyjde na 200 000 Kč, nejvýkonnější model HSM 1390i K1 ZE pak stojí 215 000 Kč.

Klasika pro časté využití

Stálicemi v nabídce firmy Mountfield jsou frézy Ariens původem z USA. Dovozce nabízí modely řady Compact 22/24 E/26 LE o záběrech 56, 61 a 66 cm.

Pohonnou jednotku tvoří kvalitní zimní motory od tradičního výrobce Briggs & Stratton, pojezd je u všech modifikací řešen třecím kotoučem, přičemž stroje mají šest dopředných rychlostí a dvě rychlosti pro zpětný chod.

  • Fréza Compact v provedení 22 stojí 44 500 Kč, v provedení 24 E vyjde na 48 900 Kč a nejvýkonnější 26 LE stojí 61 500 Kč.

V nabídce značky Stiga najdeme model Snow Fox pro středně náročné zákazníky. Nabízí záběr 61 cm, konfiguraci rychlostí 6+2R a elektrostartér. Srdcem stroje je motor Briggs & Stratton 800 Snow Series. Tento zajímavý výrobek vyjde na 25 000 Kč, což je vynikající cena vzhledem k dobré výbavě a parametrům.

Ze stáje Husqvarny pochází model ST 121E s jednostupňovou frézou, záběrem 54 cm, cenou téměř 15 000 Kč a elektrostartérem. Nepřehlédnutelnou vlastností je velmi futuristický design. Stroj pohání motor z produkce nepříliš známého výrobce LCT Engines.

Druhým novým modelem je 268 EPT, který k pojezdu využívá pásy. Záběr této dvoustupňové frézy je 68 cm, dále nabízí elektrostartér na zásuvku, hydropřevodovku a výkonný motor Briggs & Stratton 1450 Snow Series. Cenově tento stroj vychází na 75 000 Kč, což je zajímavá cena vzhledem k technickému vybavení a originálnímu designu.

VeGA 1102 Lux se záběrem 70 cm nabízí systém automatického posilovače řízení s diferenciálem, který zabraňuje ztrátám trakce například na velmi kluzkém povrchu. Nechybí ani tlačítkový elektrostartér a vyhřívané rukojeti. Pojezd je řešen klasicky, tedy 6+2R s třecím kotoučem. Motor vyniká vložkou válce a jehličkovými ložisky pro dlouhou životnost. Dovozce si za tuto zajímavou alternativu účtuje necelých 25 000 Kč.

Foto Sego Group a Vari