Prokluzující řemen kazí dojem

Dakr Tekton GCV 160 (za 25 500 Kč, hmotnost 38 kg) s OHC motorem Honda GCV 160E je jako jediný z trojice stavebnicový, to znamená, že adaptér pro mulčování můžeme vyměnit za žací disk o záběru 60 cm, nebo v zimě použít shrnovací radlici.

  • Mulčovací adaptér má centrální nastavení sekací výšky, přičemž brzda žacího ústrojí je řešena na principu řemene zasouvajícího se do řemenice.

Samotný stroj je poměrně jednoduše řešený. Trubkový rám má osmipalcová foukaná kola, dělenou nápravu, řídítka podobná klasické sekačce a dvě rychlosti pojezdu nastavené na 2,7 a 3,5 km/h.

Řadíme tak, že stroj vypneme, odmontujeme kryt a přehodíme řemen na druhý pár řemenic primárního převodu.

V terénu se však s mulčovačem nepracuje příliš dobře. Stroj zvládá mulčovat trávu vysokou do půl metru, ve vyšším a hustějším porostu se zahlcuje.

Nelíbilo se nám prokluzování sekundárního řemene pojezdu, což úplně znemožnilo práci v kopcovitém terénu — stroj jsme museli do kopce tlačit.

Příčinou je nízká výška sekací komory, která noži nenabízí dostatečný prostor k tomu, aby zpracoval větší množství hmoty.

Vodicí kolečka s centrálním nastavením výšky bohužel ohýbají ještě neposečený porost a za strojem vzniká nepěkné strniště.

Ergonomie ovládacích prvků je průměrná, hrazdy sice do rukou trochu tlačí, ale jinak je vše dobře dostupné.

Do vysoké trávy je jako dělaný

Vari Hurricane F550 (za 25 000 Kč, hmotnost 56 kg) s motorem Honda GCV 190A přichází s řadou inovací. Zajímalo nás, jak bude jezdit na šestipalcových kolech, protože předchůdce používal kola osmipalcová.

  • Vodicí ostruha má podle výrobce usnadnit péči o stroj a přitom nabídnout až šestnáct poloh nastavení výšky a kopírovat terén stejně dobře jako kolečko.

Technicky je stroj podobný sekačkám Lucina, používá táž řídítka, shodný systém řazení rychlostí na sekundárním pojezdovém řemenovém převodu a totožný motor.

Kapotáž přední části je podstatně jednodušší, žací komora je vyrobená z pozinkovaného plechu, má záběr 58 cm a je poměrně vysoká. Žací ústrojí při vypnutí brzdí čelisťová brzda integrovaná do hnané řemenice.

Práce s mulčovačem je pohodlná, žací ústrojí zvládne velmi vysokou i polehlou trávu. Zepředu otevřená komora umožňuje průchod značnému množství hmoty.

Dvourychlostní pojezd je ve vysoké trávě vhodné nastavit na první rychlost 1,8 km/h; stroj pak prakticky nezná překážku a skvěle jezdí i na prudkých svazích.

Chválíme dobrou cenu vzhledem k dílenskému zpracování, snadné obsluze a solidním pracovním výkonům.

Vyšší rychlost nastavená na 2,4 km/h je pak vhodná na sečení středně vzrostlé trávy. K přehození řemene musíme sejmout dva kryty za motorem, ale nepotřebujeme k tomu nářadí.

I ergonomie stroje se nám líbila, řídítka mají měkčená madla a pro ovládání pojezdu a sečení není zapotřebí velké síly. Páčka žacího nože má pojistku bránící nechtěnému spuštění.

Stroj, který nás mile překvapil

Jikov Bravo MHR 550 (za 32 500 Kč, hmotnost 68 kg) budějovického výrobce Motor Jikov Green vyhlíží už na první pohled velmi robustně. Když se na něj podíváme zepředu, vypadá opravdu jako pořádná mašina, kterou jen tak něco nezaskočí.

Základem je prostorový rám se dvěma řemeny — jeden pohání mulčovací nůž, druhý (kratší) pod ním slouží jako prvek pro přenos točivého momentu do převodovky.

Pojezd je jednorychlostní, nastavený na poměrně příjemných 2,7 km/h. Šestipalcová kola mají volnoběžku pro snadnější otáčení. Řídítka jsou proti konkurenci trochu atypická, nosník je přišroubovaný na zadní část rámu, vrchní část pak nastavíme jednoduše na tisícihranu.

Podobně jako u F550 ani tomuto modelu nechybí nůž Gator od Oregonu a pojistka proti jeho nechtěnému spuštění. Při vypnutí je nůž zastavován brzdou v provedení „řemen do řemenice“.

Testovaný mulčovač byl vybaven motorem Briggs & Stratton Series 850E, v Česku je však dostupný s motorem Honda GCV 160E, který má shodný výkon.

I když je mulčovač poměrně těžký (68 kg), pracuje se s ním lehce. Výšku sečení nastavíme tak, že boční kluzáky přemontujeme do nižší nebo vyšší polohy.

S jednorychlostním pojezdem se stroj nezadýchával ani na trávě vysoké až tři čtvrtě metru a kopce vyjížděl bez sebemenšího zaváhání. Volnoběžky v kolech hodně zlepšovaly zatáčení, při jízdě však bylo třeba dorazit páku pojezdu do polohy vypnuto, neboť občas mírně zadrhávala.

Ergonomie ovládání není na špatné úrovni, všechny ovládací prvky jsou dobře dostupné a madla měkčená.

  • Poměrně vysokou cenu v síti prodejen Mountfield vyvažují solidní pracovní výkony a velmi neotřelý design.

Jak a čím mulčovat

Mulčování řeší problém s větším množstvím posekané trávy, kterou nemusíme shrabovat nebo odnášet ve sběracím koši, vrací do půdy živiny a udržuje vláhu.

Pozor si musíme dávat u řidších porostů na kyselých půdách, kde mohou převládnout mech a plevele, které původní traviny vytlačí.

Podstatou je nadrobno nasekaná tráva, která zůstává na ploše a postupně se rozkládá. U velmi bujných porostů je dobré mulčovat nadvakrát, zhruba po třech dnech, až posečený porost na zemi proschne; urychlíme tím rozklad.

Před mulčováním vždy zkontrolujeme plochu, aby na ní nebyly kameny nebo jiné pevné předměty.

Ceny

Mulčovací sekačky koupíme od 10 000 Kč výše, nejlevnější jednoúčelové mulčovače stojí kolem 24 000 Kč, za poloprofesionální dáme až 50 000 Kč. Největší rotační mulčovače jsou za 75 000 Kč, přičemž na podobných cenách začínají cepové stroje. Stavebnicové systémy, kde je mulčovač jednou z volitelných aplikací, stojí od 40 000 Kč výše.

Foto autor