Zahradní štěpkovač uleví od hromady větví i zeleného odpadu ze zahrady
22. 9. 2018

Zahradní štěpkovač uleví od hromady větví i zeleného odpadu ze zahrady

Začátek podzimního období je ve znamení velkého úklidu v zahradě. Kdo má větší množství stromů, které pravidelně prořezává, opakovaně řeší co s větším množstvím větví. Pomoci může štěpkovač.

Elektrický model i pro větší zahrady

Nejjednodušší volbu představuje štěpkovač elektrický. K jeho pohonu se využívá jednofázový elektromotor o příkonu až 3 kW. Náhon pracovního ústrojí je řešen přes zpomalovací planetovou převodovku. Pracovní nástroj, broušené ozubené kolo, zpracovává vtahovaný materiál proti hliníkové přítlačné desce. Pokud je deska nebo kolo mírně opotřebené a stroj nedělí větve úplně, stavěcím šroubem je možné kdykoliv vše napravit. V případě nutnosti, při zaseknutí stroje, použijete knoflík zpětného chodu (reverzace). Tím se pracovní ústrojí uvolní a je možné dále pokračovat v práci.

Elektrický štěpkovač je tichý pomocník

Součástí všech dnešních modelů elektrických štěpkovačů je velkoobjemová sběrná nádoba pro zachytávání zpracovaného materiálu. Tato nádoba má pojistku, kterou je nutné při zpětném nasunutí do stroje zacvaknout. Štěpkovač jinak nelze spustit. Opěrný rám disponuje dvěma transportními kolečky. Díky nim stroj snadno převezete z jednoho místa v zahradě na další. Snadné manipulace je docíleno také vlivem  použití termoplastů, snižujících celkovou hmotnost. 

Elektrický štěpkovač s otevřenou sběrnou nádobou

Obrovské plusy elektrického štěpkovače spočívají ve velmi nízké hlučnosti a vysoké pracovní efektivitě. Zatímco stroj zpracovává materiál, obsluha si připravuje další. Samovtahování tak výrazně šetří čas i námahu. Větve totiž není zapotřebí do stroje tlačit, jako tomu je u rychloběžných drtičů.

Benzinový štěpkovač - pro zahrady i sady

Benzinový štěpkovač pro soukromé uživatele používá zásadně odlišný systém pohonu i zpracování materiálu. Základem stroje je rám, ve kterém je uložen systém řemenic, těžký setrvačník a široký vícedrážkový řemen. Štěpkovací hlava má zdvojenou šroubovici pro zpracování velkého množství hmoty. Široká násypka umožňuje zpracovávat různé typy větví, od rovných tvarů až po širší, rozvětvené struktury. Ty se do ústí elektrických strojů velmi špatně vkládají. Ke snadné manipulaci slouží kovové madlo a transportní kolečka.

Likvidace zeleného odpadu štěpkováním

Pro pohon takového štěpkovače se používá čtyřtaktní motor s rozvodem OHV, vybavený automatickým sytičem pro snadné nastartování a zdvihovým objemem od 190 cm3. Slabší motor má méně síly a pro takový stroj je nevhodný, protože nezvládne větší průměr větví než štěpkovače elektrické, což je kolem 40 mm v čerstvém stavu. Proto jej výrobci nepoužívají.

K hlavním výhodám štěpkovačů se spalovacím pohonem patří nezávislost na přívodu elektřiny a výtečná pracovní efektivita. Díky značné zásobě točivého momentu motoru je tento stroj koncipován jako středněběžný. Počet otáček dělicí šroubovice je více než 10x větší proti elektrickým modelům. K udržení výkonu pomáhá setrvačník, akumulující energii a bránící rychlé ztrátě výkonu motoru při prudké změně zatížení.

Materiál vhodný na štěpkování

Zelená štěpka je ideální komponenta do kompostuNejčastěji se štěpkují větve do průměru 5 cm. Použijte je jako mulčovací materiál nebo hmotu pro založení kompostu. Suchou štěpku také můžete pálit v kamnech. Méně je známo, že štěpkovačem zlikvidujete i velké množství zeleného odpadu ze zahrady. Stonky od slunečnic, ostálek, rajčat nebo keříčky fazolí, to vše zvládne štěpkovač zpracovat velmi rychle. Zelenou hmotu doporučujeme prokládat hrubším materiálem. Ten zajistí, že nedojde k zanesení pracovního ústrojí při likvidaci velkého množství rostlin se zelenými listy.

Údržba štěpkovače je snadná

Dřevěnou štěpku můžete i pálit, je-li sucháÚdržba spočívá prakticky jen v pravidelném čištění a seřizování přítlaku desky vůči pracovnímu prvku. To zvládne i méně zručný uživatel během několika minut. U benzinových strojů nesmíme zapomenout na péči o motor. Týká se čistého vzduchového filtru, každoročně měněného motorového oleje a pravidelného vypouštění či vyjetí paliva před zimní odstávkou. Jednou za rok také sejměte spodní kryt na rámu a zkontrolujte stav řemene a napínacího zařízení.

Autor Jaromír Malich.

Vložte nový komentář jako nepřihlášený uživatel nebo se přihlaste.
Povinné položky jsou označeny *

Napište číslicí výsledek příkladu: šestmínustři = 

Pokud jste již registrováni na iReceptáři, přihlaste se svým uživatelským jménem a heslem.
Povinné položky jsou označeny *

Diskuse

vložit dotaz »
PředchozíDalší
Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2018. Autorská práva vykonává vydavatel.
Jakékoli užití části nebo celku, zejména rozmnožování a šíření jakýmkoli způsobem (mechanickým nebo elektronickým)
i v jiném než českém jazyce bez písemného svolení vydavatele je zakázáno. ISSN: 1805-9465.

© 2018 VIZUS | Používáme redakční systém Vizus CMS