Ke zprovoznění zahradní techniky potřebujeme

  • základní sadu očkových klíčů, nejčastěji jde o velikosti 10, 13, 17 a 19,
  • klíč na zapalovací svíčky,
  • drátěný kartáč,
  • nádobu na motorový olej,
  • motorový olej,
  • zapalovací svíčku,
  • vložku vzduchového filtru, případně filtr olejový.

Skvělý prvek výbavy představuje odsávačka oleje, se kterou se velmi pohodlně mění olej například u motorů Honda GCV/GSV, těm totiž chybí klasický vypouštěcí šroub na spodní straně motoru.

Sada pro motor sekačky stojí okolo 600 Kč, sady pro větší traktorové typy motorů s olejovým filtrem asi 1200 Kč a více podle provedení.

Hodí se mít po ruce i sadu náhradních sekacích nožů. Například pro motory Briggs & Stratton se běžně prodávají celé sady pro údržbu, které obsahují náplň oleje, filtry a zapalovací svíčku. V některých případech dokonce nechybí ani stabilizátor paliva.

Vyměníme olej

Výměna oleje ve čtyřtaktních spalovacích motorech je prvním a nejdůležitějším krokem, alespoň co se týká motorů sekaček, křovinořezů, travních traktorů, jednoosých kultivátorů a dalších strojů.

S výměnou oleje začínáme až tehdy, kdy jsme palivovou nádrž naplnili čerstvým benzinem a motor zprovoznili do chodu. Pro dokonalé vypuštění starého oleje totiž potřebujeme motor mírně zahřát, aby celá náplň snáze vytekla z olejové vany.

Pro motory sekaček potřebujeme téměř ve všech případech 0,6 l oleje; výjimku tvoří například motory Briggs 850 I/C s olejovým filtrem, které vyžadují asi 0,8 l oleje. Motorům křovinořezů stačí pouhých 100 ml, zahradním traktorům pak 1,4 l nebo více podle provedení.

Nejlepší je polosyntetický olej značený 10W–30, který splňuje kvalitu API SJ nebo SF.

Řada provozovatelů zahradní techniky mění olej třeba jednou za dva až tři roky. Tím si však zadělává na pořádně drahé opravy. Motory bez olejového filtru namáhají olej více než motory s filtrem. Olej je postupně znehodnocován rozpuštěnými usazeninami, značným tepelným namáháním v letním období se rychle snižuje jeho kvalita a přísady pro ochranu motoru postupně vymizí. Přes zimu navíc do sebe naváže vlhkost, protože v době velmi nízkých teplot se na stěnách klikové skříně sráží voda.

Všechny tyto negativní vlivy urychlují opotřebení motoru, zapříčinit mohou i zadření pístu ve válci a následné poškození klikového mechanismu.

U dvoutaktních motorů jsme odkázáni na míchání palivové směsi. Nesmíme však použít tu starou, která v kanystru zůstala od podzimu. Bezolovnatý benzin totiž váže olej dobře po dobu zhruba dvou měsíců, pak směs degraduje a její složky se oddělují. Motor se pak zadře a částka za opravu může přesáhnout až 5000 Kč.

Čistý vzduchový filtr a svíčka

K bezchybné funkci spalovacích motorů je také nezbytné, abychom v permanentní čistotě udržovali vzduchový filtr a zapalovací svíčku. Některé motory mají navíc odnímatelný filtr paliva, který zabraňuje nečistotám, aby se dostaly do karburace. Zanedbáme–li kontrolu, vzduchový filtr se postupem času zanese a výsledkem je spotřeba benzinu vyšší až o třetinu a postupná ztráta výkonu.

Filtrační vložku z molitanu můžeme proprat v benzinu a nechat vyschnout, nikdy vložku (ani papírovou) nečistíme tlakem vzduchu, mohli bychom ji poškodit. Popis vhodného způsobu čištění by měl obsahovat návod na údržbu stroje.

Silně znečištěná zapalovací svíčka po čase neumožní nastartovat motor, protože nevytvoří jiskru, naopak zkratuje elektrický obvod. Při hledání správného typu svíčky postupujeme podle návodu k obsluze motoru.

A co převody?

Před sezonou se nevyplatí, abychom se věnovali pouze motoru a ostatní části stroje zanedbávali. Důležitý je také řemenový mechanismus, který žene pojezdovou převodovku a u bubnových sekaček, mulčovačů a čtyřkolových traktůrků slouží k přenosu síly na žací zařízení.

Řemeny jako takové by při kontrole neměly vykazovat známky poškození, neměly by tedy být roztřepené nebo mít popraskané okraje – tento stav vyžaduje bezodkladnou výměnu. V této souvislosti se zaměříme na kontrolu napínacích kladek, jejich ložisek a řemenic. Napínák by neměl mít vůli v ose a musí se otáčet zlehka bez zadrhávání.

Převodovky pracující s ozubenými koly v oleji vyžadují také pravidelnou péči. Před zahájením práce zkontrolujeme množství oleje, černý olej vyměníme za nový. Pro většinu zahradní techniky, která využívá šnekové nebo kuželové převody, dobře poslouží například hypoidní olej Paramo Gyrol 90H. Hydrostatické převody pak chtějí motorový olej třídy 5W–50, ale výměnu raději svěříme odbornému servisu, neboť je velmi náročná.

Broušení řezných nástrojů

Ostré jako břitva, takové by měly být nůž sekačky i zuby na řetězu motorové pily.

S žacími nástroji u sekaček a křovinořezů si poradíme snadno, jen nesmíme zapomenout na vyvážení, abychom nebyli překvapeni zvýšenými vibracemi.

Vyvažujeme tak, že čepel nasadíme na obrácený šroubovák, z těžší strany odebíráme materiál tak dlouho, dokud celý nůž na šroubováku neleží v rovině. Pilový řetěz můžeme naostřit pilníkem, hodně otupené zuby jsou signálem k předání řetězu servisu, který jej přebrousí na speciální brusce.

Očista nakonec

Stroj řádně očistíme a zbavíme konzervačních látek, které jsme použili na podzim. Do všech mazacích míst natlačíme lisem vazelínu, žací skříň sekačky dokonale očistíme od rostlinných zbytků. Žebra chlazení motoru by také měla být prostá jakýchkoliv nečistot, neboť čistý motor podává plný výkon a spotřebovává méně paliva.

Foto autor