obrázek z archivu ireceptar.cz

Deset tipů pro kontrolu auta před zimou

Jak připravit vůz, aby spolehlivě fungoval celou zimu a nepřipravil nám nepříjemné okamžiky? Připomínáme běžné, ale důležité návody, co a jak zkontrolovat.

1 Nejprve důkladná očista

Před zimou je nutné automobil řádně umýt. Pro tyto účely se nejlépe hodí tlaková myčka alternativně vybavená kartáčem. Takové mytí karoserii neškodí, neboť na rozdíl od běžných automatických myček nepoškozuje lak. Štětiny myčky totiž barvu mikroskopicky narušují, a pokud vůz pravidelně myjeme v myčce několik let, lak barva postupně ztrácí na kvalitě. S mytím je taktéž vhodné povrch karosérie navoskovat. Film vosku karoserii ochrání před účinky zimních výkyvů teplot a před negativními účinky posypové soli.

motor fabiemotor fabieAutor: Archiv ireceptar.cz

2 Oprava vrypů a škrábanců

Na laku se postupem času mohou objevit drobné odřeniny nebo škrábance, které je nutné zacelit. Taková poškození je nejlepší lehce obrousit jemným smirkem a nanést vrstvu barvy opravnou tužkou, která je běžně k dostání ve všech autorizovaných prodejních střediscích.

3 Výměna oleje a celková kontrola

Po otevření kapoty se nejprve zaměříme na kontrolu provozních kapalin. Hladina chladicí kapaliny by měla být mezi ryskami a kapalina samotná nesmí být příliš stará. Mohla by být zdrojem problémů, neboť nemusí tak dobře chránit hlavy válců a těsnění.

Totéž platí o motorovém oleji — ať už u benzinového nebo naftového motoru. Ignorujeme však využívání „Long life“ intervalů výměny, které přispívají k rychlejšímu opotřebení vačkových hřídelí, pístních kroužků a ložisek turbodmychadel. Nejrozumnější je před zimou nechat olej vyměnit, neboť nový olej obsahuje méně rozpuštěných částic, což snižuje odpor při startování a zajišťuje spolehlivé mazání i při velmi nízkých teplotách. Běžně se využívají intervaly 15 000 km nebo jeden rok, přičemž u některých motorů je vhodné interval zkrátit. Navíc v motorech, které chladič oleje nemají, vlivem přehřívání olej rychleji degraduje, tudíž je ideální vyměňovat jej každých 10 000 km.

Výměna oleje je při vyšším počtu najetých kilometrů nutnáVýměna oleje je při vyšším počtu najetých kilometrů nutnáAutor: Archiv ireceptar.cz

Máme–li benzinový motor, podíváme se do servisní knížky, kde zjistíme, kolik máme najeto od poslední výměny zapalovacích svíček. Po více než třiceti tisících najetých kilometrech se už svíčky vyplatí vyměnit, neboť zanešené elektrody mohou způsobovat zhoršené startování, motor začne při volnoběhu pocukávat a objeví se diagnostické chyby typu „výpadky spalování“. Když svíčky nevyměníme ani po několika dalších letech, riskujeme, že se poškodí cívky nebo kabely.

Také se podíváme, zda těsní motor a vyčistíme nebo vyměníme vložky vzduchového filtru.

4 Převodovka a řazení

U automatických převodovek se s údržbou obrátíme na servis, nicméně mechanické převodovky jsou jednodušší a prakticky vyžadují jen kontrolu nebo výměnu oleje. Převodový olej vyměňujeme zpravidla po 150 000 km, kdy náplň už může obsahovat i vysráženou vodu a být tedy pro převodovku nebezpečná. Řadicí ústrojí (kulisa a lanovody) vyžadují alespoň zběžnou prohlídku.

Přístup k olejovému filtruPřístup k olejovému filtruAutor: Archiv ireceptar.cz

5 Akumulátor

Před zimním obdobím se vyplatí zkontrolovat hladinu kapaliny v akumulátoru, pokud je nižší, než předepisuje návod, a je to technicky možné, dolijeme ji destilovanou vodou. Akumulátor však u moderních vozů neodpojujeme od sítě (i dobíjet jej lze ve vozidle), protože pokud bychom to udělali, vymazali bychom paměť závad, ale také bychom ztratili některá nastavení, což by se pak projevilo na chodu motoru, a určitý čas by trvalo, než by se obnovila.

U některých aut se dokonce musí po opětovném zapojení nastavit jedinečný kód, jinak vůbec nelze akumulátor využívat. Pokud si ale nejsme s čímkoliv jistí, obrátíme se raději na servis.

6 Brzdy a podvozek

Při pravidelné prohlídce sledujeme rovnoměrnost sjíždění brzdových desek nebo čelistí. Kotouče ani bubny by neměly vykazovat větší poškození, měly by být rovnoměrně ojeté. Nezapomínáme také jednou za čas pořádně šlápnout na brzdový pedál, abychom prověřili funkci ABS.

U podvozku se zaměříme nejen na vůli ložisek kol, ale prověříme také uložení přední a zadní nápravy, přičemž o jejich špatném stavu vypovídají rány při přejezdech nerovností.

  • Často se objevuje vůle na „kostech“ stabilizátorů přední nápravy, oprava však není nákladná a vše je vcelku dobře přístupné.
  • Vadná ložiska se projevují hučením od kol, případně vůlí v náboji kola.

Zimní obutí je povinné od 1. listopaduZimní obutí je povinné od 1. listopaduAutor: Archiv ireceptar.cz

7 Kontrola zimního obutí a disků

Než zimní pneumatiky nasadíme, nejprve je velmi důkladně prohlédneme, hlavně se podíváme na hloubku vzorku. Zákon 133/2011 Sb. v § 40 nařizuje alespoň 4 mm. Pneumatiky jako takové by neměly být poškozené, dbáme především na to, aby se nikde neobjevovaly boule, které jsou známkou brzké zkázy.

Disky očistíme, umyjeme vodou a utřeme hadrem. Pokud jsou kovové a začne se na nich objevovat koroze, necháme je otryskat a nastříkat.

  • Nezapomínáme ani na kontrolu vyvážení kol, správné vyvážení totiž zásadně prodlužuje životnost ložisek a vůbec celé nápravy.

8 Kontrola světlometů, blikačů a houkačky

Zkontrolujeme, zda všechna světla i blikače svítí tak, jak mají, podíváme se i na seřizování sklonu předních světel, pokud jsou problémy s funkčností tohoto prvku, necháme jej opravit, neboť nefunkční nastavování světel je na STK považováno za vážnou závadu.

Kontrola světlometů, blikačů a houkačkyKontrola světlometů, blikačů a houkačkyAutor: Archiv ireceptar.cz

9 Stav kapaliny ostřikovačů

Před zimou se zbavíme letní kapaliny do ostřikovačů a začneme využívat modrou, nemrznoucí směs.

10 Povinná výbava

Do povinného vybavení každého automobilu patří

  • lékárnička,
  • reflexní vesta,
  • výstražný trojúhelník,
  • náhradní kolo nebo sada pro opravu,
  • klíč na matice kol,
  • zvedák,
  • náhradní žárovky a náhradní elektrické pojistky.

Řada zkušených a mnohaletých řidičů s sebou vozí i nepovinné předměty, například sadu nářadí nebo zapalovací svíčky.

Podle vyhlášek č. 283/2009 Sb. a následných č. 216/2010 Sb. a 182/2011 musí autolékárnička povinně obsahovat: 3x hotový obvaz s 1 polštářkem (šíře 8 cm, savost 800 g/m2) • 3x hotový obvaz se 2 polštářky (šíře 8 cm, savost 800 g/m2) • 2x trojcípý šátek z (netkaného) textilu (960x1360x960 mm) • 2x hladkou náplast „cívka“ (2,5x500 cm) • 6x náplast s polštářkem (8x4 cm) • škrticí pryžové obinadlo (60x1250 mm) • plastovou roušku (20x20 cm, síla 0,05 mm) • pryžové rukavice (latexové) chirurgické v obalu • nůžky se sklonem v antikorozní úpravě se zaoblenými hroty (délka 14 cm) • isotermickou fólii (200x140 cm). 

Foto autor

Akční letáky