Pokud jste vybalili oblečení, které vám nesedí, ať již střihem, velikostí nebo provedením, a víte, od koho dárek byl, můžete dárce, dovoluje-li to vaše sociální vazba, požádat o účtenku či nějaký doklad o zaplacení a pokusit se věc vyměnit. To lze ostatně často stihnout i u věcí kupovaných v e-shopech, obzvlášť pokud Ježíšek nechal nákupy na poslední chvíli. Pak můžete zboží vrátit. Standardně platí 14denní lhůta.

Zkuste je "střelit na netu"

Nevydařených dárků se dá zbavit různě, aniž by skončily v koši. Asi nejjednodušší je „recyklace dárků“, zkrátka je dát někomu, komu radost udělají. Anebo je zkuste prodat. Vyplatí se to spíš zkusit po internetu, odpustíte si tím marži pro bazary, zastavárny a podobné podniky. Ani primárně inzertní noviny dnes již nemají tolik čtenářů. Kromě inzertních portálů můžete využít i sociální sítě a fulltextově si vyhledat skupiny, ve kterých se dané věci prodávají. Mnohdy jde o osobnější přístup a věc se prodá lépe. O ceně navíc můžete rovnou jednat, mnohde můžete prodej vyhlásit i jako aukci, podobně jako na Aukru. Pokud máte celý den po ruce chytrý telefon, zkuste i mobilní aplikace. Populární je například Letgo.

Za odvoz. Anebo na charitu?

Nepotřebujete za danou věc dostat peníze? Pak je ideální volbou dát ji buď za odvoz (velmi rychle to obvykle jde přes servery jako Nevyhazujto), anebo ještě lépe na charitu. Už v čase předvánočních úklidů se plní kontejnery pro sběr oblečení taškami plnými věcí. Co konkrétně do kterého kontejneru můžete dávat – zda jen oblečení, nebo třeba i hračky a kusy látek – najdete napsané přímo na něm. Myšlenka, že jde vždy o krásný dobrý skutek je sice krásná, ale ne vždy je takový pohled realistický.

Jak poznat komerční projekt?

Společností, které kontejnery v ČR provozují, je hned několik a některé jsou primárně komerční. Na bohulibé účely z nich pak putuje třeba jen do deseti procent odevzdaných darů. Zajímejte se proto, kdo kontejner provozuje, co s darovaným textilem dělá, a pokud to není zjistitelné, vše nahrává spíše tomu, že vaše pěkná halenka doputuje v zahraničí do secondhandu. Ani to by ještě nemusel být problém, pokud by výtěžek šel na charitu. To se ale u většiny kontejnerů neděje. Zárukou tak bývají označené kontejnery Charity a Českého červeného kříže (ČČK).

Že se vám nějaký kousek oblečení sice moc nelíbí, ale myslíte, že ho někdo unosí? Možná. Velká část oděvů z charitativních kontejnerů končí zpracována na hadry. A ty putují ve velkém třeba až do Afriky a Asie. Záleží na lidech v třídírně, jak se v časovém presu rozhodnou, který oděv za to ještě stojí.

Chcete jistotu? Darujte přímo

Pokud chcete jít na jistotu, musíte přímo ke zdroji. Obvykle není problém donést oblečení přímo do azylových domů, charity také dělají pravidelné sbírky oblečení a různých potřeb do domácnosti. Některé věci zužitkují chráněné dílny, hračky můžete věnovat charitativním organizacím, které se starají o děti a rodiny ve finanční tísni. Udělají radost určitě i po vánocích. Za pozornost stojí i úspěšně se rozvíjející model prodejen, jejichž výdělek jde na charitu. Takzvané charity shopy, tedy dobročinné obchůdky, potkáte v anglosaském světě na každém rohu. U nás jsou konečně také na vzestupu.

Někdo daruje, někdo koupí

A co do nich můžete donést? Každý je trochu jiný, za optání, zda danou věc chtějí, nic nedáte. Obecně se prodává hlavně oblečení (moderní a v dobrém stavu), ale často i doplňky, dekorace a řada dalších věcí. Zeptali jsme se ve dvou dobročinných obchůdcích, jaké věci jdou nejvíc „na dračku“ a co všechno je možné donést. „Lidé k nám dávají především oblečení a šperky, sem tam i knihy. Setkáváme se i s věcmi, které ještě mají visačku. Někdy dostaneme i čaje nebo kávu a drobné trvanlivé věci pro naše prodavače bez domova,“ říká tým z Přestupní stanice, která v sobě snoubí obchůdek se společenským prostorem.

Zájem je i o porcelán a sklo

„Nejraději u nás lidé nakupují oblečení, častěji se také objevují lidé, které zajímá naše nabídka porcelánu nebo drobných keramických a skleněných výrobků. Také věci pro děti jsou často cílem nákupu. Z nevhodných dárků, ale i nejen z nich, máme zájem v podstatě o cokoliv. Kromě elektroniky. Nemáme přesně vyhraněné zákazníky ani sortiment. Každopádně nám udělá radost jakýkoliv hezký dar, který budeme moct poslat dál do oběhu a podpořit tím chod našeho charitativního obchodu,“ říká Vojtěch Janouškovec, jednatel sociálního podniku Comeback.