Největší svátky roku jsou za rohem. Jaký k nim máte vztah?

Ve věku, který prožívám, už Vánoce nejsou svátky překvapení a dárků, těžko mě lze ještě něčím překvapit. Co čekám, je nějaká knížka… Takže jsem si uvědomil, že největší mojí radostí je, když jsou Vánoce bílé, na sněhu. Pak se celý dvůr a okolí na chalupě promění v něco nádherného… Čili: Pokud nadělí pánbíček sníh, už nepotřebuju nic dalšího, popadnu běžky a udělám stopu.

Daří se vám vyhnout se masáži obchodů?

Daří. Do nich já v inkriminované době zásadně nechodím.

K Vánocům patří i pohádky. Na jakých jste vyrůstal?

Já jsem byl a dosud jsem pomalý čtenář, takže jsem moc dětských knížek nepřečetl. Pořád mi chodily upomínky z knihovny, protože jsem nedokázal číst rychle. Ty úplně první mi předčítala maminka, vzpomínám třeba na Karafiátovy Broučky.

Další otázky a odpovědi najdete v Receptáři 12/2014.

Ale neměl jsem je rád, je to smutné čtení a jí se taky lámal hlas. Zato jsem miloval rozhlasové pohádky, býval jsem přilepený na rádiu, abych slyšel, i když maminka rachotila ve dřezu nádobím. Před reproduktorem byla napnutá látka, která se chvěla. A já s ní. Pohádka v rádiu vyžaduje účast, musíte si představit, co se děje, nikdo to za vás neudělá. Jde vlastně o četbu, ale barvitě zprostředkovanou.

Proto jste jako čerstvý zaměstnanec Českého rozhlasu začal pohádkami?

Tenkrát v předtelevizní době byla rozhlasová pohádka událost. Celá rodina seděla u oběda a nestyděli se poslouchat ani dospělí. Můj tatínek většinou usnul…

A moje přání po příchodu do rozhlasu bylo dosáhnout této mety. Začal jsem malými pohádkami pro Hajaju, jedna byla O zloději v šusťáku, což byl druh kabátu, hloupý zloděj si ho oblékl a šustě-ním se prozradil.

Pak jsem napsal pohádku Tři auta, tehdy působila moderně, ale dnes už by se asi nelíbila. Ovšem měla nádherné herecké obsazení: Aerovku mluvila Ljuba Hermanová, tragéd Národního divadla Eduard Kohout hrál starého Forda a Láďa Trojan mladého Spartaka, což bylo tehdy nové auto.

Další pohádku Tiché šlapací království po roce 1968 smazali, protože vyvolávala nežádoucí asociace. Byla tam taková poťouchlost, že by se mělo mluvit nahlas a ne šeptat. Po letech ji natočil znovu režisér Karel Weinlich s názvem Kolo se zlatými ráfky a vyšla spolu s dalšími na cédéčku.

Napsal jsem i první stereofonní rozhlasovou pohádku Krápník a Františka. Natáčela se v Koněpruských jeskyních a fungovala tam krásná ozvěna. A můžu prozradit, že to dobře dopadlo.

Teď sklízí velký úspěch vaše pohádka Tři bratři, kterou natočil váš syn.

Trochu jsme se toho filmu báli, i když nás ta práce oba velice bavila. Protože se sehnalo vzhledem k zahraničním produkcím málo peněz, měli jsme strach, aby triky, jako třeba vlk, nebyly žalostné. Aby se ho děti bály, a přitom byl roztomilý.

Druhou obavu jsme měli kvůli tomu, že je celý film zpívaný. Když jsme oslovili Němce, že uděláme i německou verzi, říkali: Zpívaná pohádka? Na to nikdo nepůjde! Naštěstí jsem si při sledování filmu s dětmi potvrdil, že právě zpívání působí velmi emočně. Když něco jen řeknete, nemusí v tom být žádný náboj, kladný ani záporný, ale jak to zapíváte, je to buď smutné, nebo veselé. Takže Uhlířovy melodie v podání symfonického orchestru přidávají pohádce na vroucnosti i na humoru.

Jak moc si zpíváte vy sám?

Zpívám si, když mám dobrou náladu, ale nedokážu si zpívat, abych měl dobrou náladu. Občas někdo říká: Ty vaše písničky mi pomáhají od smutku, zazpívám si, a hned mi je líp. Já když nejsem naložený, rozhodně nezpívám. Jen mlčím, bručím a snažím se to rozchodit, to mi pomáhá.

A pravnoučkovi zpíváte?

Moc rád. Je mu už skoro rok a jako každé novorozeně je bezvadný. Ale nevidíme se příliš často, většinou jen na chalupě, tam nás má posazené. Takže pokud nám ho půjčí v jiném prostředí, třeba v Praze, hrozí nebezpečí, že nás nepozná, což se nedávno stalo. Jak nás uviděl, začal nabírat a už se zdálo, že se rozbrečí. Ale já na to byl připravený a spustil jsem písničku, kterou ho na chalupě uspávám: Až půjdu z hospody, kdo mě vyprovodí… A on se rozzářil s výrazem: Jo, tak to seš ty!?

Jak ta písnička pokračuje?

Tou uspávala teta moji mladší sestru a já ji pozorně sledoval: Až půjdu z hospody, kdo mě vyprovodí, žádná, žádná jiná, jen ta moje milá. Další sloky jsem si vymyslel pro Matouška, ty už nejsou lidové: Rovně jdu na pivo, zpátky jdu nakřivo, na cestě podle trati, musí mě podpírati. A musím říct, že se u ní krásně usíná.

Foto Martin Mašín

Celý rozhovor si přečtete v Receptáři 12/2014

Předplaťte si Receptář