Všechno začalo v půjčovně filmů

„Bydleli jsme v Praze na Vinohradech, hned vedle měl půjčovnu filmů pan Průcha, u kterého se scházeli majitelé kin. Jako desetiletý kluk jsem tam chodil a se zaujetím jsem je poslouchal. Viděli můj zájem, a tak mi občas věnovali obrázek, kousek filmů, plakát. Tak začala vznikat má sbírka,“ vypráví Milan Wolf.

Sbírku filmařské techniky, ale i filmové literatury, plakátů, fotografií, gramodesek a dalších exponátů buduje už šedesát let. Zaměřuje se hlavně na historii českého filmu do roku 1945.

Milanu Wolfovi se podařilo soustředit více než 2000 kamer, fotoaparátů, promítacích a dalších přístrojů, 120 000 fotografií vztahujících se k dobovému světu filmu, několik tisíc plakátů, kompletní ročníky filmových časopisů od roku 1920 a mnoho dalších cenností. Ve Wolfově sbírce je také promítací přístroj, který v letech 1912 až 1914 používal Viktor Ponrepo. Nebo přístroje na netradiční filmové formáty – například francouzská kamera na 22mm film. Tento formát se neprosadil, přístroje se.vyráběly jen krátce. Kamerami na film široký 35 mm Kinamo Zeiss Ikon z roku 1916 natáčeli dokumentaristé reportáže pro filmové týdeníky. Zpočátku měly kliku, ve 20. letech dostaly pohon na pero. Natáčel s ní například světově známý československý dokumentarista Alexander Hackenschmied.

Přenosná promítací souprava, takzvaný Zeissův Kinobox za války v německé armádě sloužila pro polní kina. Musela se převážet v pěti bednách, nejvíc místa zabraly zesilovače. Milanu Wolfovi, původní profesí elektrotechnikovi, se podařilo dát všechno do jedné bedny – použil tranzistorové zesilovače velké jako krabička sardinek a halogenová světla..

„Dnes jsem soudní znalec v oboru film a zajišťuji autentické rekvizity pro natáčení pro Barrandovské studio i pro televizi," říká Milan Wolf o své současné práci. Když štáb potřebuje pro snímek z třicátých let minulého století dobové fotoaparáty, obrátí se na něj. Všechno musí být zcela funkční.

„Teď například připravuji promítačku pro film, jehož několik scén se odehrává v promítací kabině během filmového představení. Současně učím herce s přístroji zacházet a během natáčení jsem připraven půjčenou techniku opravit."

Na precizní práci výrobců filmové techniky nedá Milan dopustit. „Například firma Ernemann rentgenovala každou součástku. Ty se vyráběly z natvrdo poniklované mosazi. Pohyblivé části nemají ani po letech provozu žádnou vůli. Však také ve své době profesionální promítačka stála stejně jako osobní automobil."

Sean Connery, Annie Girardotová, Bruce Willis...

K filmu patří i slavní herci. Milan Wolf má kolekci podpisů těch, s nimž se při své práci setkal. Nechybí mezi nimi například Horst Buchholz, Sean Connery, Annie Girardotová, Jeremy Irons, Bruce Willis a další.

Pokud jde o filmy samotné, dá se říci, že jsou třešničkou na filmovém dortu Milana Wolfa. Mimo jiné vlastní ručně kolorované filmy firmy Pathé, jeho zásluhou se zachoval němý film režiséra Gustava Machatého Erotikon, objevil a Národnímu filmovému archivu přenechal unikátní snímek Dobrý voják Švejk s Karlem Nollem v hlavní roli, vlastní unikátní francouzský film Hrabě Monte Christo a spoustu dalších.

„Dřív se filmy kupovaly. Když majitel kina nebo půjčovny snímek obehrál, prodal jej velmi levně nějakému filmovému nadšenci, který jej doma měl třeba čtyřicet let. A já jsem se znal se spoustou takových lidí,“ říká sběratel.

Před časem v jednom z nejstarších pražských kinosálů, v kinu Světovid založeném v roce 1916 (později kino Morava) provozoval Wolfovo muzeum filmu, kde také promítal zajímavé snímky. Bohužel zájem návštěvníků nebyl tak velký jako náklady na provoz, a tak po dvou letech muzeum skončilo.

Nicméně zájemci o kinematografickou historii a dobovou techniku mohou do sbírky Milana Wolfa nahlédnout v pražské Branické ulici č. 71. Sběratel zde zřídil filmovou galerii. Pravidelně se tady konají příležitostné expozice fotografií, filmových plakátů a dalších exponátů, věnované významné osobnosti či události. Je zde také možné prodat či koupit cokoliv, co v sobě skrývá kouzlo stříbrného plátna.

Foto Jan Malý