Konečně, po dlouhé zimě se příroda začíná probouzet. A sociální sítě už jsou pomalu plné fotek různých krajinek, kytiček nebo zvířátek. Pokud se chcete pochlubit i svými fotkami, máme pro vás pár tipů, tak je udělat ještě lepší.

1. Jarní krajina je velmi barevná a všechno to pučení vypadá skvěle na pozadí modré oblohy. Chcete-li dosáhnout opravdu sytých barev – především u oblohy – použijte polarizační filtr. Hledejte symetrické tvary a neobvyklé úhly pohledu, jako třeba řady husté zelené vegetace nebo pohled mezi květy stromu, hustou trávu a podobně.

3. Pokud máte k dispozici širokoúhlý objektiv, proberte jej ze zimního spánku abyste mohli do obrazu krajiny v dálce začlenit i popředí.

4. Nezapomeňte pracovat také s hloubkou ostrosti (na zrcadlovkách režim A – aperture neboli clona). Aby bylo vše na fotce krajiny ostré, použijte vyšší clonové číslo jako f/11 nebo f/22.

5. Dny se konečně prodlužují, využijte toho! Při východu slunce je vzduch čistší a díky tomu, že se v tomto období velmi liší noční a denní teploty, fotoaparát zachycuje barvy velmi odlišně brzy ráno a pozdě odpoledne oproti zbytku dne. Ráno a podvečer jsou pro focení ideální.

6. Mlha a rosa mohou být velmi zajímavé. Zkuste se dostat do vyšších poloh – vrcholky hor a kopců jsou perfektním místem, poskytnou vám úžasný pohled na údolí, ve kterých se může ranní mlha držet jako v misce.

7. Také zde může pomoci polarizační filtr a pamatujte na to, že mlha se chová jako softbox, takže může snížit kontrast okolí, a to znamená nutnost delšího času expozice. Laicky tedy nižší číslo za lomítkem, např. 1/250 s. Proto můžete potřebovat stativ, aby byl fotoaparát po dobu expozice nehybný a obraz se nerozmazal.

8. Přestože dny se prodlužují, slunce je stále na obloze nízko, což může způsobit silné protisvětlo. Proto v tomto období raději nefotografujte lidi se sluncem v zádech, ale spíše se sluncem ze strany, i když stále mírně v pozadí. Nebo můžete využít hry stínů v slunečním světle dopadajícím na focenou osobu zepředu.

9. U portrétů využijte malou hloubku ostrosti, tedy nízké clonové číslo (hodnota f, například f/2,8) abyste docílili rozostření pozadí (efekt zvaný bokeh), díky čemuž vynikne důležitý objekt v popředí focené scény. V režimu priority clony navíc díky tomu zrcadlovka automaticky zvolí vyšší rychlost závěrky a předejte tak roztřesení obrazu, pokud je světla méně. Nebojte se ale porušit portrétní konvence a například zaostřit právě na jiný objekt v popředí a figuru člověka využít jako rozostřené pozadí.

10. Právě práce s hloubkou ostrosti je hezkou ukázkou toho, kde končí možnosti současných mobilních telefonů. Pro focení momentek jsou samozřejmě skvělé, ale jakmile chcete od obrázku něco více, přichází čas na skutečný fotoaparát. Naštěstí, dnes už nemusíte za základní fotovýbavu utrácet desetitisíce. Digitální zrcadlovky již stlačily ceny základních modelů k hranici 15 tisíc korun, což je dostupné i začátečníkům.
Dobrým příkladem může být třeba model D3400 od známé japonské značky Nikon. Přitom i stroje v téhle cenové hladině již nabízejí velmi slušné parametry. V ceně již bývá základní objektiv, a třeba zmíněná D3400 nabízí velký obrazový snímač formátu DX s 24,2 milionu pixelů, takže poskytuje velmi dobré výsledky i za nízké hladiny osvětlení, kde mobilní telefony typicky selhávají. Ocenění si zaslouží i baterie s vysokou kapacitou, takže můžete zkoušet a experimentovat.

11. Zkuste fotit portrét ve stínu stromu a použijte k prosvětlení scény blesk. Ten sice nedělá nic hezkého v interiéru, ale při venkovním focení může být skvělým pomocníkem. Vyzkoušejte, zda vám stačí vestavěný blesk a pokud ne, volte pro začátek některý cenově dostupný externí blesk. Pro začátek postačí i přístroj s cenou pod 4 tisíce korun, což se dá zřejmě akceptovat.

12. Zvířata jsou většinou v pohybu, proto jednoznačně volíme režim priority času (S – shutter neboli závěrka). Hodnotu času nastavujeme podle toho, zda chceme pohyb „zmrazit“ (například 1/150 s) nebo naopak dosáhnout rozmazání pohybujícího se objektu (například 1/60 s). Čím blíže se dostanete, tím lépe, ale u většiny zvířat ve volné přírodě se neobejdete bez kvalitního zoomového objektivu.

13. Foťte se zoomem nastaveným na širší ohnisko, tedy s menším přiblížením. U rychle se pohybujících objektů se scéna mění rychle a není většího zklamání než správně exponovaný záběr s perfektí ostrostí letícího ptáka, kterému chybí v obraze část křídla, nohy či dokonce hlavy. Vždy je lépe provést dodatečný výřez v počítači a tím zvíře zvětšit než smazat jinak dobrý snímek. „Snažte se zvíře fotoaparátem sledovat v určitém úseku a pomocí sériového snímání pořídit více záběrů pro následný výběr toho nejlepšího. V případě fotografování přes hledáček doporučuji nezavírat druhé oko a bedlivě sledovat scénu v okolí,“ popisuje metodu zvanou panning fotograf a lektor Michael Jurák z Nikon školy.

14. Při focení rostlin a květů zkuste hledat rytmicky se opakující vzory a pohrajte si s abstrakcí. Nebojte se také zakleknout a snížit foťák na úroveň foceného objektu a můžete také vyzkoušet širokoúhlý objektiv a velmi nízkou hloubku ostrosti. Zajímavých fotografií však můžete dosáhnout také s objektivy s pevným ohniskem. Například fotografie drobných modrých sasanek v listí byla pořízena objektivem Nikkor 50 mm, který se běžněji používá pro portréty. Fotograf použil velmi malou clonu f/1,8 a čas 1/640 s.

15. Květiny i jiné průsvitné objekty vypadají skvěle také se slunečním světlem v pozadí, když jsou jemné části prozářeny procházejícím sluncem. Dávejte ale pozor na podexponování objektu v popředí (kdy je příliš tmavý). V takovém případě budete možná potřebovat použít kompenzaci expozice +1 nebo +2.