Jednou z nejstarších je parní lokomotiva 310.076, která byla vyrobena v roce 1899 v Rakousku, ale na českých lokálních tratích jezdila až do padesátých let minulého století.

Jsou tu i legendy, třeba lokomotiva z meziválečných let přezdívaná Mikádo. Má téměř dvoumetrová kola a tahala ty nejluxusnější rychlíkové vlaky, dokud ji nevystřídaly modernější parní lokomotivy, kterým se zase říkalo Albatros.

A když už jsme u těch přezdívek, mají tu i lokomotivu zvanou Papoušek, která se objevila v polovině minulého století, tedy v době, kdy už i v Československu začaly být parní lokomotivy nahrazovány motorovými nebo elektrickými. Ostatně Brejlovec, Čmelák nebo Sergej nejsou nic jiného než přezdívky motorových lokomotiv, které ty parní v těch dobách střídaly. A dnes už jsou taky v muzeu.

Zdejší muzeum vzniklo na konci devadesátých let z popudu nadšenců, dnes je provozují České dráhy a řada lokomotiv a dalšího zařízení zapůjčilo Národní technické muzeum. A od jara do podzimu odtud také vyjíždějí historické vlaky. Stačí si na internetu najít jejich jízdní řády a vnoučci i jiné děti budou v sedmém nebi.

Foto autor