obrázek z archivu ireceptar.cz

Zimní pneumatiky v dTestu 2015

Časopis srovnával kvality pneumatik rozměru 165/70 R14, které obouvají například Škoda Fabia, VW Polo nebo Citröen C3, a 205/55 R16 pro vozy nižší střední a střední třídy: Škody Octavia nebo Superb, VW Passat, Hyundai i40 a další.

V kategorii pneu pro menší vozy dTest vyzkoušel šestnáct modelů, z nichž jen třem udělil celkově dobré hodnocením, v kategorii větších získali dobrou výslednou známku pouze dva výrobky z osmnácti.

„Najít zimní pneumatiku s vyváženými jízdními vlastnostmi není zrovna snadné,“ píše časopis dTest 10/2015. Internetový Receptář nabízí poznatky dTestu, týkající se menších pneumatik.

zimní pneumatikyzimní pneumatikyAutor: Archiv ireceptar.cz

obrázek z archivu ireceptar.czobrázek z archivu ireceptar.czAutor: Archiv ireceptar.cz

Mezi pneumatikami rozměru 165/70 R14 získaly dobré hodnocení tři modely, které se také umějí vypořádat se všemi povětrnostními podmínkami: vítěz kategorie Goodyear UltraGrip 9 (dobře, 1560 Kč), druhý Michelin Alpin A4 (dobře, 1520Kč) s nejdelší životností mezi čtrnáctkami a třetí Dunlop SP Winter Response 2 (dobře, 1440 Kč).

Výběr pneumatik do testu probíhal na základě údajů deklarovaných na energetickém štítku. Do srovnání dTest zařadili pouze ty, které měly

  • u parametru přilnavost na mokré vozovce nejhůře třídu C (přičemž  B měl na štítku jen zlomek modelů a A žádný),
  • u valivého odporu byla uvedena třída C až F.

Na první pohled to vypadá, že rozdíly v jízdních vlastnostech na mokré vozovce by měly být minimální, zatímco vliv na spotřebu pohonných hmot, který přímo souvisí právě s valivým odporem, by se měl lišit více.

Výsledky testu však hovoří opačně. Mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou v kategorii 165/70 R14 je rozdíl ve spotřebě paliva pouze čtyřprocentní — 0,2 l/100km. V jízdních vlastnostech na mokru jsou však rozdíly mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou výrazné.

testování zimních pneumatiktestování zimních pneumatikAutor: Archiv ireceptar.cz

165/70 R14

Goodyear UltraGrip 9 Goodyear UltraGrip 9 Autor: Archiv ireceptar.cz

Vítěz kategorie menších pneumatik Goodyear UltraGrip 9 s novým vzorkem dezénu nezaváhal na žádném povrchu a ze všech zkoušek si odnesl dobré známky; i když na suchu a náledí to bylo jen o fous. V klíčovém testu na mokré vozovce však předvedl nejlepší výkon.

Ani u pneumatiky Michelin Alpin 4, celkově druhé v pořadí, nenašel zkušební tým dTestu výraznější slabiny. Výsledky z jízdních zkoušek byly dobré, i když na mokru a náledí to bylo opět na spodní hranici dobrého hodnocení. V testu opotřebení však dopadla jako nejlepší, a proto ji lze doporučit řidičům s vysokým kilometrovým nájezdem.

  • Také Firestone Winterhawk 3 dostal nejvyšší možné hodnocení v životnosti, ale jeho výslednou známku limitovaly výkony na mokré vozovce a skončil hluboko v poli poražených.

V kategorii pneu 165/70 R14 bronzový Dunlop SP Winter Response 2 a současně poslední z dobře hodnocených pneumatik — s vyváženými jízdními vlastnostmi na všech površích — předvedl na sněhu a náledí nejlepší výkon a měl nejmenší vliv na spotřebu paliva.

testování zimních pneumatiktestování zimních pneumatikAutor: Archiv ireceptar.cz

Uspokojivá kvalita

Tři zmíněné modely pneu pro menší vozy oceněné známkou dobře patří k těm nejlepším na trhu. Známka uspokojivě sice znamená horší jízdní vlastnosti za určitých podmínek, ovšem stále jde o kvalitní pneumatiky.

  • Fulda Kristall Montero 3 (za 1093 Kč) skončila jako nejlepší uspokojivá pneumatika kvůli horší přilnavosti na mokré vozovce, v ostatních zkouškách si však vedla dobře.

Nečekaná byla uspokojivá známka u pneumatiky Continental Contiwintercontact TS 850 (v provedení 165/70 R14), která při brzdění na náledí potřebovala delší vzdálenost, než byl průměr mezi testovanými. Na mokré vozovce a sněhu však získala druhé nejvyšší skóre, na suchu byla nejlepší a také se pomalu opotřebovávala.

Zajímavé je, že v kategorii menších pneu vykázaly všechny modely od společnosti Continental Group Continental — Uniroyal, Semperit, Barum a Matador — slabiny na náledí. Matador kromě uspokojivého výsledku na náledí a suché vozovce předvedl slabý výkon na mokru, který ho odsunul do pole dostatečně hodnocených pneumatik.

Když to na mokru klouže

Výraznější nedostatky v přilnavosti na mokré vozovce dTest zaznamenal u modelu Barum Polaris 3 a ještě větší u Firestone Winterhawk 3, jehož výsledek je tak na spodní hranici uspokojivého hodnocení.

zimní pneumatikyzimní pneumatikyAutor: Archiv ireceptar.cz

Příčinou dostatečného hodnocení Matadoru na mokré vozovce byl špatný výkon při měření boční akcelerace, což vedlo ke špatné ovladatelnosti a směrovému vedení.

V případě trojice pneumatik Aeolus Snowace AW02, Linglong Green-Max Winter HP a Mentor M200, která skončila s nedostatečným hodnocením až na chvostu tabulky, byly výkony při této zkoušce ještě horší. Tyto pneumatiky se navíc ukázaly jako velmi špatně ovladatelné a ve srovnání s ostatními měly dlouhou brzdnou dráhu.

obrázek z archivu ireceptar.czobrázek z archivu ireceptar.czAutor: Archiv ireceptar.cz

V prudkém zpomalení nejlepší Continental dosáhl nízké rychlosti na asfaltu po 36,2 metru, což je o zhruba 13 metrů méně než nejhorší Mentor. Na betonu potřeboval 44 metrů, tedy o dlouhých 19 metrů méně.

Například Aeolus potřeboval na zpomalení z 80- na 20kilometrovou rychlost na asfaltu 49,5 metru, na betonu ještě o dalších deset metrů více, Mentor to na asfaltu zvládl na stejné vzdálenosti, ale na betonu potřeboval dalších 3,5 metru navíc.

Neuvěřitelná životnost

Pneumatikám Michelin Alpin A4 a Firestone Winterhawk 3 vypočítali v dTestu odhadovanou životnost na více než 80 tisíc kilometrů. Bridgestone Blizzak LM 001 a Continental Contiwintercontact TS 850 vydrží zhruba 70 tisíc kilometrů.

Nejrychleji se opotřebují Dunlop SP Winter Response 2 a Semperit Master-Grip 2 — s nimi najedete zhruba 50 tisíc kilometrů.

Převzato z webu dTestu (redakčně upraveno)

 

obrázek z archivu ireceptar.czobrázek z archivu ireceptar.czAutor: Archiv ireceptar.cz