V kategorii pneu pro menší vozy dTest vyzkoušel šestnáct modelů, z nichž jen třem udělil celkově dobré hodnocením, v kategorii větších získali dobrou výslednou známku pouze dva výrobky z osmnácti.
„Najít zimní pneumatiku s vyváženými jízdními vlastnostmi není zrovna snadné,“ píše časopis dTest 10/2015. Internetový Receptář nabízí poznatky dTestu, týkající se menších pneumatik.
Mezi pneumatikami rozměru 165/70 R14 získaly dobré hodnocení tři modely, které se také umějí vypořádat se všemi povětrnostními podmínkami: vítěz kategorie Goodyear UltraGrip 9 (dobře, 1560 Kč), druhý Michelin Alpin A4 (dobře, 1520Kč) s nejdelší životností mezi čtrnáctkami a třetí Dunlop SP Winter Response 2 (dobře, 1440 Kč).
Výběr pneumatik do testu probíhal na základě údajů deklarovaných na energetickém štítku. Do srovnání dTest zařadili pouze ty, které měly
- u parametru přilnavost na mokré vozovce nejhůře třídu C (přičemž B měl na štítku jen zlomek modelů a A žádný),
- u valivého odporu byla uvedena třída C až F.
Na první pohled to vypadá, že rozdíly v jízdních vlastnostech na mokré vozovce by měly být minimální, zatímco vliv na spotřebu pohonných hmot, který přímo souvisí právě s valivým odporem, by se měl lišit více.
Výsledky testu však hovoří opačně. Mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou v kategorii 165/70 R14 je rozdíl ve spotřebě paliva pouze čtyřprocentní — 0,2 l/100km. V jízdních vlastnostech na mokru jsou však rozdíly mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou výrazné.
165/70 R14
Vítěz kategorie menších pneumatik Goodyear UltraGrip 9 s novým vzorkem dezénu nezaváhal na žádném povrchu a ze všech zkoušek si odnesl dobré známky; i když na suchu a náledí to bylo jen o fous. V klíčovém testu na mokré vozovce však předvedl nejlepší výkon.
Ani u pneumatiky Michelin Alpin 4, celkově druhé v pořadí, nenašel zkušební tým dTestu výraznější slabiny. Výsledky z jízdních zkoušek byly dobré, i když na mokru a náledí to bylo opět na spodní hranici dobrého hodnocení. V testu opotřebení však dopadla jako nejlepší, a proto ji lze doporučit řidičům s vysokým kilometrovým nájezdem.
- Také Firestone Winterhawk 3 dostal nejvyšší možné hodnocení v životnosti, ale jeho výslednou známku limitovaly výkony na mokré vozovce a skončil hluboko v poli poražených.
V kategorii pneu 165/70 R14 bronzový Dunlop SP Winter Response 2 a současně poslední z dobře hodnocených pneumatik — s vyváženými jízdními vlastnostmi na všech površích — předvedl na sněhu a náledí nejlepší výkon a měl nejmenší vliv na spotřebu paliva.
Uspokojivá kvalita
Tři zmíněné modely pneu pro menší vozy oceněné známkou dobře patří k těm nejlepším na trhu. Známka uspokojivě sice znamená horší jízdní vlastnosti za určitých podmínek, ovšem stále jde o kvalitní pneumatiky.
- Fulda Kristall Montero 3 (za 1093 Kč) skončila jako nejlepší uspokojivá pneumatika kvůli horší přilnavosti na mokré vozovce, v ostatních zkouškách si však vedla dobře.
Nečekaná byla uspokojivá známka u pneumatiky Continental Contiwintercontact TS 850 (v provedení 165/70 R14), která při brzdění na náledí potřebovala delší vzdálenost, než byl průměr mezi testovanými. Na mokré vozovce a sněhu však získala druhé nejvyšší skóre, na suchu byla nejlepší a také se pomalu opotřebovávala.
Zajímavé je, že v kategorii menších pneu vykázaly všechny modely od společnosti Continental Group Continental — Uniroyal, Semperit, Barum a Matador — slabiny na náledí. Matador kromě uspokojivého výsledku na náledí a suché vozovce předvedl slabý výkon na mokru, který ho odsunul do pole dostatečně hodnocených pneumatik.
Když to na mokru klouže
Výraznější nedostatky v přilnavosti na mokré vozovce dTest zaznamenal u modelu Barum Polaris 3 a ještě větší u Firestone Winterhawk 3, jehož výsledek je tak na spodní hranici uspokojivého hodnocení.
Příčinou dostatečného hodnocení Matadoru na mokré vozovce byl špatný výkon při měření boční akcelerace, což vedlo ke špatné ovladatelnosti a směrovému vedení.
V případě trojice pneumatik Aeolus Snowace AW02, Linglong Green-Max Winter HP a Mentor M200, která skončila s nedostatečným hodnocením až na chvostu tabulky, byly výkony při této zkoušce ještě horší. Tyto pneumatiky se navíc ukázaly jako velmi špatně ovladatelné a ve srovnání s ostatními měly dlouhou brzdnou dráhu.
V prudkém zpomalení nejlepší Continental dosáhl nízké rychlosti na asfaltu po 36,2 metru, což je o zhruba 13 metrů méně než nejhorší Mentor. Na betonu potřeboval 44 metrů, tedy o dlouhých 19 metrů méně.
Například Aeolus potřeboval na zpomalení z 80- na 20kilometrovou rychlost na asfaltu 49,5 metru, na betonu ještě o dalších deset metrů více, Mentor to na asfaltu zvládl na stejné vzdálenosti, ale na betonu potřeboval dalších 3,5 metru navíc.
Neuvěřitelná životnost
Pneumatikám Michelin Alpin A4 a Firestone Winterhawk 3 vypočítali v dTestu odhadovanou životnost na více než 80 tisíc kilometrů. Bridgestone Blizzak LM 001 a Continental Contiwintercontact TS 850 vydrží zhruba 70 tisíc kilometrů.
Nejrychleji se opotřebují Dunlop SP Winter Response 2 a Semperit Master-Grip 2 — s nimi najedete zhruba 50 tisíc kilometrů.
Převzato z webu dTestu (redakčně upraveno)