Ještě před sto lety platilo, že nejhezčí pohled na svět je ze sedla koně. Dnes je to ze sedla bicyklu.

Výběr optimálního kola

Nic nemůže být pro začínajícího fandu cyklistiky horší než koupě nevhodného kola. Nejde ani tak o cenu, o které platí: Čím je vyšší, tím lehčí a pohotovější stroj bude. Jde zejména o výběr vhodné kategorie kola a jeho správné velikosti.

Musíme mít na paměti, že například rám o 3 palce menší, než potřebujeme, nám prostě nedovolí se na kole správně usadit a pohodlně šlápnout do pedálů. Totéž platí opačně.

Proto doporučuji nákup kola v kamenné prodejně, ve které odborný personál zákazníkovi dobře poradí a vysvětlí, co je důležité a proč. Kolo si budeme moci před zakoupením i vyzkoušet. Musí nám zkrátka sedět na míru.

V zásadě platí, že vybíráme ze tří základních typů. Jsou to:

  • kola silniční,
  • kola crossová (trekkingová),
  • kola horská.

Díky rychlému vývoji se tyto skupiny všelijak propojují, výrobci nabízejí fůze kategorií, některé hybridy se pak těší vyšší, jiné nižší přízni zákazníků.

Nám však bohatě postačí znát tři základní skupiny a zvážit, která má právě pro nás smysl.

Silniční kola

Konstrukční prvky a vybavení jsou zaměřeny na rychlost a velkou ujetou vzdálenost. Silniční kola slouží pro jízdu po silnici a po stezkách s asfaltovým podkladem. Se zemí cyklistu spojuje dvojice 23 mm silných pneumatik.

Silniční kola jsou opatřena řídítky typu berany či oblouky. Řazení a brzdové páky jsou integrovány do jednoho modulu umístěného na řídítkách. Je to velice důmyslné a bezpečné řešení.

Pro méně sportovně založené je typ fitness kol. Jedná se de facto o klasické silniční kolo s rovnými řídítky a vzpřímenějším posedem jezdce.

Horská kola

Mountain bike (MTB) znamenají přesný opak kola silničního kola. Tuto kategorii zvolí ten, kdo touží po jízdě převážně po nezpevněných cestách a lesními terény s minimem přesunů po asfaltových komunikacích.

Kvalitní horské kolo se odmění za zvýšenou námahu při jízdě po silnici svojí obratností v terénu a bezbolestným průjezdem po nerovných cestách. Tento komfort zajišťují silné pneumatiky o šířce asi 2 palce, tedy něco kolem 50 milimetrů.

Obecně lze říci, že pružinová vidlice s olejovým tlumením, která neplní pouze funkcí držáku předního kola a jezdci zpříjemňuje jízdu, začíná na ceně 3000 korun.

Dalším typickým technickým prvkem MTB kol je odpružená vidlice. Dnes lze sice vybírat z desítek modelů, ovšem právě cena odpružení mnohdy rozhodne o definitivním výběru kola.

Za 20–30 tisíc korun lze totiž pořídít kvalitní horské kolo s pevným rámem, zatímco obdobně technicky vyspělé kolo s opravdu dobře odpruženým rámem zatíží peněženku takřka dvojnásobně.

Pocit nových možností a nové dimenze jízdy na celoodpruženém kole (tzv. fullu) je ovšem k nezaplacení, tvrdí ti, kteří si takové kolo vyzkoušeli či pořídili.

Při nákupu dražšího kola je tedy dobré si nejdřív ujasnit, kolik jsme ochotni za kvalitu zaplatit. Podle částky pak vybíráme mezi koly s pevným, nebo odpruženým rámem.

Crossová (trekkingová) kola

Jsou kompromisem silničního a horského kola. Nabízejí svižnou jízdu po silnici a zároveň umožňují průjezd lehkým terénem. Jako každý systém dva v jednom mají i tato kola své limity a omezení, ovšem ty se naplno ukážou až při velmi intenzivním (závodním) nasazení.

Pro turistickou a kondiční jízdu jsou jako stvořená a jistě není náhodou, že crossová (trekkingová) kola jsou na tuzemském trhu nejprodávanější kategorií.

Servis a údržba

Dnešní kola jsou výrazně složitější než ta, která byla k mání před několika desítkami let. Disponují velmi jemnou technikou, ať již se jedná o složité odpružení nebo dnes běžné desetikolečkové řazení.

Když už servis zanedbáme a na kole se objeví záhadné vrzání či praskání, je to jasný signál pro neodkladnou návštěvu servisu. Většinou tak předejdeme budoucímu průvanu v peněžence, nebo dokonce nehodě, kterou by způsobila unavená součástka.

Proto není dobré pouštět se do složitějších oprav bez patřičných znalostí i zkušeností.

Lepší bývá svěřit kolo renomovanému servisu. Každoroční odbornou kontrolou a seřízením dosáhneme dlouhodobé životnosti a spolehlivosti stroje.

Údržbu kolo lze podobně jako servis auta provádět podle počtu ujetých kilometrů.

Co jako uživatelé můžeme pro své kolo pravidelně dělat a navíc je to z hlediska bezpečnosti nutné, je pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách. Rovněž zkouška funkčnosti brzd před každou jízdou by měla být samozřejmostí.

Dalším úkonem, kterým ovlivníme komfort jízdy, je pravidelné mazání řetězu. Vždy je třeba řetěz předem vyčistit a poté aplikovat odpovídající mazivo. Prodloužíme tak životnost řetězu až o 100 procent.

Kam vyrazit

Pokud nemáme své tajné trasy, ať již silniční nebo terénní, které každý cyklista objevuje celý život, pomůže nám s výběrem cíle cesty soubor cyklistických map v tištěné podobě nebo průvodce.

Můžeme se také svěřit do chapadel internetu a vhodný cíl nalézt přes některý z turistických či cykloturistických portálů.

Děti

Trh nabízí sedačky, nosiče, tažné tyče a vozíky pro malé děti. Není tedy na místě obava, že bychom se cyklistice nemohli věnovat, dokud děti nepovyrostou do pedálů.

  • Ostatně, od dětského odrážedla to vlastně trvá jen chvíli k prvnímu, 12palcovému kolu pro dítě s výškou 70–94 cm.
  • Za další chvilku přijde na řadu 16palcový bicykl pro výšku 84–110 cm, poté 20palcové (100–136 cm).
  • Dětské období končí 24palcovým strojeem pro postavu vzrostlou již na 130–152 cm.
  • Dítěti kolem 150cm výšky pak koupíme už dospělácké 26palcové horské kolo s patnáctkou rámem, které s ním poroste několik let.

Dětská kola jsou putovní záležitostí, „odrostlé“ kolo lze snadno prodat.

Štěstí přeje připraveným

Bez přilby vůbec nevyjíždíme! Vybereme takovou, která nám bude dobře sedět a umožní i dobrý rozhled.

Zejména děti budou tvrdit, že ta krásná barevná, do které se zamilovaly, je nikde netlačí, ale nemusí to být pravda. Tu si musíme se vší odpovědností prověřit sami. Dávejte na sebe a na své děti pozor!

Marek Vitoch

Foto autor a Shutterstock