Mšeno: Mistrovství světa mopedů Stadion na ploché dráze
13. 7. 2013

Mšeno: Mistrovství světa mopedů Stadion na ploché dráze

Jde o výjimečnou soutěž: Padesátileté mopedy Stadion s výkonem jeden a půl koňské síly zápolí na plochodrážním oválu. Závodit může každý, kdo se s motoveteránem přihlásí. A když to dokáže, stane se mistrem světa.

Někdy v roce 2002 přišel tehdy šestnáctiletý Jiří Říha s nápadem založit ve svém rodném Mšeně sdružení příznivců motocyklů slavných značek Jawa a ČZ. Obrátil se tehdy spolu se svými kamarády na dobrou adresu — na Františka Šulce, místního znalce motocyklových veteránů.

Společně pak sepsali zakládající listinu. Tak vznikl Jawa — Moto — ČZ Veteran Club Mšeno. Na počátku měl devět členů, dnes je jich bezmála čtyřicet. Klub se stal zajímavým pro všechny věkové generace. Motorky spojily táty a syny.

mopedy

Stadiony opět na stadionu

Nejstarší z více než šedesáti strojů, které členové veteránklubu vlastní, pocházejí ze třicátých let minulého století. Mezi noblesně renovovanými motocykly je také řada mopedů Stadion, typy S11 a S22. Vyráběly se od roku 1957 do roku 1964 v Rakovníku, v pobočném závodě podniku Motor České Budějovice.

Už tehdy Stadiony závodily na ploché dráze a v terénu, jezdily se také rychlostní závody s upravenými stroji, které dosahovaly rychlosti až 100 km/h.

Legendární moped, jeho nadčasový vzhled a spolehlivost a také jiné závody Stadionů, pořádané například na Pardubicku, přivedly fandy v mšenském veteránklubu k nápadu uspořádat mistrovství světa mopedů Stadion na plochodrážním oválu ve Mšeně. Poprvé se jelo roku 2005.

Každá rozjížďka mistrovství Stadionů na ploché dráze se jede na tři kola se čtyřmi jezdci na startu. Povinné jsou ochranné přilby, brýle, rukavice a pevná obuv. Za 1. místo v rozjížďce získává závodník 3 body, za 2. místo 2 body, za 3. místo 1 bod, bez bodu zůstane na 4. místě nebo neprojede-li cílem.

mopedy

Kdo bude startmaršálem?

„Přijelo tak málo účastníků, že nakonec museli soutěžit i pořadatelé, aby se soutěž odjela,“ vzpomíná Miroslav Živný starší na první ročník „Z devíti přihlášených mopedů jich bylo šest klubových a já jsem musel zaskočit za kolegu, který měl původně rozjížďky startovat, ale teď musel soutěžit,“ popisuje Miroslav Živný, jak se vlastně náhodou stal startmaršálem, tedy startérem závodů na ploché dráze.

Od té doby rok co rok startuje celý závod: Počítá odjetá kola, signalizuje opakování či zastavení rozjížďky, vyloučení závodníka ze startu, vjezd do posledního kola a cíl. A nejen na závodech mopedů. Po čase začal startovat i klasické závody na ploché dráze, které se na oválu ve Mšeně jezdí. Díky zálibě, kterou vlastně odkoukal od syna.

Sváteční vyjížďky Kokořínskem

Miroslav Živný mladší vstoupil do mšenského klubu příznivců motoveteránů dřív než otec, asi rok po založení klubu, vlastně kvůli své Jawě 250. Pak si pořídil moped Stadion S 11 z roku 1960. Byl rozmontovaný v bedýnce, dost dílů chybělo, rám byl natřený štětcem červenou barvou.

Otec a syn začali pátrat po chybějících dílech a postupně moped probudili do nového života. Motor prošel generálkou, stroj dostal novou elektroinstalaci, lanka. O roku 2005 opět polyká kilometry silnic.

 „Je to bezvadný, lehoučký, strašně rád na tom jezdím, i když do kopce občas šlapu a sedlo, které není originální, trochu tlačí a mopedyzadek pak bolí,“ říká Miroslav Živný starší o naleštěném veteránovi — modelu Stadionu S11, který nemá zadní kolo odpružené. Při klubových vyjížďkách s ním ujede po silnicích Kokořínska třeba osmdesát kilometrů.

„Ani mi nepřijde, že byl ten stroj vyroben před padesáti lety. Mašina je dobře udělaná a taky pěkná, a tak na ni není věk vidět. Motor pěkně běhá. A navíc mám radost, že jsem dokázal zachránit takový exponát.

V naprosté většině jsou na stroji originální díly, které jsme jen dali do pucu. Jsou vyčištěné, nalakované moderními nástřiky. Nové je například chromované koleno výfuku. Některé díly se stále vyrábějí a dobře se seženou.

Jawa — Moto — ČZ Veteran Club Mšeno poskytuje poradenství v oboru údržby a oprav. Členové poradí či pomohou každému, kdo se rozhodne renovovat motoveterána tak, aby se mohl vrátit na silnice a splnit předpisy EU. 

Klub pořádá pravidelné akce, jako jsou Vymetání výfuků, bazar součástek, Jízda Kokořínskem, na závěr sezony Zavírání šoupátek a také závod Mistrovství světa mopedů Stadion na ploché dráze ve Mšeně.

S jinými je to opačně. Velký problém je sehnat na S11 nosič a kryt řetězu. Tyhle díly se nahrazují doma vyrobenými napodobeninami, a když se pak podaří originál sehnat a dát do patřičného stavu, vymění se.“

Kdo dnes zachraňuje staré motorky, má výhodu: internet. Na něm lze najít detailní technické informace a popisy renovace jednotlivých dílů, informace o burzách i jednotlivé nabídky.

mopedy

První cizinec na mistrovství světa

„Na běžné ježdění veterána nepoužívám. Asi by to dělal málokdo. Majitelé si takových strojů spíš váží, pečují o ně a používají je právě při vyjížďkách anebo třeba na závodech, jako je ten, který pořádáme na mšenském plochodrážním okruhu.

Při ročníku 2009 soutěž propršela jako nikdy předtím. Motocykly byly hodně zablácené. Také naše dvacetdvojka,“ vypráví Miroslav Živný o druhém mopedu v garáži, o Stadionu S22 z roku 1961.

„Půjčili jsme ho závodníkovi z Austrálie, prvnímu z ciziny, kdo se kdy našeho závodu zúčastnil. Pozval ho jeden z členů klubu, který se s ním před lety seznámil v Americe.

Joseph Moravek, jehož předci pocházeli z Čech, seděl však na Stadionu poprvé v životě. Projel se na půjčeném mopedu před startem, ale v závodě samotném ujel jen jedno kolo. Nepodařilo se mu přeřadit na dvojku.“

Aspoň jako první zahraniční závodník naplnil podstatu názvu soutěže — mistrovství světa. Nutno dodat, že jméno soutěže její tvůrci vymysleli před lety spíš jako legraci, protože podobný závod se nikde jinde nejezdí

mopedy

Soutěží se v kategoriích sériových strojů a speciálů

V Mistrovství světa mopedů na ploché dráze ve Mšeně mohou startovat stroje ve dvou kategoriích, v sériové i ve speciálně upravené verzi.

Právě v karburátorech, dokonce těch samých typů může spočívat tajemství úspěchu. Znalci tvrdí, že dva karburátory s totožnými parametry mohou bez zřetelné příčiny fungovat velmi rozdílně. Ten, který se při výrobě „povedl“, dává motoru s objemem motoru 49,3 cm³ svižnost a vitalitu, jiný karburátor promění týž stroj v lenocha.

Kategorie standard je určena pro sériově vyrobené mopedy Stadion S11, S22 a S23. Technická pravidla povolují pouze vzájemnou záměnu karburátorů modelů S11 a S22.

V kategorii speciál soutěží ve Mšeně stroje s motory, které mají vzhled sériových, ale uvnitř mohou být zcela rozdílného objemu, vrtání a dalších výkonových parametrů.

Pravidla tak povolují speciálům prakticky jakoukoliv úpravu, jiné zapalování, rám, řídítka, pérování aj.

Mistrovství světa mopedů Stadion na ploché dráze se ve Mšeně

Mistrovství světa mopedů Stadion na ploché dráze se ve Mšeně jezdí v červenci.

Foto autor

Podívejte se na dobovou reklamu na Stadiony, výrobek závodu Stadion Rakovník podniku Motor České Budějovice. První typ S11 vážil 36 kg a součástí rámu bylo madlo pro přenášení stroje v terénu. Oblíbeným mopedům se spotřebou 1,5 l na 100 km se říkalo šlapadla, staďáky a také kozí dechy. V Praze měly českobudějovické motory Jikov garanční servis v Kozí ulici...

 

Autor Jan Tomášek.

Vložte nový komentář jako nepřihlášený uživatel nebo se přihlaste.
Povinné položky jsou označeny *

Napište číslicí výsledek příkladu: sedmmínusčtyři = 

Pokud jste již registrováni na iReceptáři, přihlaste se svým uživatelským jménem a heslem.
Povinné položky jsou označeny *

Diskuse

vložit dotaz »

Co najdete ve zpravodaji?
Podívejte se na ukázku...

PředchozíDalší
Portál provozuje Tarsago | © 2017 VIZUS & Tarsago | kontakt | Používáme redakční systém Vizus CMS